וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בין בורות לאנטישמיות: חברת הקונגרס הדמוקרטית שמטלטלת את המפלגה

23.2.2019 / 12:45

אילהאן עומאר לא מפסיקה לייצר כותרות מאז שנכנסה לראשונה לבית הנבחרים, והעמדות שלה הן אמנם בשוליים בשלב זה אך הן מייצגות תופעה רחבה יותר של שינוי במפלגה. "לאנשים צריכה להיות זכות להתנגד לדיכוי", אמרה על התנגדותה לחוק נגד ה-BDS

עריכה: תומר לוי

הנציגים החדשים בקונגרס הספיקו לעורר לא מעט סערות ואמירות שנויות במחלוקת מאז נכנסו לתפקידם לפני פחות מחודשיים, ב-3 בינואר, אולם מעל כולם בולטת בשלב זה אילהאן עומאר, נציגה דמוקרטית ממינסוטה, שהיא הסומלית-אמריקנית הראשונה לכהן בקונגרס וגם אחת משתי הנשים המוסלמיות אי פעם בבית הנבחרים האמריקני.

כבר ב-2012 היא צייצה בטוויטר כי "ישראל היפנטה את העולם", ועוררה ביקורת. בהמשך כינתה את ישראל "משטר אפרטהייד" והביעה תמיכה בתנועת ה-BDS. אלא שככל שהבחירות לבית הנבחרים התקרבו, היא החלה למתן את ההתבטאויות שלה, ובפגישה עם מתפללים בבית כנסת במחוז הבחירה שלה בקיץ האחרון היא טענה כי דעתה שונה כעת, אחרי שהבינה שהחרם לא יקדם את פתרון שתי המדינות. על הציוץ כי ישראל היפנטה את העולם, היא אמרה לפני הבחירות כי לא הבינה שמדובר בביטוי אנטישמי והתכוונה רק לבקר את פעולות צה"ל.

לקריאה נוספת
"ישראל כמו איראן": חברות הקונגרס המוסלמיות קורעות את הדמוקרטים
חברת הקונגרס המוסלמית התנצלה על דבריה: אנטישמיות היא אמתית
הפלסטינית הראשונה בקונגרס: "להדיח את טראמפ הבן זונה"

אילהן עומאר. Kristie Boyd, Creative Commons
מעוררת סערה. אילהאן עומאר/Creative Commons, Kristie Boyd

אבל ההתבטאויות המתונות לא החזיקו זמן רב, ומיד לאחר היבחרה שבה לעורר סערות, כאשר השוותה בראיון ל"יאהו" בין ישראל ובין איראן, בביקורת בוטה על חוק הלאום: "כשישראל מעבירה חוק שמכיר בה כמדינה יהודית, ולא מכיר בדתות אחרות שחיות שם, ואנחנו מתייחסים אליה כדמוקרטיה במזרח התיכון, אני כמעט צוחקת. כי אנחנו רואים את זה בחברות שאותן אנחנו מבקרים כמו איראן", היא אמרה לפני כחודש.

הביקורת שספגה על האמירות הללו לא גרמו לה לקחת צעד אחורה, אלא דווקא להעלות את הטון, ולפני כשבוע כבר ניפקה אמירה בעלת גוון אנטישמי ברור כשרמזה שתמיכתם של חברי הקונגרס הרפובליקנים בישראל נקנית בכסף, כשצייצה: "It's all about the Benjamins baby", שורה מתוך שיר של הראפר פאף דדי. בנג'מין פרנקלין הוא האיש המופיע על שטרות של מאה דולר.

עוד באותו נושא

המושל ההומו המוצהר, המוסלמית בקונגרס: המועמדים שעשו היסטוריה

לכתבה המלאה

כשעיתונאית המגזין היהודי "פורוורד" כתבה לעומאר "הייתי שמחה לדעת מי היא חושבת שמשלם לחברי קונגרס כדי לתמוך בישראל", השיבה עומאר בישירות "אייפאק!", בהתייחסה השדולה הפרו-ישראלית בוושינגטון.

הדברים הללו הביאו למבול של גינויים כנגד עומאר מכל קצות הקשת הפוליטית, לרבות מהנהגת מפלגתה, כאשר יושבת ראש בית הנבחרים ננסי פלוסי ומנהיג הדמוקרטים בסנאט צ'אק שומר, כמו גם עשרות חברי קונגרס וסנאטורים, ביקרו אותה במילים קשות, וגרמו לה להתנצל - אבל לא לחזור בה מעצם הביקורת על אייפאק.

התנצלות - עד הסערה הבאה

ביום שלישי ניסתה עומאר שוב לפייס את הקהילה היהודית, שמצביעה בשיעור של כ-70 אחוז בממוצע למפלגה הדמוקרטית, וערכה שיחת ועידה בה התנצלה בפני ראשי ארגונים וקבוצות, רובם מן הצד השמאלי של המפה הפוליטית כמו המועצה היהודית-דמוקרטית, ארגון HIAS למען פליטים ואמריקאים למען שלום עכשיו.

"הרשו לי שוב לחזור על ההתנצלות הכנה שלי על כל פגיעה שהמילים שלי גרמו", היא אמרה בשיחת הוועידה הסגורה שפורסמה ב"טיימס אוף ישראל". לדבריה, "אני יודעת שישנם אנשים רבים שהביעו תמיכה במה שאני אומרת ואמרו שזו לא אנטישמיות", אך הוסיפה: "אני לא רוצה לתת מקום למי שמנסים להקטין את הכאב".

היא אמרה למשתתפים בשיחה הקצרה כי היא החליטה לשוחח איתם "כדי שתוכלו לשמוע ממני ישירות לגבי איך אני מרגישה לגבי הפעולות שלי ושנוכל להתחיל את הליך הריפוי ובנייה של מערכת היחסים". אבל כמו במקרים הקודמים, נראה כי ההתנצלות וההבהרה הם רק עד הסערה הבאה: לפי דיווח של הג'רוזלם פוסט, עומאר צפויה להשתתף בחודש מרץ בכינוס של CAIR, המועצה האיסלאמית-אמריקנית, ארגון קיצוני שלפי נייר עמדה של הליגה נגד השמצה: "האג'נדה האנטי ישראלית שלו הולכת אחורה עד לייסוד של הארגון על ידי קבוצת תעמולה אנטישמית המזוהה עם חמאס". לצידה של עומאר, הנואם המרכזי באירוע צפוי להיות חסן שיבלי, בכיר בCAIR שמאמין כי חיזבאללה וחמאס אינם ארגוני טרור.

חברות הקונגרס עומאר וטליב בזמן נאום מצב האומה של טראמפ, פברואר 2019. AP
"מייצגות את עצמן". חברות הקונגרס עומאר וטאליב בזמן נאום מצב האומה של טראמפ/AP

בין לבין, קיבלה עומאר שיבוץ לוועדת יחסי החוץ היוקרתית, שנחשבת לחלומם של חברי קונגרס רבים. במסגרת זו היא הביעה את התנגדותה לחוק נגד ה-BDS המקודם בימים אלו בקונגרס. למעשה, חלפו בדיוק שישה ימים מהרגע שהבחירות הסתיימו ועד שהיא הודיעה שהיא כן תומכת בתנועת החרם על ישראל.

כעת היא גם מתנגדת למאמצי החקיקה בנושא. בראיון לרשת MSNBC בחודש שעבר היא התגוננה כשנשאלה מדוע טשטשה את דעותיה בנושא במהלך הקמפיין ומדוע היא מתנגדת כעת לחוק נגד תנועת החרם. "לא הייתי עמומה בנושא הזה, והצבעתי נגדו בבית המחוקקים של מינסוטה", היא התגוננה. "החוק אינו חוקתי. לאנשים צריכה להיות היכולת להביע את דעתם בצורה חופשית ואני מאמינה בחוזקה בתיקון הראשון לחוקה. אנחנו לא יכולים לומר לאנשים שהם לא יכולים להשתמש בקול שלהם כדי למחות נגד דיכוי".

מי שנמצאים במבוכה גדולה בסיטואציה הזו הם חברי האגף המתון של המפלגה הדמוקרטית, ובמיוחד פעילים יהודים דמוקרטים שמביטים בחשש אל עומאר וכמה מן הנציגים הנוספים שנכנסו איתה לקונגרס, ומקווים שאלו לא יצליחו לסחוף את המפלגה הרחק שמאלה ולגרום לה נזק אלקטורלי.

יו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי ומנהיג המיעוט הדמוקרטי בסנאט צ'אק שומר, 25 בינואר 2019. רויטרס
דבריה של עומאר הובילו לגינויים מהנהגת המפלגה. יו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי ומנהיג המיעוט הדמוקרטי בסנאט צ'אק שומר, לפני כחודש/רויטרס

היילי סופר, מנהלת המועצה היהודית-דמוקרטית, אמרה לוואלה! NEWS לאחר בחירתה של עומאר, יחד עם ראשידה טאליב, חברת קונגרס ממוצא פלסטיני המייצגת את מישיגן, כי לא מדובר במגמה אלא במקרים בודדים. לדבריה, "אני לא מסכימה עם הטענה שיש שינוי בעמדות של המפלגה. יש שתי חברות חדשות בקונגרס מתוך 435 שתומכות ב-BDS. אין אפילו סנאטור אחד כזה". לדברי סופר, "הן לא מייצגות את המפלגה. הן אפילו לא מייצגות את הרוב במפלגה. הן מייצגות את עצמן. הן שתי נשים שההשקפה שלהן נפרדת מהמיינסטרים של המפלגה. הן בשוליים".

ואולם, למרות ההתנערות המפורשת מעומאר, במפלגה יודעים היטב כי הנציגות הללו אולי מייצגות את קצה הסקאלה, אבל התופעה שהן מייצגות היא רחבה יותר. בהצבעה שנערכה בסנאט, למשל, הצביעו כל המועמדים הדמוקרטים לנשיאות נגד חוק ה-BDS, למעט אחת - איימי קלובושר. חלק מן המתנגדים, כמו למשל הסנאטור קורי בוקר, היו מאלו שיזמו חקיקה זהה בעבר.

על הרקע הזה קם בחודש שעבר ארגון חדש בוושינגטון, תחת השם "הרוב הדמוקרטי למען ישראל". בראש הארגון עומד מארק מלמן, יועץ אסטרטגי בכיר המשמש כיועץ בכיר ליאיר לפיד בשנים האחרונות. בחבר המנהלים של הארגון החדש ניתן למצוא אנשים בעלי קשרים לשדולה הפרו ישראלית אייפא"ק ודמויות בכירות כמו פול בגאלה שייעץ בעבר לנשיא קלינטון. לאחר דבריה האחרונים של עומאר, מיהר מלמן להשיב לפניית וואלה! NEWS לתגובה ואמר כי "דבריה של עומאר חושפים בורות אומללה וחוסר סובלנות קשה", והוסיף כי "התמיכה של אמריקה בישראל משתקפת באינטרסים משותפים וערכים משותפים להם שותפים רוב האמריקנים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully