וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חברת הקונגרס המוסלמית התנצלה על דבריה: אנטישמיות היא אמתית

12.2.2019 / 8:41

אילהאן עומאר ספגה גינויים מצד טראמפ וחברי מפלגתה הדמוקרטית על שאמרה כי אייפא"ק קונה את תמיכת חברי הקונגרס. היא התנצלה, אך לא חזרה בה מן הביקורת. טראמפ: "היא צריכה להתבייש בעצמה". פלוסי: "השימוש בביטויים אנטישמיים פוגעני ביותר"

עריכה: תומר לוי

חברת הקונגרס הדמוקרטית אילהאן עומאר פרסמה הלילה (שלישי) התנצלות על דבריה נגד השדולה הפרו-ישראלית בוושינגטון אייפא"ק, בשל ביקורת חריפה של בכירי מפלגתה והמפלגה הרפובליקנית, שהאשימו אותה באנטישמיות. עם זאת, המחוקקת המוסלמית לא חזרה בה מן הביקורת על אייפאק.

"אנטישמיות היא אמיתית ואני אסירת תודה לעמיתיי ושותפיי היהודים שלימדו אותי על ההיסטוריה הכואבת של ביטויים אנטישמיים", כתבה בהתנצלותה. "הכוונה שלי מעולם לא הייתה להעליב את בוחריי או יהודים אמריקנים כלשהם. אנחנו תמיד צריכים להיות מוכנים לקחת צעד אחורה ולחשוב על הביקורת, בדיוק כפי שאני מצפה שאנשים ישמעו את הצד שלי כשאני מותקפת בגלל זהותי. זו הסיבה שבגללה אני מתנצלת באופן חד-משמעי".

בחלק השני של דבריה, הוסיפה עומאר כי "באותה נשימה, אני שבה על התפקיד הבעייתי של לוביסטים בפוליטיקה בין אם זה אייפא"ק, תעשיית הדלק או לובי הנשק. זה קורה זמן רב מדי ועלינו להתייחס לזה".

הנשיא דונלד טראמפ גינה את דבריה ואמר כי התנצלותה לא מספיקה. "אני חושב שהיא צריכה להתבייש בעצמה", אמר הנשיא לכתבים שהתלוו אליו בטיסה לטקסס. "אני חושב שזו הייתה התבטאות נוראית ואני לא חושב שההתנצלות שלה הייתה מספקת". כשנשאל מה עליה לומר, השיב: "היא יודעת מה לומר".

לקריאה נוספת בנושא
הפלסטינית הראשונה בקונגרס: "להדיח את טראמפ הבן זונה"
המושל ההומו המוצהר, המוסלמית בקונגרס: המועמדים שעשו היסטוריה

המועמדת הדמוקרטית הסומאלית אילהאן עומאר לבית הנבחרים במינסוטה ב-7 בנובמבר 2018. רויטרס
מתנצלת, בערך. חברת הקונגרס עומאר/רויטרס

גינויים מכל קצות הקשת הפוליטית בארצות הברית נשמע לדבריה של עומאר, כולל מצד המועצה הדמוקרטית היהודית, שדולת אייפאק, שגרירי ארצות הברית בישראל בעבר ובהווה, דן שפירו ודיוויד פרידמן וחברי קונגרס רבים. יו"ר בית הנבחרים, ננסי פלוסי, קיימה שיחה עם עומאר ובסיומה פרסמה הודעת גינוי לדבריה. "צריך להתנגד לאנטישמיות ולגנות אותה בכל מקום בו היא מופיעה, ללא יוצא מן הכלל", כתבה פלוסי בהצהרה שעליה חתמו כל חמשת מנהיגי הדמוקרטים בבית הנבחרים.

"אנחנו תומכים חזקים של ישראל ותמיד נהיה כאלה כי אנחנו מבינים שהתמיכה הזו מבוססת על ערכים משותפים ואינטרסים אסטרטגים", הוסיפה פלוסי. "ביקורת לגיטימית על ישראל מוגנת על ידי חופש הביטוי, אבל השימוש של עומאר בביטויים אנטישמיים והאשמות המבוססות על דעה קדומה בנוגע לתמיכה בישראל הן פוגעניות ביותר". לדבריה, "אנחנו מגנים את ההערות הללו וקוראים לה להתנצל על ההערות הפוגעניות. בתור דמוקרטים ואמריקנים, הקונגרס צריך להיות מאוחד בגינוי שנאה, גזענות, אפליה ודעה קדומה על כל צורותיה".

עוד באותו נושא

"ישראל כמו איראן": חברות הקונגרס המוסלמיות קורעות את הדמוקרטים

לכתבה המלאה

מנהיג הדמוקרטים בסנאט, צ'אק שומר, כתב כי "השימוש של עומאר בסטריאוטיפ אנטישמי היה פוגעני ולא אחראי. לחוסר סובלנות מן הסוג הזה אין מקום בקונגרס ואין מקום בחברה האמריקנית. אף אחד לא צריך לעשות שימוש בביטויים אנטישמיים במסגרת ויכוח על מדיניות".

יו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי ומנהיג המיעוט הדמוקרטי בסנאט צ'אק שומר, 25 בינואר 2019. רויטרס
גינו את האמירות. שומר ופלוסי/רויטרס

עומאר, שנבחרה לקונגרס בנובמבר האחרון כנציגת מחוז במינסוטה מטעם המפלגה הדמוקרטית, היא אחת משתי הנשים המוסלמיות הראשונות בבית הנבחרים, תומכת ב-BDS, וכבר ב-2012 צייצה כי ישראל "היפנטה את העולם".

הסערה הנוכחית הקשורה בעומאר החלה לפני כשבועיים, אז היא השוותה בין ישראל לאיראן כשאמרה בראיון לחדשות "יאהו": "כשישראל מעבירה חוק שמכיר בה כמדינה יהודית, ולא מכיר בדתות אחרות שחיות שם, ואנחנו מתייחסים אליה כדמוקרטיה במזרח התיכון, אני כמעט צוחקת. כי אנחנו רואים את זה בחברות שאותן אנחנו מבקרים כמו איראן".

שלשום היא רמזה בטוויטר כי תמיכתם של חברי הקונגרס הרפובליקנים בישראל נקנית בכסף, כשצייצה: "It's all about the Benjamins baby", שורה מתוך שיר של הראפר פאף דדי. בנג'מין פרנקלין הוא האיש המופיע על שטרות של מאה דולר.

כשעיתונאית המגזין היהודי "פורוורד" כתבה לעומאר: "הייתי שמחה לדעת מי היא חושבת שמשלם לחברי קונגרס כדי לתמוך בישראל", השיבה עומאר בישירות "אייפאק!", בהתייחסה השדולה הפרו-ישראלית בוושיגטון.

העיתונאית, בתיה אונגר-סרגון, צייצה בתגובה: "אנא למדי כיצד לדבר אל יהודים בצורה לא אנטישמית". לציוץ הגיבה צ'לסי קלינטון, בתם של ביל והילרי קלינטון, שכתבה: "אני מצטרפת לדברים, צריך לצפות מכל נבחרי הציבור ללא קשר למפלגה, לא להתבטא באנטישמיות".

(עדכון ראשון: 4:44)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully