וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מגבילים אותנו": לוחמים מבקרים את מדיניות הפתיחה באש בגבול עזה

19.2.2019 / 11:30

חיילים ומפקדים באוגדת עזה מתחו ביקורת על ההוראות שקיבלו בנוגע לשימוש בנשק מול איום ההפגנות והמטענים על הגדר. "נדרשים לאישורים מדרגים גבוהים שלוקחים זמן". החיילים סיפרו כי מאז ירי הצלף שפגע בקסדת מ"פ מהצנחנים, המחבלים מגיעים אל הגדר עם תעוזה רבה

צילום: פייסבוק

מפקדים שפועלים בימים אלה באוגדת עזה מותחים ביקורת חריפה על מדיניות הוראות הפתיחה באש לאורך הגבול במהלך ההפגנות האלימות על גדר המערכת. "מגבילים אותנו בירי וכל פעם מחדש משנים את ההוראות לפתיחה באש", תיאר אחד המפקדים בחטיבת הצנחנים. "כשאנחנו שואלים מפקדים מעלינו למה, עונים לנו שהתקיימת הערכת מצב חדשה ואלו ההנחיות".

לדברי המפקד, הוראות הפתיחה באש השתנו בהתאם לטווחים מגד המערכת ולאופן בו מתבצע הירי. "בחלק מהמקרים מפקד הפלוגה מאשר ובחלק מהמקרים אישור ירי רק ממפקד הגדוד ומעלה", הוסיף.

גם בקרב כוחות השריון קיימת ביקורת דומה. אחד המפקדים הסביר כי בתחילת התעסוקה המבצעית בגבול עזה, ההנחיה הייתה כי בתגובה לתקרית באש חיה שבה חיילי צה"ל נפגעים, יש לפגוע בעמדות חמאס קרובות. עם זאת, לאחרונה הוחמרו ההנחיות והלוחמים התבקשו לקבל ממפקדים אישור על פתיחה בירי, כפי שקרה שלשום (ראשון) לאחר פציעתו של לוחם חטיבת הנח"ל ממטען מאולתר.

לקריאה נוספת בנושא
"ההורים התנגדו לגיוס": החייל הבודד שהתעקש לשרת ונפצע בגבול עזה
מתיחות בדרום: שיבושים וסגירה צפויה של מעבר כרם שלום לסחורות
ההתקרבות לגדר והפיצוץ: תיעוד השלכת המטען ממנו נפצע קצין מג"ב

כוחות צה"ל בגבול רצועת עזה, 30 במרץ 2018. דובר צה"ל, מערכת וואלה! NEWS
"כל פעם מחדש משנים את הוראות הפתיחה באש". לוחמי צה"ל בגבול הרצועה/מערכת וואלה! NEWS, דובר צה"ל

לוחמים מספרים כי מאז ירי הצלף שפגע בקסדת מפקד הפלוגה מהצנחנים ופצע אותו בראשו, הם מרגישים שהמחבלים הפלסטינים מגיעים אל הגדר עם הרבה יותר תעוזה וביטחון מאחר וצה"ל לא הגיב בחומרה למקרה. לדבריהם, חמאס מפעיל דפוס פעולה כמעט קבוע לפני ההפגנות: הכשרת השטח הפלסטיני הסמוך לגדר באמצעות דחפורים. בחלק מהמקרים הוא מקים תלוליות עפר מאחוריהן מסתתרים מחבלים חמושים בבקבוקי תבערה, מטענים מאולתרים, אבנים ואמצעי חיתוך גדר. במקרים אחרים הם חופרים שוחות תת-קרקעיות במטרה לאפשר למתפרעים להסתתר מירי ולהפתיע את כוחות הסיור של צה"ל שנעים לאורך הגדר. כמו כן, בתחילת ההפגנות המפגינים מציתים צמיגים, וכשהרוח נגד כוחות צה"ל נוצר מיסוך משמעותי וקושי לנשום דרך ענני העשן, ששוקעים במקומות הנמוכים.

לפי עדויות הלוחמים, בתחילת ההפגנות משליכים הפלסטינים אבנים לעבר הגדר ובמקרים מסוימים מגיעים אליה, חותכים אותה ומנסים לחדור לשטח הישראלי לפני שכוחות צה"ל יגיעו ויפתחו בירי הרחקה, ולא בהכרח ירי כדי לפגוע. כשהכוח הצבאי התרגל להשלכת אבנים, אחד המחבלים מתקרב עם מטען חבלה מאולתר או רימון רסס ומשליך אותו לעבר השטח הישראלי. כתוצאה מכך הכוח, שהתרגל למטח האבנים, מופתע מהשלכת מטען חבלה.

עוד באותו נושא

השלכת מטענים וניסיונות חבלה בגדר: העימותים בגבול עזה נמשכים

לכתבה המלאה
תיעוד של רשת אל מייאדין - ירי הצלף שפגע בקסדה של מ״פ צנחנים לפני כשבועיים בגבול רצועת עזה



‏. אתר רשמי
תיעוד הירי במ"פ צנחנים בגבול רצועת עזה, בחודש שעבר/אתר רשמי
"חמאס והפלגים מבינים כי צה"ל בהנחיית הדרג המדיני לא מעוניין בהסלמה"

אחד הלוחמים אמר כי לא נכון לנתח רק את האירועים האחרונים בהם נפצעו לוחם חטיבת הנח"ל וקצין מג"ב, אלא מה אירע על הגדר מהיום בו הפלסטינים ירו במ"פ ופגעו, וכיצד התגברו הניסיונות לפגוע בחיילי צה"ל לאורך הגדר. לדברי גורמי ביטחון שפועלים בגזרה, "חמאס ושאר הפלגים, שפועלים במרחב הגבול ומדרבנים ציבור פלסטיני מוסת להגיע לגדר המערכת, מבינים כי צה"ל בהנחיית הדרג המדיני לא מעוניין בהסלמה ולכן משתדל מאוד להכיל את האירועים ולא להגיב ביד קשה".

בתוך כך, גורמים בפיקוד הדרום ובאמ"ן מעריכים כי לקראת חודש מרץ, בו יציינו בחמאס את יום השנה לתחילת "צעדות השיבה" לעבר גדר המערכת, יתגברו אירועי הטרור העממי כולל אפשרת לניסיונות פיגוע איכותיים.

מדובר צה"ל נמסר בתגובה כי "באזור המכשול הביטחוני ברצועת עזה, חלים כללי פתיחה באש שנועדו לאפשר לכוחות צה"ל להתמודד עם מגוון של איומים, לרבות פח"ע, הפרות סדר אלימות וניסיונות חדירה לישראל. כללים אלה מאפשרים מרחב פעולה ושיקול דעת למפקדים בשטח, הפועלים בהתאם להערכת המצב". עוד נמסר כי "מעת לעת נערכות התאמות בהפעלת הכוח למצב בשטח, אך הטענות בדבר שינוי בכללי פתיחה באש בעת האחרונה אינן נכונות".

גבול רצועת עזה , 18 בפברואר 2019. אמיר בוחבוט
גבול רצועת עזה, אתמול/אמיר בוחבוט
גבול רצועת עזה , 18 בפברואר 2019. אמיר בוחבוט
גבול רצועת עזה, אתמול/אמיר בוחבוט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully