וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלפי פעילים יקימו תאי טרור באירופה: החשש הישראלי אחרי נפילת דאעש

18.2.2019 / 9:31

נפילת המעוז האחרון של המדינה האסלאמית בסוריה לא מסמנת את תבוסתו של דאעש, אלא רק את חזרתו לדפוס הפעולה המקורי - גרילה. במערב נערכים לשיבת אלפי פעילים למדינותיהם ובמערכת הביטחון חוששים שהם ינסו להגביר פעילות באמצעות פיגועים בשגרירויות ובמוקדים יהודיים

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

אחרי הדיווחים האחרונים על נפילת המעוז האחרון של "המדינה האסלאמית" (דאעש) בסוריה, במערכת הביטחון חוששים מהשלב הבא של הארגון שחוזר לצורתו המקורית כארגון גרילה. במקביל תפיסתם של מאות פעילי דאעש בעלי אזרחות זרה לא מדאיגה רק את מדינות אירופה - אלא גם את ישראל, שחוששת מפיגועים שיכוונו כלפי יהודים ברחבי היבשת.

בחודש יוני 2014 הכריז מנהיג ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש), אבו בכר אל-בגדאדי, על הקמת ח'ליפות אסלאמית ששולטת על שטחים ואזרחים בעיראק ובסוריה ומפעילה שלטון אסלאמי המושתת על חוקי האסלאם. הכרזתו, שזכתה לסיקור בינלאומי בשילוב תעמולה משוכללת ברשתות החברתיות ומנגנוני גיוס יעילים מהמערב, הביאה לנהירת אלפים מאירופה וממדינות נוספות להצטרפות לארגון.

שירת הברבור של המדינה האסלמית החלה בשנת 2017, עם תקיפות ממוקדות מאוד של כוחות הקואליציה בראשות ארצות הברית, כמו גם לחימה עיקשת של הציר הרדיקאלי, הכוללת את כוחות קודס והמליציות השיעיות של איראן, צבא סוריה וחיזבאללה. ראשי הארגון הפכו לנרדפים, אך למרות זאת הצליחו בכירי הארגון לקיים משטר בשטחים נרחבים עם דגל ומוסדות שלטון שלאט לאט החל להתפורר.

עוד בנושא נפילת דאעש:
טראמפ הכריז על תחילת הנסיגה: "ניצחון של 100% על החליפות"
פנס: נוכחות הכוחות האמריקניים במזרח התיכון תישאר חזקה
דיווח: המעוז האחרון של דאעש בסוריה נפל בידי המורדים הכורדים

הקרב האחרון נגד דאעש
יותר מאלף אזרחים נצורים בשטח שנותר 
בידי ארגון "המדינה האסלאמית" במז' סוריה. רויטרס
הארגון עדיין מבצע פיגועים ברחבי העולם. פעיל דאעש בסוריה/רויטרס

בימים האחרונים התגברו הדיווחים הזרים על אודות נפילת המעוז האחרון של דאעש בסוריה, סמוך לגבול העיראקי, על ידי הכורדים מהכוחות הסוריים הדמוקרטים (SDF). גורמים ביטחוניים הסבירו ביממה האחרונה כי דעאש לא הובס - אלא רק חוזר לתצורה המקורית שלו כארגון טרור רצחני, שלא שולט על קרקע ואנשים, אך בהחלט מהווה איום על העולם החופשי באמצעות פיגועים מסוכנים מאוד.

הארגון עדיין מבצע פיגועים מקומיים בעיראק, סוריה, פיליפינים, אפגניסטן ומדינות נוספות. רק בשבוע שעבר רצחו פעילי ארגון דעאש מחוז סיני יותר מעשרה שוטרים וחיילים מצריים.

עוד באותו נושא

דאעש מכותר בשטח של פחות מקמ"ר: "אלף אזרחים נותרו נצורים"

לכתבה המלאה
ההתכווצות של התפשטות דאעש. עיבוד תמונה
ההתכווצות של התפשטות דאעש/עיבוד תמונה
"הפעילים מגרמניה, ארצות הברית, צרפת, מדינות נוספות באירופה ובקווקז הופכים לסיפור החם הבא"

לפי הערכות באגף המודיעין בצה"ל, שהוצגו לפני כשבועיים בפני פורום המטה הכללי, ארגון דעאש מונה בין 150 ל-200 אלף פעילים ברחבי העולם. מרבית הפעילות שלו בסוריה הועברה לאזור המדבריות במדינה, שבאופן היסטורי תמיד הוגדר כ"חצר אחורית" של סוריה וכאזור שהמשטר לא באמת שולט עליו - בדומה ליחס בין השלטונות במצרים לבין סיני.

ד"ר ראובן (ראובק'ה) ארליך ממרכז המידע למודיעין ולטרור על שם אלוף מאיר עמית אמר אתמול לוואלה NEWS כי "דעאש נערך למערך בפרת. במורד הנהר יש לו מובלעת שהוא טרם איבד אותה. בסווידה יש לו אחיזה קטנה של קרקע. אבל זה לא סוד שזה עניין של זמן על לאיבוד השטחים האחרונים שלו ואז הפעילים מגרמניה, ארצות הברית, צרפת, מדינות נוספות באירופה ובקווקז הופכים לסיפור החם הבא".

לוחמי "דאעש" במצעד צבאי בעיר רקה בצפון-מזרח סוריה – יוני 2014. רויטרס
אחרי הכרזת המדינה - שמאבדת את שטחיה. דאעש בסוריה ב-2014/רויטרס

לדברי ד"ר ארליך, "הכורדים ממשיכים לטהר את השטחים בסוריה מארגוני ג'יהאד עולמי. המשטר הסורי מרכז כוחות לקראת המערכה באידליב, שם יש ריכוז גדול של פעילי ג'יהאד עולמי, בהם פעילי דעאש ואל-קעאידה. זה הריכוז הבא בו יתקיימו קרבות משמעותיים. אי הסכמה על היום שאחרי בין טורקיה, רוסיה והכורדים על המרחב היא גם סיפור מורכב".

מאחר שדאעש אוחז בשטחים מצומצמים מאוד, ולא מקיים את רעיון המדינה האסלאמית כפי שתוכנן, דאעש לא הובס - אך חוזר ללוחמת הגרילה. מפקדיו ופעיליו מחזיקים בידע ובכישורים איכותיים לתקיפת צבאות ומדינות. סוגיה זו מעוררת דאגה רבה במערב אך גם במערכת הביטחון בישראל שממשיכה לעקוב אחר פעילות הארגון.

מאות פעילי דאעש בדרך לאירופה?

אחד מציוציו האחרונים של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, שלפיו במהלך הקרבות בסוריה נעצרו 800 אנשי המדינה האסלאמית בעלי דרכונים זרים - מרביתם מאירופה, חשף את מקור הדאגה בישראל ובמערב. טראמפ הזהיר כי אם מדינות אירופה, שבשלב זה לא ממהרות לקלוט חזרה את האזרחים שהיו חלק מדעאש, לא יעמידו אותם לדין, הוא ישחרר אותם לחופשי. הדאגה בישראל נובעת מהחשש שפעילי דעאש יחזרו לארץ מוצאם לאחר שהמדינה האסלאמית התפרקה וינסו לפגוע בסמלים ישראליים, כמו שגרירויות ומוקדים יהודים ואישים.

דונלד טראמפ 15 בפברואר 2019. רויטרס
ציוץ בטוויטר שחשף את מקור הדאגה. טראמפ/רויטרס

מאז שנת 2014 התפרסמו כמה ידיעות בתקשורת הזרה על מעורבות מודיעינית ישראלית בסיכול פיגועי טרור תוצרת דעאש, כולל תקיפות אמריקאיות נגד דעאש ברחבי סוריה. כמו כן, ריכוז דעאש בדרום רמת הגולן ובסיני חייב את אגף המודיעין בצה"ל לעקוב אחר התנהלות הארגון הרצחני מחשש שיגיע הרגע בו יפנה את פעילותו לכיוון גבולות ישראל. גורם ביטחוני נוסף התייחס למאמץ לסכל טרור בחו"ל ואמר כי "הטרור לא פוסח על אף מדינה. מדינות רבות כולל במזרח התיכון הבינו כי אם לא ישתפו פעולה במאמץ נגד דעאש בפרט והטרור בכלל הם יחלישו את עצמם ואת המאמץ הכולל לסכל טרור. אפשר להגיד אחרי שנת 2018 כי המאמץ הבינלאומי הולך ומתחזק".

הכוחות הלוחמים באנשי דאעש בכפר בגהוז, סוריה, 16 בפברואר 2019. AP
לוחמים בדאעש. לוחמי הכוחות הסוריים הדמוקרטיים/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully