וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"שמעתי צעקות: 'הם הרגו את החברים שלנו'": עדות המ"מ מנצח יהודה

17.2.2019 / 19:43

מ"מ לוחמי "נצח יהודה", נגדו הוגש כתב אישום, סיפר על הנסיעה ברכב הצבאי שבו היו הפלסטינים החשודים בסיוע למחבל. "שמעתי צעקות, אבל לא ראיתי משהו מחשיד", טען בעדות שנחשפת בוואלה! NEWS. על חייליו הנאשמים בהתעללות: "הפיגוע בגבעת אסף השפיע עליהם קשה מנטלית"

צילום: יותם רונן, עריכה: ליר שפיגלר

"החייל אמר לי: 'התרגשתי כשהגענו לגבעת אסף, כשראיתי את המקום שהרגו את החברים שלי"- כך סיפר מפקד המחלקה של לוחמי גדוד "נצח יהודה" שנאשמים בהתעללות קשה בעצירים פלסטינים. הפרקליטות הצבאית הגישה מוקדם יותר כתב אישום נגדו בגין אי מניעת פשע, חבלה ברשלנות והתנהגות שאינה הולמת. לידי וואלה! NEWS הגיעה עדותו של מפקד המחלקה, שחלקים ממנה נחשפים כעת לראשונה.

על מותם של הלוחמים סמ"ר יובל מור-יוסף וסמל יוסי כהן בפיגוע בגבעת אסף סיפר מפקד המחלקה כי "האירוע השפיע על החיילים מאוד קשה מנטלית. בסופו של דבר זה חברים שלהם שעברו איתם תקופה של שנה ושמונה (חודשים). ישנו ביחד, עשו הכול ביחד, והם ראו בעצם את הגופות של החברים שלהם". הוא האשים גם כי "לא היה איזה טיפול נפשי כלשהו ביחידה. אני חושב שזה הגורם המשפיע".

עוד בפרשת ההתעללות בנצח יהודה:
חשיפה | מפקד לוחמי נצח יהודה שהואשמו בהתעללות התריע: "מטורף שילוו עצורים"
"מאשימים אותם בהתעללות? הם לא חשמלו - רק נתנו כמה כאפות"
הכו פלסטינים מכוסי עיניים: כתב אישום נגד חמישה לוחמי "נצח יהודה"

חיילים בסמוך לזירת הפיגוע בגבעת אסף, 13 בדצמבר 2018. רויטרס
"לא היה איזה טיפול נפשי כלשהו ביחידה". חיילים סמוך לזירת הפיגוע/רויטרס
"הם ישנו ביחד, עשו הכול ביחד, ובעצם ראו את הגופות של החברים שלהם"

בפתח עדותו סיפר המ"מ כי המחלקה פעלה יחד עם הכוחות בשטח בניסיון לעצור את המחבל שביצע את הפיגועים בעפרה ובגבעת אסף, עצאם ברגותי. "המטרה של המעצר הייתה לעצור את האנשים שסייעו למחבל", סיפר. "הוא אמר שיש שינוי במשימה ואנחנו צריכים להוציא כוחות ימ"מ מתוך אחד הכפרים. אנחנו באנו עם כלים ריקים להעמיס את הלוחמים תוך כדי שאנחנו מאבטחים אותם אם צריך, אם מתפתחים אירועים".

אחרי שעברו השעות עלה מולו מפקד הפלוגה ואמר לו: "יש שינוי - עצורים ברכב הפינוי, שאין להם כרגע מקום באותו רכב פינוי שבו פונה ברגותי, אז אני צריך בעצם לקחת את שני העצורים לרכב שלנו". לדברי מ"מ כוח התאג"ד היה זה שהציב את העצירים הפלסטינים בתוך רכב הזאב, ואילו מפקד המחלקה לא היה מודע לכך.

המ"מ ישב בחלקו הקדמי של הזאב ליד הקש"ר והנהג בעוד שלוחמי ישבו בסמוך לעצורים הפלסטינים. עוד טען כי הנסיעה הייתה רועשת מאוד: "שמו שירים ברכב, אני עם המדונה של הקשר באוזן, גם היו צעקות בתוך הזאב, היה הרבה רעש".

עוד באותו נושא

לא מנע את האלימות: אישום נגד מפקד לוחמי נצח יהודה שהואשמו בתקיפה

לכתבה המלאה
חיילי צה"ל יובל מור יוסף ויוסי כהן שנהרגו בפיגוע בגבעת אסף, 13 בדצמבר 2018. צילום, צילום מסך
"בסופו של דבר זה חברים שלהם שעברו איתם תקופה". יובל מוריוסף ויוסי כהן/צילום מסך, צילום

אחרי עשר דקות נסיעה זיהה המ"מ שאחד הלוחמים שלו קם לכיוונו של אחד העצירים. "זיהיתי שהוא הסתובב טיפה מהכיסא שלו", העיד מפקד המחלקה. "צעקתי עליו שיפסיק וישב במקום". לאחר שהגיעו למוצב, מתאר המ"מ, העציר הפלסטיני המבוגר יותר הורד מהרכב ואז זיהה את הדם הקרוש שהיה לו באזור האף. "לא כל כך הבנתי אם זה מפעילות הימ"מ. היה נראה שזה לפני הזמן", הסביר. "הפניתי את העצור לרופא כדי לראות מה קרה איתו. לא ראיתי שהורידו את העצור הצעיר, אבל אמרתי לסמל שמישהו ייקח אותו למרפאה".

דיון בתיק חיילי נצח יהודה, בית הדין הצבאי ביפו 14 פברואר 2019. אבי כהן, אתר רשמי
"לא יכולתי לראות מה קרה על הרצפה". דיון בתיקם של חיילי נצח יהודה/אתר רשמי, אבי כהן

כמה שעות לאחר מכן, מפקד הפלוגה עדכן את המ"מ שכוחות מג"ב לא מוכנים לפנות את העצירים מאחר שככל הנראה היכו אותם מאחורה ברכב. "ראיתי שהשפתיים שלו נפוחות. השפה שלו הייתה טיפה פתוחה, אבל לא ראיתי דם", סיפר המ"מ בעדותו. "הרופא אמר שכנראה צריך לפנות אותו (אחד העצירים - א"ר) למיון. משם ירדתי למ"פ כדי להתחיל תחקיר ולהבין מה קרה שם".

"זה לא משהו שאני מאמין בו"

המ"מ הדגיש במהלך עדותו שהוא לא יכול היה לראות מה התרחש על רצפת רכב הזאב, אולם הדגיש שהעצורים הוכנסו לרכב כשהם אזוקים ועם פלנלית על פניהם. עוד סיפר המ"מ שלא ראה משהו מחשיד בזמן הנסיעה: "לא ראיתי משהו מחשיד. שמעתי צעקות: 'תפסנו אותם, סוף סוף, כמה זמן, הם הרגו את החברים שלנו'".

בהמשך עדותו חזר המ"מ על דבריו כי הוא לא ראה אף לוחם קם ממקומו, חוץ מאותו הלוחם שעליו ידבר מוקדם יותר. "כשעברנו את גבעת אסף אותו לוחם קם לכיוון העצורים ואז צעקתי עליו שיפסיק וממה שראיתי הוא חזר לשבת", טען.

דיון בתיק חיילי נצח יהודה, בית הדין הצבאי ביפו 14 פברואר 2019. אבי כהן, אתר רשמי
נאשמים בהכאת הפלסטינים העצורים ובגרימת חבלות קשות. העצורים בבית המשפט/אתר רשמי, אבי כהן
"כשהגענו לגבעת אסף שמעתי: 'פה הם נהרגו. פה הרגו את החברים שלנו'"

המ"מ הדגיש שמדובר בחייל טוב, ללא רקע בעייתי, ואף הגדיר אותו כ"מעולה". בהמשך נשאל המ"מ מתי לדעתו נפצעו העצורים והשיב: "לפי דעתי באזור גבעת אסף. לדעתי החיילים נתנו להם בעיטות עם הרגליים. פשוט לא ראיתי את החלק התחתון של האנשים".

הוא נשאל גם האם אחד החיילים ציין שהוא רוצה לפגוע בעצור ולדבריו, "הייתה אולי רק אמירה 'איך הימ"מ לא הרגו את המחבל?' הוא הרג את החברים שלנו'. אבל זה היה לגבי המחבל עצמו, עצאם ברגותי". לדבריו החיילים הטיחו בעצורים "אתה הרגת את החברים שלנו" וניסו לתשאל אותם: "איך השגתם את הנשק? איך אתם קשורים למחבל?".

זירת הפיגוע בצומת עפרה , דצמבר 2018. רויטרס
"התרגשתי כשעברתי שם". זירת הפיגוע בגבעת אסף/רויטרס

"כשהגענו לגבעת אסף שמעתי: 'פה הם נהרגו. פה הרגו את החברים שלנו'", הוסיף. הוא סיפר גם על שיחה שקיים עם אחד החיילים ברכב, שקם לכיוון של העצור. "שאלתי אותו מה קרה שם בדיוק והוא ענה: הייתי בגבעת אסף ועלו לי הרגשות. זה משהו שלא מתאים לי'".

לטענתו, מיד לאחר השיחה הוא התקשר למפקד הפלוגה כדי לעדכן אותו בדברים שסיפר החייל שלו. לקראת סיום עדותו הדגיש כי לא היה מעורב באירוע האלימות בעצמו. הוא אמר כי "זה לא משהו שאני מאמין בו, לא משהו שעשיתי בעבר או אעשה בעתיד, אני חושב שזה אירוע חמור וחריג. גם עם המחלקה שלי דיברתי כמה וכמה פעמים על דברים כאלה. במידה שהייתי מזהה בוודאות שקורה אירוע כזה הייתי עוצר אותו".

האישום: "לא מילא את חובתו"

בכתב האישום נטען נגד מפקד המחלקה נמנע מלמלא את חובתו ואת אחריותו הפיקודית כקצין וכמפקד הכוח. "הקצין הבחין בחייליו כשהם מכים את העצורים, שמע קריאות שונות שמופנות לעברם וכן את קריאות הכאב של העצורים", נכתב בכתב האישום. "חרף זאת הוא לא מימש את אחריותו הפיקודית, לא מנע את האלימות ולא נקט באמצעים הסבירים שעמדו לרשותו מכוח מעמדו ותפקידו כדי להפסיק את האלימות לאלתר". עוד נמסר הקצין הושעה מתפקידו בעקבות האירוע, אולם גורם צבאי הדגיש כי הוא לא היה מעורב בהכאת העצורים.

עו"ד אלי סבן עורך הדין של מפקד המחלקה מסר בתגובה להגשת כתב האישום הבוקר כי "אין כל ספק שבסופו של דבר, לאחר השימוע, התביעה מקבלת את רוב דברי הקצין והעדים האחרים שתומכים בדבריו. הקצין טען מלכתחילה שלא ידע או שמע על התנהלות חריגה ברכב בו הסיעו את המחבלים שסייעו לרוצח חבריהם החיילים מפלוגתם. מדובר בקצין איכותי, ערכי, אכפתי, לויאלי ואמין שיילחם על חפותו בפני כבוד בית הדין".

הקראת כתב האישום בעניינם של  לוחמי גדוד נצח יהודה שעל פי החשד היכו פלסטינים, בית דין צבאי ביפו, 31 בינואר 2019. אבי כהן
החיילים בהקראת כתב האישום/אבי כהן

לפני כשבועיים הוגשו כתבי אישום חמורים נגד חמישה לוחמי הגדוד שנאשמים שהכו את העצורים הפלסטינים בסטירות, באגרופים ואף באמצעות חפצים קהים. כל זאת, בזמן שהיו העצורים אזוקים ומכוסי עיניים. בנוסף לעבירות אלו, שניים מהלוחמים מואשמים גם בעבירה של שיבוש הליכי משפט, לאחר שתיאמו את גרסאות. בשבוע שעבר דווח כי החמישה מוסיפים להכחיש את פרטי כתב האישום שהוגש נגדם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully