וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשיפה | מפקד לוחמי נצח יהודה שהואשמו בהתעללות התריע: "מטורף שילוו עצורים"

14.2.2019 / 19:52

לוואלה! NEWS הגיעו פרטים מעדותו של מ"פ בגדוד שבו נאשמו 5 לוחמים שהכו פלסטינים שנעצרו בחשד לסיוע לבצע פיגוע שבו נהרגו חבריהם. "אסור לתת לחיילי הגדוד ללוות את סייעני המחבל, זה לא נורמלי", אמר הקצין. למרות ההתרעות, המפקדים בשטח החליטו לאשר את הליווי

צילום: יותם רונן, עריכה: ליר שפיגלר

מפקד הפלוגה של לוחמי גדוד "נצח יהודה" שנאשמים בהתעללות בעצורים הפלסטינים התריע בפני המפקדים בשטח, והתנגד שחייליו ילוו אותם למעצר - כך נודע היום (חמישי) לוואלה! NEWS. "אסור לתת לחיילי הגדוד ללוות את שותפיו של המחבל שרצח את חבריהם ליחידה", אמר המ"פ. המפקד הדגיש בפני מפקדיו שמדובר בסיטואציה "מטורפת" והוסיף כי "לא נורמלי ולא נכון שייתנו להם להיצמד לרוצחי חבריהם".

למרות התרעותיו החוזרות של מפקד הפלוגה המפקדים בשטח החליטו לאשר את הליווי, שכאמור הסתיים באירוע התעללות. התקרית האלימה הובילה למעצרם של הלוחמים ולהגשת כתבי אישום חמורים נגדם. חמשת הלוחמים מיוצגים על ידי הסנגוריה הצבאית.

לקריאה נוספת בנושא
הכו פלסטינים מכוסי עיניים: כתב אישום נגד חמישה לוחמי "נצח יהודה"
היכו עצורים אזוקים: כתב אישום יוגש נגד לוחמי "נצח יהודה"
חקירות מצ"ח ופיגועים: ב"נצח יהודה" מנסים לעצור את רצף התקלות

דיון בתיק חיילי נצח יהודה, בית הדין הצבאי ביפו 14 פברואר 2019. אבי כהן, אתר רשמי
"סיטואציה מטורפת". לוחמי הגדוד בבית המשפט, היום/אתר רשמי, אבי כהן

לפני כשבועיים הוגשו כתבי אישום חמורים נגד חמישה לוחמי הגדוד שנאשמים כי היכו עצורים פלסטינים שסייעו לעאסם ברגותי, שהיה חלק מחוליית המחבלים שביצעה את הפיגועים בצומת עפרה ובצומת גבעת אסף. בתקריות נהרגו שני לוחמי נצח יהודה: סמל ראשון יובל מור יוסף מאשקלון וסמל יוסף כהן מירושלים. כמו כן, נפצע באורח אנוש לוחם היחידה נתנאל פלבר.

מכתב האישום עולה כי החיילים היכו את הפלסטינים, שנעצרו בעקבות פיגועי הירי, בסטירות, אגרופים ואף באמצעות חפצים קהים. כל זאת, בזמן שהיו העצורים אזוקים ומכוסי עיניים. כתוצאה מכך נגרמו להם חבלות קשות. בנוסף לעבירות אלו, שניים מהלוחמים מואשמים גם בעבירה של שיבוש הליכי משפט, לאחר שתיאמו את גרסאות. בשבוע שעבר דווח כי החמישה מוסיפים להכחיש את פרטי כתב האישום שהוגש נגדם.

עוד באותו נושא

"מאשימים אותם בהתעללות? הם לא חשמלו - רק נתנו כמה כאפות"

לכתבה המלאה
חיילי צה"ל יובל מור יוסף ויוסי כהן שנהרגו בפיגוע בגבעת אסף, 13 בדצמבר 2018. צילום, צילום מסך
העצורים סייעו למחבל שרצח את חבריהם לגדוד. יובל מור יוסף ויוסף כהן/צילום מסך, צילום

מוקדם יותר היום נפתח בבית הדין הצבאי ביפו הליך הגישור, אולם כבר בהפסקת הדיון נראה היה שהצדדים נמצאים על סף פיצוץ. עורכי דינם של הלוחמים אמרו כי הם מסרבים לקבל את הצעתה של הפרקליטות הצבאית, עם זאת בשלב זה, מאחר והדיון מתקיים בדלתיים סגורות לא ניתן לדעת מה הציעה הפרקליטות הצבאית לסנגוריהם של הלוחמים.

"הצעת הפרקליטות לא מקובלת עלינו", אמרו הסנגורים בהפסקת הדיון. "יש פער עצום בין ההצעות. הם טיפסו על עץ גבוה מדי, לא נפחד לנהל משפט עד הסוף". ראש הרכב השופטים, אל"מ כרמל וואהבי, הציע בשבוע שעבר לצדדים ללכת לגישור לאחר ששמע הן את הפרקליטות הצבאית והן את הסנגורים.

דיון בתיק חיילי נצח יהודה, בית הדין הצבאי ביפו 14 פברואר 2019. אבי כהן, אתר רשמי
העצורים בבית המשפט, היום/אתר רשמי, אבי כהן

לדיון הגישור הגיעו כמה הורים של לוחמים נוספים המשרתים הגדוד, שהציגו תמונה מצב מדאיגה של המציאות בגדוד לאור האירועים האחרונים. "החיילים היו במצב ירוד עם מורל שפוף. את הבן שלנו בקושי ראינו בגלל השגרה והתקריות בגדוד", סיפר חגי, אביו של אחד הלוחמים בנצח יהודה. "מדובר על חבר'ה טובים שאיבדו חברים. זאת הייתה שגרת קו מאוד קשה - פילבקוס, מעצרים, טרמפיאדות וחוזר חלילה. אם לא די בעומס הפיזי, הצטרף גם העומס הנפשי. אפשר רק לדמיין מה עבר עליהם". עוד הוסיף האב כי "באפטר שהבן שלנו קיבל, במקום לבוא לנוח בבית הוא ישר נסע לעין כרם לראות את חברו נתנאל שעדיין מחוסר הכרה, זה היה לו יותר חשוב מלחזור הביתה".

על המשך ההליך המשפטי בעניינם של לוחמי היחידה אמר האב כי "הקו הזה היה רצוף באירועים רבים, שלא פורסמו ולא הגיעו לתקשורת. במעט שעות השינה שלהם הם העדיפו ללכת ולהתפלל. החיילים שגו, יש כאן מעשה שנעשה מן הבטן, מה חשב מי שחשב לשלוח אותם לשם? מצפים שזה יסתיים ללא רישום פלילי ללוחמים". לדבריו, "זה צריך להיסגר כאירוע משמעתי תוך צבאי ולא פלילי".

האישום נגד העצורים: הסתירו את המחבל וסייעו בציוד

מעיון בכתב האישום של העצורים הפלסטינים, סייעניו של המחבל עסאם ברגותי שהיה חלק מחוליית המחבלים שביצעה את הפיגועים בצומת עפרה ובצומת גבעת אסף, עולה תמונה מטרידה של סיוע ומתן מסתור למחבל, סחר וייצור כלי נשק. כחלק מהימלטותו של המחבל ברגותי הוא הגיע לביתו של אחד הסייענים, כשהוא צולע ורעול פנים, ברגותי על פי כתבי האישום סיפר לסייענים כי כוחות הביטחון הרגו את אחיו וכי הוא מבוקש על ידי כוחות הביטחון, ברגותי אף ביקש לישון בביתם של הסייענים, הסייענים הסכימו ואף בשעות הבוקר עדכנו את משפחתם בכך והורם להם לשמור בסוד את הגעתו של ברגותי לבית המשפחה.

ברגותי סיפר לסייענים כי נפצע מירי כוחות הביטחון וכי הוא מבקש לפגוש את אחד מאחיו והם הסכימו לסייע לו. אחד הסייענים אף נסע לביתו של אחיו ברגותי בכפר כובר ואמר לו שברגותי זקוק לו, כעבור זמן קצר הגיע אחיו של ברגותי לביתם של הסייענים ושוחח עם ברגותי במשך כשעה. כעבור חצי שעה חזר אחיו של ברגותי לביתם של הסייענים ומסר לו מזוודה להעביר לברגותי, הוא אף ביקש להסתיר את אחיו לילה נוסף בביתם של הסייענים.

למחרת הגיע אחיו של ברגותי לבית עם שתי מחסניות מלאות בתחמושת, ואחד הסייענים מסר אותם לברגותי. יום למחרת ראה אחד הסייען שברשותו של ברגותי רובה מסוג קלצ'ניקוב ומחסניות כדורים נוספות. בהמשך פנה הסייען לחברו וביקש ממנו להסתיר את ברגותי בביתו, חברו הסכים לכך. בהמשך אף הסייען אף הציע לברגותי משקפת צבאית, משקפת לראיית לילה אותה מצא מוקדם יותר. בהמשך העביר הסייען את ברגותי לבית של אדם אחר, אותו אך אף מסר לברגותי בגדים וברגותי נשאר להסתרר אצלו. עוד נודע שאותו סייען החזיק ברשותו של כלי נשק וציוד מלחמתי ללא היתר החתום בידי צה"ל.

עאסם ברגותי המחבל החשוד כי ביצע את הפיגוע בגבעת אסף. mhkuo, צילום מסך
סיפר לסייענים כי הוא מבוקש על ידי כוחות הביטחון. ברגותי/צילום מסך, mhkuo

מדובר צה"ל נמסר בתגובה כי "כתבי האישום שהוגשו מבוססים על הראיות בתיק ומבטאים את חומרת המעשים. האמירות ביחס למפקד הפלוגה אינן תואמות את התמונה העולה מחומר הראיות. בכל מקרה, העובדות תתבררנה במהלך המשפט".

(עדכון ראשון: 19:40)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully