וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יממה להשבתת הממשל: טראמפ יחתום על הפשרה, אך יכריז על מצב חירום

14.2.2019 / 23:21

הבית הלבן אישר כי הנשיא צפוי לחתום על ההסכם שגיבשו נציגי שתי המפלגות במטרה למנוע השבתה שנייה של הממשל. עם זאת, טראמפ יכריז על מצב חירום במטרה לממן את החומה בגבול מקסיקו. פלוסי: "מה שקורה בגבול הוא לא חירום, אלא אתגר הומניטרי"

צילום: רויטרס, עריכה: תומר לוי

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ יחתום על הסכם הפשרה שתמנע השבתת ממשל נוספת, אולם יכריז על מצב חירום במטרה לממן את החומה בגבול מקסיקו - כך אמרה היום (חמישי) דוברת הבית הלבן שרה האקבי סנדרס. מצב החירום יאפשר לנשיא לקחת תקציבים של הפנטגון והלעביר אותם לבניית החומה.

מנהיג הרוב הרפובליקני בסנאט מיץ' מקונל אמר כי שוחח עם הנשיא, שציין כי "הוא מוכן לחתום על ההסכם, וגם יפרסם הודעה על מצב החירום. אני אתמוך בכך". זאת, כיממה למועד האחרון לפניו יושבת הממשל בפעם השנייה.

הקונגרס היה צפוי לאשר את ההסכמות שהושגו, לפיהן יוקצו 1.375 מיליארד דולר לבניית מכשול בגבול עם מקסיקו - סכום נמוך משמעותית מן הסכום שדרש הנשיא, בסך 5.7 מיליארד דולר. עם זאת, הסכם הפשרה מקצה יותר מ-300 מיליארד דולר לטובת מימון המחלקה לביטחון המולדת ומגוון של סוכנויות פדרליות נוספות.

לקריאה נוספת בנושא
טראמפ בנאום מצב האומה: "נבנה חומה, החקירות נגדי מגוחכות"
"בזבוז זמן": טראמפ מתאושש מהשבתת הממשל ותוקף את הדמוקרטים
ללא תקציב לחומה: תמה השבתת הממשל הארוכה בהיסטוריה

נשיא ארה"ב, דולנד טראמפ במהלך תדרוך לשריפים ומפקדי משטרה בוושינגטון ארה"ב, 13 בפברואר 2019. רויטרס
יכריז על מצב חירום. טראמפ/רויטרס

יו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי אמרה בתגובה כי "מה שקורה בגבול הוא לא מקרה חירום, זה אתגר הומניטרי. אם הנשיא יכול להכריז חירום על משהו שהוא יצר כחירום - אשליה שהוא רוצה להעביר - רק חשבו על מה שנשיא עם ערכים שונים יכול להציג לעם האמריקני".

מוקדם יותר כינה מנהיג הדמוקרטים צ'אק שומר את ההסכם כ"פשרה הגיונית". עוד הוסיף שומר כי "זה לא מממן את החומה של הנשיא, אך כן תומך ביוזמות חכמות לאבטחה הגבול שזכו לתמיכת שתי המפלגות. הכי חשוב, זה ישמור על הממשל שלנו פתוח".

עוד באותו נושא

3 ימים לפני השבתת הממשל: נציגי המפלגות הגיעו להסכמה על התקציב

לכתבה המלאה
יו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי והסנאטור הדמוקרטי צ'אק שומר בתום פגישה עם הנשיא דונלד טראמפ בניסיון לסיים את השבתת הממשל, 9 בינואר 2019. רויטרס
"מה שקורה בגבול זה לא מצב חירום". פלוסי/רויטרס

לפני כשלושה שבועות הודיע טראמפ כי הושג הסכם שיביא לסיום השבתת הממשל הארוכה בהיסטוריה האמריקנית. הנשיא הודיע על העברת תקציב לשלושה שבועות, מה שיאפשר לחדש את עבודת הממשל במקביל להמשך ההידברות על מימון לבניית החומה, שאינו כלול בהסכם. הנשיא חתם על חוק שיאפשר את פתיחת הממשל עד ה-15 בפברואר והדגיש כי אם בתום התקופה לא תושג הסכמה, ישבית שוב את הממשל או יכריז על מצב חירום.

השבתת הממשל החלה לאחר שלא נמצא הרוב הדרוש בסנאט שיסכים לתמוך בדרישה שהעלה טראמפ - להקצות חמישה מיליארד דולר לבניית גדר בגבול עם מקסיקו. המשמעות הייתה כי חלק מפעילות הממשל לא תוקצבה, ולפיכך לא היה כסף לממן את פעילות אותם משרדים ממשלתיים, לרבות משכורות וכל פעילות שוטפת אחרת. ההשבתה השפיעה על כ-800 אלף עובדים בתשעה משרדים ממשלתיים.

(עדכון ראשון: 22:47)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully