וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אקדח מעשן? "יורש העצר הציע 'להשתמש בכדור' נגד חאשוקג'י"

8.2.2019 / 12:08

גורמים אמריקנים שנחשפו לדוחות הנוגעים לפרשה, סיפרו לניו יורק טיימס כי מוחמד בן סלמאן הסעודי תועד משוחח עם עוזרו כשנה לפני הרצח על דרכים לעצור בעדו של העיתונאי הביקורתי. יורש העצר הציע לפתות את חאשוקג'י להגיע לסעודיה, ואם הדבר לא יתאפשר - להפעיל כוח

עריכה: טל רזניק

יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן, אמר לעוזר בכיר שלו בספטמבר 2017 כי אם לא תהיה ברירה, יש "להשתמש בכדור" כנגד העיתונאי ג'מאל חאשוקג'י - כך דווח הלילה (שישי) ב"ניו יורק טיימס" מפי גורמים אמריקנים. העיתונאי הסעודי נרצח כשנה לאחר מכן, באוקטובר 2018, בעת שנכנס לקונסוליה הסעודית בטורקיה, ולפי הערכות שירותי המודיעין הדבר נעשה בהנחייתו הישירה של יורש העצר.

לפי הדיווח, השיחה בין בן סלמאן ועוזרו, טורקי אלדחיל, התקיימה בחודש שבו חאשוקג'י החל לכתוב את טורו ב"וושינגטון פוסט", ובממלכה היו מוטרדים מאוד מדברי הביקורת שהוא השמיע ודנו בדרכים לעצור בעדו. במהלך השיחה, אמר יורש העצר לעוזרו כי יש לנסות ולפתות את העיתונאי להגיע לערב הסעודית, ואם הדבר לא יתאפשר - להפעיל כוח. אולם, במידה וגם כוח לא יעזור, יש "להשתמש בכדור", כך לפי גורמים אמריקנים שנחשפו לדוחות מודיעין בנושא.

לקריאה נוספת
"שימו את איבריו בשקיות": ספר חדש חושף פרטים אפלים על רצח חאשוקג'י
פומפאו נפגש עם מלך סעודיה ויורש העצר: "להעניש את רוצחי חאשוקג'י"
התביעה דורשת עונש מוות: נפתח משפטם של הנאשמים ברצח חאשוקג'י בסעודיה

אנשים מחזיקים בתמונותו של העיתונאי הסעודי ג'מאל חאשוקג'י במהלך הלוויה סימבולית בחצר מסגד באיסטנבול, טורקיה 16 בנובמברר 2018. רויטרס
אנשים מחזיקים בתמונת חאשוקג’י בהלוויה סימבולית באיסטנבול, נובמבר 2018/רויטרס

השיחה הזו יורטה על ידי שירותי המודיעין האמריקנים, והיא מהווה את הראייה הברורה ביותר עד כה לכך שיורש העצר שקל לחסל את העיתונאי זמן רב לפני שנרצח וגופתו נוסרה בקונסוליה הסעודית. ערב הסעודית הכחישה עד כה כי הרצח נעשה בהוראת בן סלמאן, ונשיא ארצות הברית דונלד טראמפ פקפק בהערכות שירותי המודיעין שהפנו כלפיו אצבע מאשימה. "אולי הוא עשה זאת, ואולי לא", אמר הנשיא במספר הזדמנויות.

לפי הדיווח, כחלק ממאמצי שירותי המודיעין להוכיח קשר ישיר בן יורש העצר ובין הרצח, הוחלט ב-NSA, יחד עם סוכנויות ביון אחרות, לעבור על שנים של הקלטות ותכתובות סודיות בהן מתועד בן סלמאן מדבר. מדובר בתכתובות שמנוטרות ונשמרות דרך קבע.

בחודשים האחרונים, כך דווח, ה-NSA הפיץ לסוכנויות ריגול אחרות, לבית הלבן ולבנות ברית קרובות, דוח מודיעין בנוגע לשיחות של בן סלמאן. יש לציין כי ה-CIA כבר העריך בעבר כי יורש העצר הוא שהורה על הרצח. לפי הדיווח מהלילה, אנליסטים מתחום המודיעין הגיעו למסקנה כי בן סלמאן לא בהכרח השתמש בהערה באופן מילולי, אלא כמטאפורה שאמורה להבהיר שהוא מעוניין כי חאשוקג'י יגיע לערב הסעודית בכל מחיר.

עוד באותו נושא

פותו למלונות פאר: מי עוקב אחרי חושפי המעורבות הישראלית ברצח חאשוקג'י?

לכתבה המלאה
יורש העצר של ערב הסעודית מוחמד בן סלמאן בטקס סיום קורס של האקדמיה של חיל האוויר בריאד, 23 בדצמבר 2018. רויטרס
יורש העצר של ערב הסעודית מוחמד בן סלמאן/רויטרס

חאשוקג'י, עיתונאי שכתב טורים ביקורתיים כלפי הכתר הסעודי, נכנס לקונסוליה של ארצו באיסטנבול ב-2 באוקטובר כדי להשלים את הליך הגירושין שלו, אך נרצח על ידי סוכנים סעודים. חלקי גופתו של חאשוקג'י טרם אותרו. לפי חלק מהדיווחים, ייתכן שהם הוברחו אל תוך ביתו של הקונסול, הסמוך לקונסוליה. ערב הסעודית נתנה גרסאות סותרות למה שעלה בגורלו של מתנגד המשטר, מה שרק חיזק את הספקות לגבי אמינותן. בתחילה טענה ריאד כי הוא עזב בבטחה את המבנה. בהמשך, נאמר כי הוא נחנק למוות בתגרה שהסתבכה. בסופו של דבר, היא הודתה כי הוא נרצח וכי גופתו בותרה.

עד כה נעצרו 18 חשודים בפרשה, 11 מהם כבר הועמדו לדין. התביעה בממלכה דורשת להטיל עונש מוות על חמישה מהם, אך טורקיה דורשת את הסגרתם של הנאשמים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully