וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"שימו את איבריו בשקיות": ספר חדש חושף פרטים אפלים על רצח חאשוקג'י

בספר של שלושה עיתונאים טורקים המקורבים למודיעין הם מציירים את התמונה המלאה ביותר עד כה של חיסול העיתונאי באיסטנבול. אתם הולכים להרוג אותי?" שאל העיתונאי אחרי שסירב לשוב לריאד. "כשאני עובד על גופות, אני שותה קפה ומעשן סיגריה", נשמע הרופא המנתח

עריכה: טל רזניק

ספר חדש שיצא לאור לאחרונה חושף פרטים חדשים על הרצח של העיתונאי ג'מאל חאשוקג'י, יותר משלושה חודשים אחרי תחילת הפרשה שמסרבת לדעוך. שלושה עיתונאים טורקים, שהסתמכו על קלטות שמע מהרצח המחריד.

"קודם כל נגיד לו 'אנחנו לוקחים אותך לריאד'", נשמע אומר אחד מחברי יחידת החיסול אומר לחבר אחר. "אם הוא לא יגיע, אנחנו נהרוג אותו שם וניפטר מהגופה".

הספר החדש הוא התיאור המקיף ביותר עד כה של מה שטומנות בחובן הקלטות השמע, שמהן הודלפו פרטים רבים מהחקירה לכלי התקשורת במטרה לחשק את ידיה של ערב הסעודית. הספר מתחיל כשצוות המחסלים הסעודי משרטט את תכניתו לפני הגעתו של חאשוקג'י לקונסוליה באיסטנבול ב-2 באוקטובר, ומה שקרה לאחר מכן.

"זוועה דיפלומטית: הסודות האפלים של הרצח של ג'מאל חאשוקג'י" יצא לאור בחודש שעבר ונמכר בטורקיה. הוא נכתב על ידי עבד רחמן סימסק, נזיף קרמאן ופרהט אונלו, שעובדים במחלקת התחקירים של העיתון דיילי סבאח, הנחשב לשופר של ממשלת טורקיה. לפי ניו יורק טיימס, הם ידועים בקשריהם למודיעין הטורקי.

לדבריהם, הם לא קיבלו גישה ישירה להקלטות עצמן, אלא תודרכו על ידי אנשי מודיעין. גורם ביטחוני טורקי, שדיבר בעילום שם, אישר בפני העיתון כי הפרטים המתוארים בספר הם מדויקים.
הספר לא מסביר כיצד ממשלת טורקיה השיגה את ההקלטות, אבל אומר כי גורמי המודיעין הטורקי אספו הקלטות קולות מכמה מקומות בקונסוליה. קטעים מהן הוצגו בפני בכירים ממדינות זרות, כולל בפניה של ראש ה-CIA ג'ינה הספל.

לקריאה נוספת על הרצח
פומפאו נפגש עם מלך סעודיה ויורש העצר: "להעניש את רוצחי חאשוקג'י"
התביעה דורשת עונש מוות: נפתח משפטם של הנאשמים ברצח חאשוקג'י בסעודיה
"מתקפה על חופש הביטוי": נטפליקס צינזרה פרק על חאשוקג'י בסעודיה

תיעוד: כך פעלה החולייה שחיסלה את העיתונאי הסעודי, ג'מאל חאשוקג'י, בקונסוליה הסעודית באיסטנבול. צילום מסך מ-TRT, אתר רשמי
נרצח אחרי עשר דקות. חאשוקג'י נכנס לקונסוליה באיסטנבול/אתר רשמי, צילום מסך מ-TRT

לפי הספר, מהר עבד אל-עזיז מוטרב, שנראה לצדו של יורש העצר מוחמד בן סלמאן במסעותיו בחו"ל, הוא זה שעמד בראש המבצע והנחה את השיחה עם חאשוקג'י. הוא ויתר חברי הקבוצה זוהו על ידי מומחי קול. מוטרב הציג את התכנית בפניו של סלאח אל-טובייג'י, מומחה פורנזי מטעם ממשלת סעודיה.

"אם חאשוקג'י יתנגד, נהרגו אותו שם וניפטר מהגופה", אמר מוטרב לאל-טובייג'י.

"ג'מאל גבוה, בערך 1.80 מטר", השיב לו הרופא המנתח. "המפרקים של בעל חיים המועלה לזבח נחצים בקלות, אבל הביתור עדיין לוקח זמן". הוא הוסיף: "אני תמיד עובד על גופות, אני יודע לחתוך טוב מאוד. לא עבדתי על גופה חמה עד עכשיו, אבל אני יכול לעשות זאת בקלות. בדרך כלל, כשאני עובד על גופה, אני שם את האוזניות ושומע מוזיקה, ואני שותה קפה ומעשן את הסיגריה שלי".

מנתח הגופות, לפי הספר, הסביר מה יעשו חברי יחידת החיסול עם איבריו של העיתונאי. "אחרי שאבתר, אתם תעטפו אותם בשקיות פלסטיק ותשימו אותם במזוודה", אמר אל-טובייג'י.

עוד באותו נושא

תיעוד חדש: רוצחי חאשוקג'י הכניסו שקיות חשודות אל בית הקונסול

לכתבה המלאה
מוסטפא אל-מדני, אחד הסוכנים הסעודים שהשתתפחו במבצע לחיסול חאשוקג'י, מחופש אליו בבגדיו אחרי שיצא מהקונסוליה באיסטנבול, 2 באוקטובר 2018. CNN, אתר רשמי
מוסטפא אל-מדני, הכפיל של חאשוקג'י, ברחובות איסטנבול אחרי הרצח/אתר רשמי, CNN

דקות אחרי שנכנס לקונסוליה, חאשוקג'י נלקח למשרדו של הקונסול. "עזוב את היד שלי, מה אתה חושב שאתה עושה?", אמר העיתונאי המבוהל. מוטרב אמר לו: "שב. אנחנו לוקחים אותך לריאד". לפי הספר, תשובתו של חאשוקג'י הייתה קצרה וברורה: "אני לא אלך לריאד".

הצוות הסעודי רצה שהעיתונאי שכתב בוושינגטון פוסט טורים נגד יורש העצר ישלח לבנו סלאח את ההודעה הבאה: "בני, אני באיסטנבול. אל תדאג אם לא תשמע ממני זמן מה". חאשוקג'י סירב, ואז הורה מוטרב לאנשיו לשלוף את הכלים שהם הביאו עמם כדי לבתר את הגופה. בהקלטות מהמקום, נכתב בספר, נשמע צליל הנחתם על השולחן.

"האם אתם הולכים להרוג אותי? האם אתם הולכים לחנוק אותי?", נשמע העיתונאי שואל. מוטרב השיב לו כי הוא יזכה ב"מחילה" אם הוא ישתף פעולה ואז הוא הורה לחמישה סוכנים לקפוץ על העיתונאי. אחד מהם, שלפי הספר היה תהר ראלב אל-הרבי, ניסה לכסות את פיו של חאשוקג'י, אבל האחרון הצליח להתנער ממנו.

אל-הרבי היה חבר במשמר המלכותי הסעודי וקודם בשנה שעברה לדרגת סגן בזכות הגנתו על יורש העצר. לפי הספר, בין חברי הצוות היה גם מוחמד סעד א-זהרני, חבר נוסף במשמר המלכותי.
בסופו של דבר, חאשוקג'י נחנק למוות חמש דקות אחרי ששקית פלסטיק הושמה על ראשו. "אל תכסו את הפה שלי, יש לי אסתמה. אתם תחנקו אותי", היו מילותיו האחרונות של העיתונאי. בספר נכתב כי הוא מת בשעה 13:24, כעשר דקות בלבד אחרי שנכנס למבנה על מנת להשלים את הליך הגירושים שלו.

אחרי מותו של חאשוקג'י, מוסטפא אל-מדני, הסוכן הסעודי ששימש כפיל של העיתונאי, וסיף סעד אל-קחטאני, הסירו ממנו את בגדיו. אל-הרבי וא-זהרני עזרו לאל-טובייג'י בזמן שביתר את הגופה. מחברי הספר תיארו אותו כמי שחילק הוראות לסובבים אותו. "למה אתם מחכים?", הוא צעק.

לפי הספר, אנשי הקונסוליה נבעתו ממה שקרה לנגד עיניהם. "נשמע מעת לעת רעש של כלי הדומה לסכין מטבח בזמן ניסור עצמות הגופה, בזמן שמיעת קול של מסור חשמלי, שפעל לעתים תכופות", נכתב.

seperator

חלקי גופתו של חאשוקג'י טרם אותרו. לפי חלק מהדיווחים, ייתכן שהם הוברחו אל תוך ביתו של הקונסול, הסמוך לקונסוליה. ערב הסעודית נתנה גרסאות סותרות למה שעלה בגורלו של מתנגד המשטר, מה שרק חיזק את הספקות לגבי אמינותן. בתחילה טענה ריאד כי הוא עזב בבטחה את המבנה. בהמשך, נאמר כי הוא נחנק למוות בתגרה שהסתבכה. בסופו של דבר, היא הודתה כי הוא נרצח וכי גופתו בותרה.

עד כה נעצרו 18 חשודים בפרשה, 11 מהם כבר הועמדו לדין. התביעה בממלכה דורשת להטיל עונש מוות על חמישה מהם, אך טורקיה דורשת את הסגרתם של הנאשמים. ערב הסעודית מסרבת ודוחה גם את הערכות ה-CIA והקונגרס האמריקני ולפיהן בן סלמאן היה אחראי לרצח.

המלך סלמאן, במהלך בפגישה עם בני משפחתו של העיתנואי הסעודי ג'מאל חאשוקג'י 23 באוקטובר 2018. טוויטר, מערכת וואלה! NEWS
יורש העצר בן סלמאן עם אחד מבניו של חאשוקג'י בארמון בריאד, אוקטובר/מערכת וואלה! NEWS, טוויטר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully