וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מתקפה על חופש הביטוי": נטפליקס צינזרה פרק על חאשוקג'י בסעודיה

2.1.2019 / 22:16

פרק מסדרת הקומדיה "חוק פטריוטי" נאסר לשידור בממלכה, לאחר שביקר את מעורבותו של יורש העצר ברצח העיתונאי הסעודי, כמו גם את תפקידה במלחמה בתימן. בנטפליקס מסרו כי "הורדנו את הפרק לפי דרישות החוק המקומי - אנחנו בעד חירות אמנותית"

עריכה: טל רזניק

חברת הסטרימינג "נטפליקס" הייתה נתונה היום (רביעי) לביקורת מצד ארגוני זכויות אדם, לאחר שפרק מהסדרה "חוק פטריוטי" של הקומיקאי חסן מינאג' נאסר לשידור בערב הסעודית, כי עסק ברצח העיתונאי ג'מאל חאשוקג'י ובקשר של יורש העצר הסעודי בן סלמאן לרצח.

הקומיקאי האמריקני מינאג' התנגח ביורש העצר בפרק השני של הסדרה שלו, שעלה לשידור ב-28 לאוקטובר, ובמעורבותה של סעודיה ברצח העיתונאי הסעודי. בנוסף, דיבר מינאג' על תפקידה של ערב הסעודית במלחמת האזרחים בתימן.

ארגון זכויות האדם "אמנסטי" אמר כי הצנזורה שהפעילה ערב הסעודית על הפרק, כמו גם ההסכמה שבשתיקה מצד נטפליקס, הם "הוכחה נוספת למתקפה חסרת הרחמים על חופש הביטוי". מנטפליקס מסרו כי הם פשוט מילאו אחר החוק המקומי במדינה.

עוד בוואלה! NEWS
תיעוד חדש: רוצחי חאשוקג'י הכניסו שקיות חשודות אל בית הקונסול
בצל הלחץ מהמערב אחרי רצח העיתונאי: מלך סעודיה מינה שר חוץ חדש
בשל רצח חאשוקג'י: "היחסים החשאיים בין ישראל לסעודיה ספגו מכה קשה"

משרדי נטפליקס בקליפורניה. AP
"עמדנו בדרישות החוק המקומי", משרדי נטפליקס/AP

חאשוקג'י, שביקר רבות בטוריו את הכתר הסעודי, נרצח ובותר על ידי סוכנים סעודים בקונסוליה הסעודית באיסטנבול בשנה שעברה. הסנאט האמריקני אמר כי הוא מאמין שהממלכה אחראית לרצח, זאת על אף ההכחשות התכופות מצד ערב הסעודית.

"הגילוי על רצח חאשוקג'י ניפץ את התדמית המתונה על הכתר הסעודי. אני בהלם מהעובדה שהיינו צריכים להגיע עד לרצח של עיתונאי כדי שאנשים יגידו: אה! מסתבר שבן סלמאן לא באמת רפורמטור מתון", אמר מינאג' בפרק.

נטפליקס הצהירה היום כי הפרק הוסר בערב הסעודית בעקבות פנייה משפטית מצד הרשויות, ולא בשל תוכנו, "אנחנו תומכים בחירות אמנותית ברחבי העולם, אך את הפרק הוצאנו מערב הסעודית לאחר שהותקפנו משפטית מצד הממשלה, והיה עלינו לעמוד בדרישות החוק המקומי".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
קומיקאי האמריקני, חסן מינאג'. AP
"ערב הסעודית מטורפת, משפחה אחת גדולה שולטת על הכל", הקומיקאי חסן מינאג'/AP

מינאג', כותב לשעבר ב"דיילי שואו" שבקומדי סנטרל, אמר לאי-פי כי הסדרה שלו משקפת את הנרטיב האישי שלו כדור ראשון להורים הודים באמריקה, ובוחנת אותו על רקע התנודות הפוליטיות והחברתיות בארצות הברית. במונולוג בן ה-18 דקות ב"חוק פטריוטי", התייחס מינאג' למלך ערב הסעודית ולהונו הרב, ואמר כי "ערב הסעודית מטורפת. משפחה אחת גדולה שולטת על הכל".

ההתקפות האוויריות על תימן מטעם הקואליציה בראשות ערב הסעודית, היו נתונות תחת ביקורת נרחבת מאז רצח חאשוקג'י. המלחמה, שהחלה ב-2015, הביאה למותם של אלפי אזרחים והותירה מיליונים בחרפת רעב.

יורש העצר של ערב הסעודית, מוחמד בן סלמאן, בכנס כלכלי בריאד, 25 באוקטובר 2018. רויטרס
יורש העצר הסעודי מוחמד בן-סלמאן/רויטרס

הוועדה לתקשורת וטכנולוגיית מידע בערב הסעודית אמרה כי הפרק הפר את סעיף 6, פסקה 1 לחוק נגד פשעי סייבר במדינה - תגובות נציגי הוועדה לא הושגה. סאמה חדיד מאמנסטי, אמרה כי "נטפליקס מכשירה את המדיניות הסעודית נגד חופש ביטוי, ובעצם מסייעת לרשויות לפעול נגד זכותם של האזרחים לנגישות חופשית למידע".

חוק פשע הסייבר הסעודי קובע כי "הפקה, הכנה, הולכה או אחסון של חומר הפוגע בסדר הציבורי, בערכים דתיים, במוסד הציבור ובפרטיות, באמצעות רשת המידע או המחשבים" - יגרור לעונש של עד חמש שנות מאסר וקנס כספי, זאת לדברי אמנסטי.

העיתונאי הסעודי ג'מאל חאשוקג'י בכנס בלונדון, ספטמבר 2018. רויטרס
העיתונאי הסעודי ג'מאל חאשוקג'י/רויטרס

התובעים הסעודיים השתמשו בחוק בעל הניסוח האמורפי כדי לכלוא פעילי זכויות אדם, משוררים ויוצרים אחרים, שביקרו את השלטונות או את דעותיה על הרשת החברתית. מאז שהוכרז מוחמד בן סלמאן כיורש העצר באמצע 2017, נכלאו עשרות סופרים, פעילים חברתיים ואנשי דת מתונים. בין המעוכבות ממאי בשנה שעברה, היו פעילי זכויות הנשים, שפעלו בסוגיית הנשים הנוהגות, והביאו לאישור החוק ביוני. מקורות יודעי דבר מסרו לאי-פי כי חלק מהנשים שנעצרו עברו הלקאות, התחשמלויות ואף תקיפה מינית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully