וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בשל רצח חאשוקג'י: "היחסים החשאיים בין ישראל לסעודיה ספגו מכה קשה"

18.12.2018 / 20:58

בוול סטריט ג'ורנל דווח כי שניים מהגורמים המובילים במאמצים שהתנהלו מאחורי הקלעים היו יועציו הקרובים של יורש העצר, שהודחו בעקבות החיסול. מאז פחתו המגעים בין ריאד לירושלים

צילום: רויטרס, עריכה: תומר לוי

המאמצים החשאיים של ישראל וערב הסעודית לחזק את קשריהן ספגו מכה קשה בעקבות הרצח של העיתונאי ג'מאל חאשוקג'י - כך דיווח היום (שלישי) העיתון וול סטריט ג'ורנל. שניים מיועציו הבכירים ביותר של יורש העצר מוחמד בן סלמאן, שהיו דמויות מפתח באותו ערוץ חשאי שנתמך על ידי ארצות הברית, הודחו מתפקידיהם בעקבות החיסול בטורקיה.

השניים - סעוד אל-קחטאני ואחמד אל-עסירי - הואשמו במעורבות ברצח של מבקר השלטון. מאז הדחתם והפגיעה במעמדו של הנסיך הצעיר בתוך הממלכה פחתו המגעים בין ריאד לירושלים. כמו ישראל, גם ערב הסעודית רואה באיראן את האיום הגדול עליה והחשש המשותף קירב מאחורי הקלעים בין המדינות, שאינן מנהלות יחסיים רשמיים.

ראש הממשלה בנימין נתניהו היה בין המנהיגים הבודדים בעולם שהתייצב לצד יורש העצר. הוא אמנם אמר שהרצח של חאשוקג'י, שלטענת ערב הסעודית היה מעשה ידיהם של גורמים סוררים, היה "מחריד", הוא הדגיש כי יציבותה קריטית לאזור כולו.

"הדברים ללא ספק התקררו ישר אחרי הרצח של חאשקוג'י", אמר גורם סעודי בכיר לוול סטריט ג'ורנל. "הדבר האחרון שהממלכה רוצה שזה יצא החוצה עכשיו ויגרום לטלטלה נוספת".

אנשים מחזיקים בתמונותו של העיתונאי הסעודי ג'מאל חאשוקג'י במהלך הלוויה סימבולית בחצר מסגד באיסטנבול, טורקיה 16 בנובמברר 2018. רויטרס
הלוויה סמלית לחאשוקג'י באיסטנבול, בחודש שעבר/רויטרס

בין היתר, המגעים שהואטו עסקו בהשקעה סעודית של מאה מיליון דולר בחברות הייטק ישראליות. שני היועצים הבכירים היו מעורבים לפי הדיווח ברכישת טכנולוגיות ריגול מחברות ישראליות. מאז הרצח, פורסם בכמה הזדמנויות כי NSO הישראלית מכרה לריאד את התכנה שבאמצעותה עקבה אחרי העיתנואי, אך החברה היושבת בהרצליה מכחישה זו.

עוד דווח כי אל-קחטאני היה מופקד על שיפור תדמיתה של ישראל בתקשורת הסעודית, ואילו אל-עסירי הגיע בכמה מקרים לישראל במסגרת ההתעניינות בטכנולוגיית המעקב. אל-קחטאני, עם זאת, מתואר כדמות המפתח בכל היוזמה הזו.

במסגרת הידוק היחסים החשאיים, דווח כי ראש המוסד יוסי כהן נפגש עם גורמים סעודיים רשמיים בשנה האחרונה. ביוני, באחד המפגשים, שאותו ארגנה ארצות הברית, נכחו גורמי מודיעין מצריים, ירדניים ופלסטיניים.

לפי הגורמים שמצוטטים בוול סטריט ג'ורנל, ישראל, ערב הסעודית ובעלת בריתה איחוד האמירויות הערביות חולקות עתה "מודיעין באופן קבוע", כולל על נושאים הנוגעים לאיראן.

ערב הסעודית, ישראל וארצות הברית לא התייחסו לדיווח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully