וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלי מסילות, קרונות או תשתיות: גם ברכבת יודעים - התקלות "ימשכו שנים"

12.2.2019 / 10:59

התקלות במערכת האיתות הפכו לשגרה, ומפלס התסכול של הנוסעים ברכבות ממשיך לעלות. המערכת החשמלית נמצאת כבר בעבודה ובחלק מהתחנות ההחלפה כבר בוצעה - אולם נותרו עוד רבות שדורשות שדרוג. רכבת ישראל: "זוהי תקופה מאתגרת לכולנו, שתימשך עוד זמן רב"

צילום: מור גולדברג, עריכה: איתי עמרם

שיבושים בהיקף נרחב מתרחשים כל העת ברכבת ישראל בשל תקלה במערכת האיתות. אחת התקלות בשבועות האחרונים היו במרכיב הרמזורים המסילתיים (הסימנאורים). כתוצאה מכך רכבות בקו באר שבע-הרצליה התחילו וסיימו את נסיעתן מדרום בתחנת סבידור מרכז בתל אביב. אותה התקלה השביתה גם קטע מסילה בקווי בית שמש-נתניה ואשקלון-נתניה, שם סיימו הרכבות את נסיעתן מדרום בתחנת הרצליה. טכנאי הרכבת התגברו על התקלה ואחרי כשעתיים התנועה החלה בהדרגה לשוב לסדרה.

נוסעי הרכבת, בהם עובדים שהיו בדרך לעבודה בהרצליה, נאלצו לרדת בתל אביב ולמצוא חלופה משם, וכך גם אלה מהרצליה בדרכם לפארק ההייטק בבאר שבע. גם רופא שהיה בדרכו לעבודה בבית החולים רמב"ם בחיפה, המתין ארוכות לרכבת השעה 07:00, ובסופו של דבר איחר לישיבה החשובה של היום. "ישיבת הבוקר היא הישיבה שבה מעבירים הרופאים שהיו בתורנות הלילה את המידע על כל החולים ומצבם לרופאים שמגיעים לתורנות הבוקר", הסביר. ברכבת ישראל הודיעו כבשגרה: "אנו מתנצלים על חוסר הנוחות".

לקריאה נוספת בנושא
בגלל תקלת איתות: שיבושים קשים בתנועת הרכבות ברחבי הארץ
כבר הפסקנו לספור: שוב בוטלו רכבות בקו ירושלים-תל אביב
במשך 25 דקות: נוסעים חסמו דלתות רכבת בצפון בגלל עיכובים

זה אכן עניין שגרתי, כמעט יומיומי. מפלס התסכול של הנוסעים ברכבות הצפופות עולה על גדותיו לאור התקלות החוזרות, במיוחד בשעות העומס, דווקא כשאנשים ממהרים לעבודה. כל אחד מהם נפגע אישית, המעסיקים שלהם נפגעים והמשק נפגע. הגורם החוזר: מערכת האיתות שעוברת שדרוג.

"זה נכון שיש יותר רגישות בציבור לתקלות ברכבת ישראל, גם בגלל שיש יותר נוסעים, ויותר אנשים שתלויים בהן בדרך לעבודה, וגם הודות לחשיפה שהן מקבלות מאיתנו ובתקשורת, אבל נכון גם שיש הרבה יותר תקלות מאשר שהיו לפני כמה שנים", טענה שמרית נוטמן, מנהלת קבוצת הנוסעים "בארכבת". "פעם היו תקלות רק כל כמה שבועות. הן היו קטנות ומטופלות. עכשיו מחליפים מערכת איתות מורכבת בקו החוף. גם הבעיה שהייתה היום קשורה למערכת החדשה, למרות שלצערנו אלה לא התקלות היחידות ויש המון תקלות הקשורות לקטרים ולקרונות".

עמיתה, מעוז ינון, הוסיף כי "מניסיוננו, מספיקה תקלת איתות אחת לאורך הקו הזה והוא כולו משותק". השניים אמרו כי "בניגוד לדברים שהשמיע מנכ"ל הרכבת שחר איילון, ממידע שמצוי אצלנו זה לא עניין שייסתיים השנה. שנה לא תספיק וסביר להניח שלנוסעים צפויות עוד מספר לא מבוטל ולא ידוע של תקלות איתות בהמשך הפרויקט".

עוד באותו נושא

מנכ"ל רכבת ישראל שחר איילון יסיים את תפקידו בעוד שלושה חודשים

לכתבה המלאה
אירוע חריג בתחנת הרכבת בחדר לאחר שמסיבות תיפעוליות רכבת פרברית צפונה בדרכה לבנימינה נדרשה לסיים את נסיעתה בתחנת חדרה. נוסעים זועמים שהתבקשו לקחת רכבת אחרת להמשך דרכם, חסמו את דלתותיה של רכבת אחרת, 16 בדצמבר 2018. נטע יערי, צילום מסך
עניין שגרתי. שיבושים בתנועת הרכבת, דצמבר/צילום מסך, נטע יערי
"פעם היו תקלות רק כל כמה שבועות. הן היו קטנות ומטופלות. יש הרבה יותר תקלות מאשר שהיו לפני כמה שנים"

מערכת האיתות החשמלית שפרוסה לאורך קו החוף נמצאת בעבודה משפיים צפונה זה מכבר. חלק מהתחנות בצפון כבר הוחלפו למערכת איתות אלקטרוני, אולם נותרו עוד רבות הדורשות את השדרוג. ההחלפות מתבצעות על מערכת איתות פעילה ותפעולית ולכן רוב הפעילות נעשית בסופי שבוע, במתכונת חשאית כמעט.

"לאור החשיבות הגדולה של מערכת מסוג זה, בתפעול ובבטיחות, העבודה צריכה להיות מאוד קפדנית", אמר מהנדס מומחה המצוי בפרטי הפרויקט. "היא מבוקרת ונבדקת בכל שלב ושלב. תכנון, ביצוע, התקנה, הרצה והפעלה". לדבריו, "הכל נראה כמו שנראה כיוון שרכבת ישראל יצאה לפרויקט זה כמו לפרויקטים אחרים בעבר, ללא כוח אדם מספיק ובשורה התחתונה ללא יכולות ביצועיות מספקות". הגורם העריך כי בסופו של דבר יופעל לחץ על רכבת ישראל להוציא את הפרויקט לקבלן חוץ, במחירים מופקעים והכול כדי לזרז את השלמתו.

שיא של כל הזמנים במספר הנסיעות ברכבת ישראל נשבר במהלך חג החנוכה. דוברות רכבת ישראל, אתר רשמי
מערכת האיתות חיונית לשליטה ובקרה בתנועת הרכבות/אתר רשמי, דוברות רכבת ישראל

מערכת האיתות חיונית מבחינה תפעולית ובטיחותית כדי לשלוט ולבקר את תנועת הרכבת ברשת המסילות. היא פרוסה לאורך כל המסילות ותפקידה הוא ליידע את פיקוד הרכבת לגבי מיקומן של כל הרכבות על הרשת ולסמן לנהגים אם לנסוע, באמצעות הרמזורים שפרוסים לאורך המסילה. המטרה היא כמובן למנוע התנגשות.

תקלת איתות היא שם כולל לעשרות תקלות אפשריות. בשל רגישותה הגבוהה של המערכת, התקלה יכולה להיות כל דבר - החל מפגיעה בכבל, השבתה של מתקן לזיהוי רכבתי (מונה צירים, מעגל מסילתי), תקלה בחדרי הממסרים שממוקמים בתחנות הרכבות, תקלה במסוט (לא עובר, לא מתייצב), או תקלה בסימנור (לא עובר למצב הנדרש למרות הפקודה).

"בעיה של חזון ומנהיגות"

במקרה של תקלת איתות, האור ברמזור מתחלף לאדום עבור נהג הרכבת. המפעיל - האתת שיושב במרכז הפיקוד בחיפה - מקבל חיווי קולי וויזואלי שקיימת בעיה, ואז מתחילים לתחקר אותה. אם גילו שזו תקלת איתות, יש צורך בשליחת צוות טכנאים לשטח. כמו כן, איתור התקלה לוקח זמן, והתיקון תלוי באופן התקלה. בזמן הזה בדרך כלל יושבים הנוסעים על הרכבת או בתחנות ללא מושג לגבי מה קורה בשטח וכמה זמן ייקח לפתור את הבעיה.

מנהלי "בארכבת" הסבירו כי "מי שצריך לפקח על כל הבלגן הזה, הוא מרכז השליטה והבקרה שיושב בחיפה. הם אלו שרואים את המצב הכללי וצריכים להחליט מה לעשות בזמן אמת עם הבלגן שנוצר. צריך להבין שכל איחור של רכבת גורר עיכוב של רכבות נוספות בלוח הזמנים. הרכבת שעומדת עכשיו, לא תצליח להגיע ליעד שלה בזמן. אפשר לדמיין את זה כמו תור בסופר - עד שהראשון לא משלם והולך, אלו שאחריו לא יכולים להמשיך. כלומר, לא רק שלא תצליח להגיע בזמן - כל אלו שיצאו אחריה יאחרו אף הן".

לטענתם, "יש בעיה של חזון ושל מנהיגות. אין ספק שפתיחה של מחלף חדש או תחנת רכבת חדשה, מצטלמת הרבה יותר טוב מהכפלת מסילה בקו החוף או החלפת מערכת האיתות שנמצאת איתנו כאן עוד משנות ה-70. רכבת ישראל נמצאת היום בבעיית תשתיות חמורה. חסרות לה מסילות, חסרים לה מערכי רכבת וחסרים אנשי מקצוע מיומנים. אנחנו למעשה חווים את הקריסה הזו". את טענותיהם הם מפנים לרכבת ישראל, למשרד התחבורה, ולשר.

ניסוי ברכבת המהירה מתל אביב לירושלים 16 בינואר 2018. ניב אהרונסון
"בעיה של חזון ומנהיגות". השר כץ/ניב אהרונסון

מרכבת ישראל נמסר בתגובה כי "רכבת ישראל מסיעה מדי יום יותר מ-250 אלף נוסעים, בכ-560 רכבות נוסעים. כל זאת, תוך אילוצים משמעותיים: תשתית מסילה חסרה, מחסור בקרונות ובזמן מסילה. אלה מקשים עלינו להענות לביקוש הרב והמבורך לרכבת. אנו ערים לצפיפות ברכבות בשעות השיא ופועלים יחד גורמי הממשלה לרכש רכבות נוספות וסלילת מסילות חדשות".

לדבריהם, "תקלת האיתות שנגרמה בשבוע שעבר בשפיים, הביאה לעיכובים רבים, שהיו מצטמצמים אם היו מסילות נוספות". עוד הוסיפו כי "אין ספק שזוהי תקופה מאתגרת לכולנו, שתימשך מספר שנים. הרכבת משלימה פערים של 70 שנה בשנים בודדות, ואתגרי התשתית והתפעול יוצרים אפקט דומינו על כלל הרשת".

"אנו רואים בנוסעינו שותפים מלאים לדרך, והופכים כל אבן כדי לתת את השירות הטוב ביותר, תחת האילוצים הקיימים. כך למשל הופעל נוהל פיצוי אוטומטי, ללקוחות המחזיקים כרטיס רב קו", אמרו. "אנו מודים לנוסעינו ומקווים שהציבור יפגין הבנה ואורך רוח, נוכח האתגרים".

במשרד התחבורה ובלשכת שר התחבורה בחרו שלא להגיב לדברים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully