וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פוטין: נתחיל בייצור טיל חדש אחרי פרישת ארה"ב מהסכם הגרעין

2.2.2019 / 11:14

נשיא רוסיה אמר כי מוסקבה תגיב באותו מטבע, אחרי שוושינגטון השעתה את ההסכם שנחתם בתקופת המלחמה הקרה. הוא אמר כי צריך לפקח על הנשק האמריקני, בצל החשש מפני מרוץ חימוש גרעיני חדש

צילום: רויטרס, עריכה: תומר לוי

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין אמר היום (שבת) כי מוסקבה משעה את התחייבויותיה בהסכם הגרעין עם ארצות הברית, אחרי הודעת וושינגטון אתמול על תחילת הנסיגה מהאמנה שנחתמה בשלהי המלחמה הקרה. הוא אמר כי רוסיה תגיב באותו המטבע והוסיף כי הוא מסכים עם הצעת משרד ההגנה לייצר טילים חדשים, בהם טיל על-קולי חדש לטווח בינוני. בכך מגיעים היחסים בין המעצמות לשפל חדש, שמגביר את החשש מפני מרוץ חימוש גרעיני חדש בין המעצמות.

"עמיתינו האמריקנים הכריזו כי הם משעים את השתתפותם באמנה, אז אנחנו משעים אותה גם כן", אמר פוטין במפגש עם שרי החוץ וההגנה שלו, ששודר בטלוויזיה. הוא הנחה אותם שלא לפתוח בשיחות חדשות עם וושינגטון, בטענה שהיא מתנהלת באטיות בתגובה לצעדים כאלו. פוטין הדגיש כי הוא לא יגדיל את תקציב הביטחון עבור יצור כלי הנשק החדשים או יפרוס אותם באירופה או במחוזות אחרים, כל עד ארצות הברית לא עושה זאת.

עוד חדשות מהעולם:
לציון 40 שנה למהפכה האסלאמית: איראן חשפה טיל שיוט חדש
אחרי 8 חודשים: הוקמה ממשלה חדשה בלבנון, חיזבאללה הגדיל את כוחו
מהכספות אל טורקיה והמפרץ: נשיא ונצואלה מוכר טונות של זהב כדי לשרוד

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, 15 בינואר 2019. רויטרס
פוטין/רויטרס

דבריו של נשיא רוסיה מגיעים לאחר שהממשל האמריקני הודיע כי ארצות הברית החלה בתהליך פרישה מהסכם בקרת הנשק הגרעיני עם רוסיה. זאת, לטענת הנשיא דונלד טראמפ, בתגובה להפרת האמנה מצדה של רוסיה. שתי המדינות ניסו לגשר על הפערים ביניהן ברגע האחרון, אך ביום חמישי האחרון הודיעו ברוסיה כל כישלון המגעים שהתקיימו בבייג'ינג.

עוד משנת 2014 מאשימה וושינגטון את מוסקבה בהפרת מהאמנה להגבלת טילים גרעיניים לטווח בינוני (INF), שנחתם בשנת 1987 ונחשב לאבן דרך בשלהי המלחמה הקרה. מוסקבה מסרבת להשמיד את מערכת טילי השיוט החדשה שהיא מפתחת, וטוענת כי לא מפרה את המגבלות על פיתוח טילים יבשתיים וטילי שיוט לטווח בינוני - בין 500 ל-5,500 ק"מ.

עוד באותו נושא

אולטימטום של חצי שנה: ארה"ב החלה בפרישה מהסכם הגרעין עם רוסיה

לכתבה המלאה
נשיא ארה"ב טראמפ בבית הלבן, 25 בינואר 2019. רויטרס
טראמפ/רויטרס

שר החוץ האמריקני מייק פומפאו הודיע אתמול שארצות הברית משעה את השתתפותה בהסכם בתהליך שיושלם בתוך שישה חודשים. טווח הזמן הזה ייתן לרוסיה הזדמנות להפסיק את תכנית הטילים שלה, שלדברי וושינגטון עומדת בניגוד להתחייבויותיה במסגרת האמנה.

"במשך שנים רוסיה הפרה את תנאי ההסכם באופן חסר בושה", אמר פומפאו שהוסיף גם כי ארצות הברית ממשיכה לעמוד בהתחייבויותיה וקוראת לרוסיה לעשות זאת אף היא. "כשיש התעלמות בוטה כל כך מההסכמות וכשהביטחון שלנו מאוים, אנחנו מחויבים להגיב לכך", אמר.

אחרי ההחלטה אמר טראמפ שברצונו לקיים שיחות כדי להגיע להסכם חדש לבקרה על נשק גרעיני. "אני מקווה שכולנו מסוגלים להתקבץ בחדר אחד גדול ויפה וליצור הסכם חדש שיהיה טוב הרבה יותר. ללא ספק, ארצה לראות את זה", אמר נשיא ארצות הברית לכתבים בבית הלבן.

הוא גם הטיל את האחריות על רוסיה. "ארצות הברית דבקה בהסכם במלואו במשך יותר מ-30 שנה, אך לא נוכל להמשיך לפעול לפי התנאים הללו כשרוסיה מסלפת את מעשיה", אמר בהודעה שמסר אחרי דברי פומפאו. "אנחנו לא יכולים להיות המדינה היחידה בעולם שקשורה לחוזה הזה, או לכל חוזה אחר, באופן חד-צדדי כל כך. אנחנו נמשיך בהכנת אופציות לתגובה צבאית ונעבוד עם נאט"ו ועם בעלות בריתנו כדי למנוע מרוסיה להשיג כל יתרון צבאי מפעילותה הבלתי חוקית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully