וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אולטימטום של חצי שנה: ארה"ב החלה בפרישה מהסכם הגרעין עם רוסיה

ממשל טראמפ הודיע על יציאה מהאמנה לבקרת נשק גרעיני שנחתמה עם רוסיה לפני כ-30 שנה. בתהליך שיימשך כשישה חודשים, תינתן למוסקבה הזדמנות לעצור את תכנית הטילים שלה, שאותה רואים בוושינגטון כהפרת התחייבויותיה. טראמפ: "מעוניין לגבש הסכם גרעין חדש"

צילום: רויטרס, עריכה: תומר לוי

ארצות הברית החלה בתהליך פרישה מהסכם בקרת הנשק הגרעיני עם רוסיה - כך הודיע היום (שישי) הממשל האמריקני. זאת, לטענת הנשיא דונלד טראמפ, בתגובה להפרת האמנה מצדה של רוסיה. שתי המדינות ניסו לגשר על הפערים ביניהן ברגע האחרון, אך ביום חמישי האחרון הודיעו ברוסיה כל כישלון המגעים שהתקיימו בבייג'ינג.

עוד משנת 2014 מאשימה וושינגטון את מוסקבה בהפרת מהאמנה להגבלת טילים גרעיניים לטווח בינוני (INF), שנחתם בשנת 1987 ונחשב לאבן דרך בשלהי המלחמה הקרה. שר החוץ האמריקני מייק פומפאו הודיע שארצות הברית משעה את השתתפותה בהסכם בתהליך שיושלם בתוך שישה חודשים. טווח הזמן הזה ייתן לרוסיה הזדמנות להפסיק את תכנית הטילים שלה, שלדברי וושינגטון עומדת בניגוד להתחייבויותיה במסגרת האמנה.

לקריאה נוספת:
רק טווח של 480 ק"מ: רוסיה הציגה את הטיל שמדאיג את ארה"ב
פוטין: נייצר בקלות טילים אם ארה"ב תפרוש מהסכם הגרעין
פוטין: כל מדינה באירופה שתציב טילים אמריקניים בשטחה - מסתכנת בתקיפה

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ ונשיא רוסיה ולדימר פוטין במהלך מסע"ת במסגרת הפסגה בהלסינקי, פינלנד 16 ביולי 2018. רויטרס
המגעים נכשלו. טראמפ ופוטין/רויטרס

"במשך שנים רוסיה הפרה את תנאי ההסכם באופן חסר בושה", אמר פומפאו שהוסיף גם כי ארצות הברית ממשיכה לעמוד בהתחייבויותיה וקוראת לרוסיה לעשות זאת אף היא. "כשיש התעלמות בוטה כל כך מההסכמות וכשהביטחון שלנו מאוים, אנחנו מחויבים להגיב לכך", אמר.

אחרי ההחלטה אמר טראמפ שברצונו לקיים שיחות כדי להגיע להסכם חדש לבקרה על נשק גרעיני. "אני מקווה שכולנו מסוגלים להתקבץ בחדר אחד גדול ויפה וליצור הסכם חדש שיהיה טוב הרבה יותר. ללא ספק, ארצה לראות את זה", אמר נשיא ארצות הברית לכתבים בבית הלבן.

מוקדם יותר הטיל טראמפ את האחריות על רוסיה. "ארצות הברית דבקה בהסכם במלואו במשך יותר מ-30 שנה, אך לא נוכל להמשיך לפעול לפי התנאים הללו כשרוסיה מסלפת את מעשיה", אמר בהודעתו. "אנחנו לא יכולים להיות המדינה היחידה בעולם שקשורה לחוזה הזה, או לכל חוזה אחר, באופן חד-צדדי כל כך. אנחנו נמשיך בהכנת אופציות לתגובה צבאית ונעבוד עם נאט"ו ועם בעלות בריתנו כדי למנוע מרוסיה להשיג כל יתרון צבאי מפעילותה הבלתי חוקית".

עוד באותו נושא

שיחות הגרעין עם רוסיה קרסו; ארה"ב החלה בייצור נשק גרעיני מוחלש

לכתבה המלאה
שר החוץ של ארצות הברית מייק פומפאו עם עמיתו המצרי סאמח שוקרי במצרים, 10 בינואר 2019. AP
"התעלמות בוטה מההתחייבות בינינו". פומפאו/AP

במשרד החוץ הרוסי מסרו כי הם "שומרים את הזכות להגיב" להחלטה האמריקנית. שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף אמר כי הפרישה מההסכם מוכיחה כי "כל הסכם שנחתם עם הממשל האמריקני לא שווה את הדיו שבעט".

מוקדם יותר דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב אמר כי ברוסיה קיבלו את הידיעה "בצער רב". בסוכנות אי-פי הוא צוטט כשהוא אומר שוושינגטון "לא מוכנה לקיים שום שיחות משמעותיות" עם מוסקבה כדי להציל את ההסכם.

רוסיה מכחישה את ההאשמות על הפרת ההסכם והיא טוענת שהטיל 9M729 מתוצרתה מיועד לטווח קצר יותר מ-500 קילומטרים. בעקבות החלטתו של טראמפ, נשמעו חששות מהתדרדרות של שתי המעצמות למרוץ חימוש חדש, אך גורמים בממשל האמריקני דוחים תרחיש זה.

טיול שיוט חדש שהציגה רוסיה, 23 בינואר 2019. רויטרס
הטיל הרוסי שהוצג החודש ומדאיג את ארה"ב/רויטרס

בשבועות האחרונים גברו הקולות ברוסיה שהצביעו על כוונתה של ארצות הברית לפרוש מההסכם. סגן שר החוץ סרגיי ריבקוב אמר כי "אין שום ספק שהאמריקנים יפרשו מההסכם בסוף". הוא טען כי צעד זה "ינחית מכה על בקרת הנשק העולמית ועל מניעת הפצת הנשק להשמדה המונית".

(עדכון ראשון: 18:14)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully