וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שעת הדמדומים של נתניהו: היועמ"ש עלה על התכסיס הנואש

1.2.2019 / 15:55

במכתבו רמז מנדלבליט למאמצו של ראש הממשלה לעכב את ההודעה על כתב האישום נגדו, מאחר שזמנו הולך ואוזל. תחבולות ההשהיה של נתניהו, שתכליתן למנוע ממנו ליפול אחרי הבחירות לתהום של אזרח או ח"כ מהשורה, חלולות מתמיד ואפילו בליכוד מתקבע הרושם שאלה הם ימיו האחרונים

עריכה: איתי עמרם

אדם עדין הוא אביחי מנדלבליט. לא לו לגדף ולחרף. כך מטבעו וכך משלושה עשורים וחצי של משפטנות, בקליפת אגוז ובקצירת האומר ומוטב אילו וקל וחומר בן בנו של קל וחומר. לכן נדרש תרגום לשפת אנוש של מכתבו לסנגורי נתניהו. וזה מה שמבקש בעצם היועץ המשפטי לממשלה מראש הממשלה, החשוד בפלילים: ביבי, חדל לבלבל את המוח.

מלכתחילה היה על מנדלבליט לסרב לדרישתו החצופה של נתניהו לייחד לו שימוע על השימוע שלאחר ההודעה הממשמשת ובאה על כתב אישום נגדו. ייתכן שמנדלבליט הסכים לפגישה החריגה כדי למנוע עתירה של נתניהו לבג"ץ נגד הסירוב, קביעת דיון בעליון, מתן ימים לצדדים להשיב ולהגיב, החלטה, ערעור על ההחלטה וכך הלאה - הכול כדי לבזבז זמן.

לקריאה נוספת בנושא
למרות בקשת נתניהו: היועמ"ש ימסור את החלטתו לפני הבחירות
לאחר החלטת היועמ"ש: רה"מ מבקש השלמות חקירה ושוקל לעתור לבג"ץ
פרקליטי נתניהו לאחר הפגישה עם היועמ"ש: "השופט טירקל תומך בעמדתנו"

אביחי מנדלבליט בכנס לציון 15 שנה להקמת הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור, אוניברסיטת ת"א, 26 בדצמבר 2017 1. ראובן קסטרו
היה עליו לסרב מלכתחילה. מנדלבליט/ראובן קסטרו

גם במכתב מהבוקר, יום השנה השלישי לכניסתו לתפקיד, נרמז תכסיס זה, שנתניהו עלול לנקוט בו במאמץ נואש לעיכוב ההודעה על כתב האישום. ארכת השבועיים, שהיועץ העניק לעצמו עד להכרעה, מאתגרת את ההגנה לעתור לבג"ץ נגד הסירוב לשימוע כבר עתה. המאחר לא יתקבל.

החצי השני, מתוך שישה עמודים ורבע במכתב מנדלבליט, עוסק בפרשת השימוע. החצי הראשון נקרא כהכנה להעתק-הדבק בהודעת היועץ על כתב האישום. תיאור מפורט, עם שלבים ולוחות זמנים וזכויות יתר לחשוד (שנחקר לראשונה חצי שנה לאחר תחילת הבדיקה שהפכה לחקירה); אזכור של בקיאות כל הדרגים והיועץ בראשם במהלכי המשטרה, שסוכמו לכדי המלצות על אישומי שוחד ומרמה; וקעקוע ההיתממות של נתניהו, שהמתין עד להתפתחות שלילית במצבו כחשוד, הודעה פומבית על השלמת עבודת הפרקליטות, כדי לפעול פוליטית להקדמת הבחירות - ואז הזדעק שהבחירות הוקדמו ולא עת היא להחלטות יועץ.

עוד באותו נושא

נתניהו מאשים את מנדלבליט: "נכנע לשמאל ומקבל החלטות בחיפזון"

לכתבה המלאה
ישיבת ממשלה, 6 בינואר 2019. אלכס קולומויסקי, אתר רשמי
מדוע לא מזדרז להסיר את העננה המרחפת מעל לראשו? נתניהו/אתר רשמי, אלכס קולומויסקי

מוחצת במיוחד תהייתו של מנדלבליט מדוע אין נתניהו מזדרז להסיר את העננה המרחפת מעל לראשו. אות הוא כי נתניהו יודע שמהעננים האלה יומטר גשם כבד ואף ברד. אילו העריך נתניהו שיש מלבדו עוד ישראלי אחד המאמין גם שלא היה כלום וגם שמשום כך לא יהיה כלום, ושיש סיכוי שישראלי זה הוא עו"ד ד"ר האלוף במילואים מנדלבליט, היה מפציר בו להאיץ את התהליך ולא להאט אותו.

מנדלבליט נאבק על מעמדו של מוסד היועץ המשפטי. אם יסגור את תיקי נתניהו, ישנמך עד כדי גיחוך את סעיפי האישום בניגוד להמלצות המשטרה והפרקליטות או יעניק לנתניהו הטבה אחרת, יוכיח שצדקו מבקרי כפל-התפקידים של ראש התביעה הכללית ומומחה הממשלה לחוקיות. היועץ הבא, במקרה כזה, שוב לא יהיה התובע הכללי. מנדלבליט, הפרקליט הצבאי הראשי לשעבר, תפקיד שנוצר בראשית ימי צה"ל ממיזוג תפקידי ראש השירות המשפטי והתובע הכללי, יהיה מי שבמו ידיו יחזיר את הגלגל לאחור במקביל האזרחי - היועמ"ש.

זה לא יקרה, אף שרשימת שותפיו של מנדלבליט לפגישה עם סנגורי נתניהו כללה ארבעה משפטנים בשירות המדינה הנחשבים תבוסתניים יותר מפרקליטת מחוז תל אביב (מיסוי וכלכלה) ליאת בן ארי - התובעת במשפט נתניהו - ומפרקליט המדינה שי ניצן, שהצטרף לעמדתה ומצוטט במכתב מנדלבליט גם כמנהל מחלקת הבג"צים לפני 20 שנה.

גזר דין בפרשת הולילנד, מאי 2014. מוטי מילרוד, הארץ
מתמודדת צפויה לתפקיד פרקליטת המדינה. בן ארי/הארץ, מוטי מילרוד

הקרב בלשכת היועץ ניטש עתה על גורלו של תיק 2000. אם ייכנע מנדלבליט ללחצים שלא לייחס אשמת שוחד לחשודים בתיק זה, נתניהו ומו"ל ידיעות אחרונות ארנון מוזס, יהיה זה ניצחונה של רביעיית נזרי-מררי-למברגר-הלמן על מי שאין בקיאה ממנה בתיקים. מנדלבליט מבטיח במכתב שאינו לחיץ ואינו קשוב לקולות זרים. הוא אינו מתייחס להשפעה האנושית של ההתמודדות על תפקיד פרקליט המדינה, שתוכרע עד סוף השנה בוועדת איתור בראשות היועץ. בין המתמודדים הצפויים: בן ארי והמשנים ליועץ (רז נזרי) ולניצן (שלמה למברגר).

זמנו של נתניהו בשלטון הולך ואוזל. תכסיסי ההשהיה שלו, שתכליתם למנוע ממנו ליפול לאחר הבחירות לתהום של אזרח או ח"כ מהשורה, נטול הגנתו של חוק יסוד הממשלה, חלולים מתמיד. אזכור הנחיית היועמ"ש מ-2005 בעניין מדיניות אכיפת החוק לפני הבחירות לרשויות המקומיות, בנוסף לבחירות לכנסת, מניח מסד להחלת פסיקת בג"ץ, המונעת מראשי עיריות לשוב ולהיבחר לתפקידם לנוכח כתב אישום, גם על ראשי ממשלות. זאת הרמה להנחתה לנשיאת העליון אסתר חיות, ולפי התקדימים - היא תנחית.

דמדומי נתניהו

מכתב מנדלבליט חותם שבוע רע מאד לנתניהו בחזית הכפולה שלו - הפלילית והפוליטית. יותר ויותר מתקבע הרושם שאלו הם דמדומיו. נערכים לכך גם בתוך הליכוד, שם לוחשים שונאיו - כולל שרים - שהם מייחלים לכך שהחלטת היועץ תפיל את נתניהו, אבל רק לאחר שיכניס אותם ועשרות כמותם לכנסת. הקרונות רוצים להיפטר מהקטר לאחר שיגרור אותם לתחנה הסופית.

את מכת המחץ מסוגל להנחית על נתניהו גבי אשכנזי, עתודת מטכ"ל של הפוליטיקה הישראלית, אם ישמש בגופו דבק בין בני גנץ לבין יאיר לפיד. הצטרפות אשכנזי לרשימה משותפת יכולה להוות את ההבדל בין מסע בחירות למסה קריטית. מיקומו ברשימה אינו חשוב. משה דיין התעקש להסתפק במקום השביעי ברשימת רפ"י. יצחק רבין הופיע פעמיים, כולל לאחר התפטרותו מראשות הממשלה, במקום ה-20. חשוב גודל התרומה, לא המקום ברשימה.

הופעת גנץ כחלופה המאתגרת ביותר את שלטון נתניהו מבליטה פירצה במתכונת האבטחה על המועמדים המובילים בבחירות. השב"כ לא יאבטח את גנץ, או מועמדים דו-סיפרתיים אחרים, כי אינם נכללים ב"סמלי השלטון". מה שהיה פשוט כאשר ראש האופוזיציה, המאובטח, התמודד ראש-בראש עם רה"מ המכהן, הסתבך כאשר הגיח משום-מקום מועמד חדש המהווה איום פוליטי כה כבד, עד שתומכי השלטון הקיים עלולים לנקוט כלפיו בצעד נואש. השב"כ מוגבל בעניין זה בהחלטות הממשלה. אין פשוט, לפיכך, מקבלת החלטה טלפונית של הממשלה - אין להטריח את חבריה מהליכוד בשבוע הגורלי שלהם - כדי להוסיף את המועמדים המובילים, בהוראת שעה, לקומץ נשמרי היחידה לאבטחת אישים.

על מכתב היועץ לעו"ד נבות תל צור חתום עוזרו הבכיר של מנדלבליט עוד מימיו כפצ"ר, ד"ר גיל לימון. אחד מאורחי הזוג הראש-ממשלתי בקיסריה סיפר פעם כיצד נשלח נתניהו לסחוט תפוזים וננזף כשהמיץ הטרי הותז לכל עבר וחילל את קדושת המטבח. מהלימון של החלטת מנדלבליט כבר לא יצליח נתניהו להכין לימונדה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully