וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למרות בקשת נתניהו: היועמ"ש ימסור את החלטתו לפני הבחירות

מנדלבליט הודיע לסנגורי רה"מ שדחה את בקשתם שלא לזמן את נתניהו לשימוע לפני הבחירות. לדבריו, דווקא "השהיית תהליך העבודה תפגע בשוויון בפני החוק". המשמעות: בשבועות הקרובים יודיע שנשקלת העמדתו לדין בשלושת תיקיו. לוואלה! NEWS נודע כי נתניהו שוקל לעתור לבג"ץ

צילום: הכנס הבינלאומי השנתי של המכון למחקרי ביטחון לאומי עריכה: שניר דבוש

עיקרי מכתב משרד היועמ"ש לפרקליטי נתניהו:

- "הטיפול בתיקי החקירה נעשה משיקולים מקצועיים וענייניים בלבד"
- "אין כל כוונה או רצון מצד היועמ"ש להשפיע על הבחירות ותוצאתן"
- "השעיית העבודה - פגיעה בשוויון החוק ובזכות הציבור לדעת"
- "דווקא עצירתו של הליך זה עלולה להיתפס כנגועה ב'הטיה פוליטית'"
- "גם אם יוחלט לזמן את רה"מ לשימוע, יודגש כי אין מדובר בהחלטה סופית"
- "אין כל ממש בטענות כי לחץ ציבורי הוביל להכרעה"
- "ההחלטה הסופית אינה צפויה להתקבל במהלך השבועיים הקרובים"
- לוואלה! NEWS נודע: בסביבת נתניהו שוקלים לעתור לבג"ץ ודורשים השלמת חקירה

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט שלח היום (שישי) מכתב לפרקליטיו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, ובו הודיע כי דחה את בקשתם להמתין עם החלטתו בעניין תיקי נתניהו עד לסיום הבחירות. בתגובה שנשלחה מטעמו של מנדלבליט נכתב כי "אם תתגבש בשבועות הקרובים החלטה כי היועץ המשפטי לממשלה שוקל להגיש כתב אישום נגד ראש הממשלה, בכפוף לשימוע, לא תהיה כל מניעה לקבל החלטה זו, או לפרסמה ברבים".

במכתב התייחס מנדלבליט לטענות השונות שהעלו סנגורי ראש הממשלה, ודחה אותן בזו אחר זו. כך, בהתייחס לטענה כי הזימון לשימוע עלול להיתפס בציבור "כאילו הגשת כתב אישום הינה עניין מנוי וגמור, באופן אשר עשוי להשפיע על תוצאות הבחירות", השיב עוזרו של היועמ"ש ד"ר גיל לימון כי גם אם יוחלט לזמן את ראש הממשלה לשימוע, יודגש כי אין מדובר בהחלטה סופית, וכי "הליכי השימוע ייערכו בלב פתוח ובנפש חפצה".

בסיום מכתבו הבהיר עוזרו של מנדלבליט כי אין בעמדתו לגבי מועד ההחלטה כדי לרמוז לגבי תוכן ההחלטה שתתקבל לבסוף. הוא הוסיף כי ההחלטה הסופית אינה צפויה להתקבל במהלך השבועיים הקרובים.

המשמעות: בשבועות הקרובים צפוי היועמ"ש להודיע לנתניהו כי נשקלת העמדתו לדין בשלושת תיקיו, ואם ירצה בכך ייערך לו שימוע. לוואלה! NEWS נודע כי בסביבת נתניהו שוקלים עתירה לבג"ץ כדי לאלץ את היועמ"ש לדחות בכל זאת את פרסום החלטתו. פרקליטי ראש הממשלה שלחו מכתב נוסף למנדלבליט בו טענו כי יש לבצע השלמות חקירה. "השילוב של היקפי חומר גדולים ולחץ זמן מקים חשש יתר לטעויות", כתבו


לקריאה נוספת בנושא
פרקליטי נתניהו לאחר הפגישה עם היועמ"ש: "השופט טירקל תומך בעמדתנו"
אריה או שפן: מנדלבליט צריך להחליט איך להגיב למתקפת נתניהו
נתניהו תוקף את מנדלבליט: עיתוי הריאיון הוא "חסר תקדים"

ועדת החוקה - היועמ"ש מנדלבליט מגיע לוועדת החוקה בכנסת. נועם מושקוביץ, נועם מושקוביץ
מנדלבליט/נועם מושקוביץ, נועם מושקוביץ

על המכתב שנשלח מטעם היועמ"ש לסנגורי נתניהו, חתום עוזרו הבכיר של מנדלבליט, ד"ר לימון. לדבריו, "הנחיית היועץ המשפטי לממשלה מבטאת אפוא כלל ברור בדבר המשך הטיפול בתיקי חקירה הנוגעים לאישי ציבור גם בתקופת בחירות בהתאם לעקרון העל של שוויון הכל בפני החוק, תוך התחשבות במידת הזהירות הנדרשת בעניין זה".

עוד נכתב כי "הטיפול בתיקי החקירה הנוגעים לראש הממשלה נעשה משיקולים מקצועיים וענייניים בלבד. החלטות התקבלו, מתקבלות ויתקבלו אך ורק על בסיס ניתוח חומר הראיות ובהתאם לשיקולים
המקצועיים הרלוונטיים להעמדה לדין".

לגבי השפעה אפשרית על הבחירות, נכתב כי "דווקא עצירתו של הליך זה בנקודת הזמן הנוכחית, למשך חודשים, עלולה להיתפס כנגועה ב'הטיה פוליטית', והיא אינה עולה בקנה אחד עם חובתה של התביעה הכללית לפעול במקצועיות ובשוויון. אין כל כוונה או רצון מצד היועץ המשפטי לממשלה להשפיע על הבחירות ותוצאתן".

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האנרגיה יובל שטייניץ ישתתפו באירוע לרגל הגעת החלק התחתון של אסדת הגז "לווייתן", 31 בינואר 2019. ניב אהרונסון
נתניהו/ניב אהרונסון

עוד נכתב כי "לאור הנחיה זו, ברור ונהיר כי אין להשהות גם קבלת החלטה על ידי היועץ המשפטי לממשלה בדבר שקילת העמדת איש ציבור לדין בכפוף לשימוע, וזאת אפילו אם השימוע יערך לאחר הבחירות. בהקשר זה נזכיר כי בחודש פברואר 2006 הודיע היועץ המשפטי לממשלה דאז, מני מזוז, על כך שהוא שוקל להגיש כתב אישום נגד השר צחי הנגבי. זאת, כחודש וחצי לפני הבחירות שהתקיימו באותה שנה. השימוע עצמו נערך אחרי הבחירות".

לדברי מנדלבליט, דווקא "השהיית תהליך העבודה הסדור שנקבע מראש בקשר לתיקי החקירה בעניינו של ראש הממשלה עד לאחר מועד הבחירות, יש בה כדי לפגוע בעקרון של שוויון הכל בפני החוק... יתרה מכך, המתנה עם פרסום ההחלטה כאמור אף אינה עולה בקנה אחד עם זכות הציבור לדעת".

"מפאת חשיבותם של התיקים, נערכו גורמי התביעה הכללית מראש לבחון את חומרי החקירה בהליך מקצועי סדור, שיטתי וממוקד", נכתב בהודעה. "ביסודה של היערכות זו עמדו שני שיקולים מרכזיים: האחד, האינטרס הציבורי כבד המשקל בהכרעה מהירה בחקירות הנוגעות לנבחרי ציבור, קל
וחומר ראש הממשלה, והכול כמובן תוך הקפדה על כך שאינטרס ציבורי זה לא יגרע מהצורך בקיום בחינה יסודית של חומרי החקירה. שיקול שני שעל בסיסו גובש תהליך בחינת התיקים הינו הזהירות והיסודיות הנדרשת בתיקי חקירה הנוגעים לראש הממשלה".

במכתב מטעם היועמ"ש הודגש כי "תהליך העבודה הסדור אצל היועץ המשפטי לממשלה ופרקליט המדינה, ולוח הזמנים שנקבע לשם כך, גובש בתיאום ביניהם ללא כל קשר למועד הבחירות שעמד באותה העת על חודש נובמבר 2019. כלל הפעולות המפורטות נועדו, כאמור, להשיג באופן מיטבי את
האינטרס הציבורי המשולב של בחינה יסודית ומעמיקה של חומרי החקירה בתיקים הנוגעים
לראש הממשלה, תוך השלמתה של בחינה זו במהירות האפשרית, והכול נוכח חשיבות העניין,
כמפורט לעיל".

עוד הודגש כי "אין כל ממש בטענות המבקשות לייחס להכרעותיו של היועץ המשפטי לממשלה סיבות שונות ומשונות, שאינן ענייניות, כדוגמת לחץ ציבורי או אחר".

שי ניצן פרקליט המדינה 2 באוגוסט 2018. ראובן קסטרו
פרקליט המדינה שי ניצן/ראובן קסטרו

בשבוע שעבר נפגשו עורכי הדין של ראש הממשלה עם היועץ המשפטי לממשלה ועם פרקליט המדינה שי ניצן. בפגישה ניסו פרקליטיו של נתניהו לשכנע את בכירי מערכת המשפט שלא יהיה נכון להודיע על הגשת כתב אישום בכפוף לשימוע לפני הבחירות.

בתחילת חודש דצמבר האחרון המשטרה המליצה להעמיד לדין את נתניהו בגין עבירות שוחד במסגרת תיק 4000, המכונה פרשת בזק ועוסק במתן הטבות רגולטוריות לכאורה בתמורה לסיקור חיובי באתר וואלה! NEWS. כעשרה חודשים לפני כן שהמשטרה המליצה להעמיד אותו לדין בגין שוחד בתיק 1000, המכונה פרשת המתנות ועוסק בקבלת טובות הנאה מאנשי העסקים ארנון מילצ'ן וג'יימס פאקר, ובתיק 2000, המכונה פרשת נתניהו-מוזס ועוסק בקידום מהלך לפגיעה ב"ישראל היום" בתמורה לסיקור אוהד ב"ידיעות אחרונות".

(עדכון ראשון: 10:30)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully