וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חופש פעולה בסוריה לפני הסלמה איראנית: המסר שנתניהו יעביר לרוסיה

29.1.2019 / 6:30

נתניהו יבקש היום מהמשלחת הרוסית לחזק את מנגנון התיאום בין צבאות שתי המדינות, ויעביר מסר לפיו צה"ל ימשיך לפעול בחופשיות בסוריה. הרוסים מצדם, לא ממהרים לאשר את העברת סוללות ה-S-300 לצבא הסורי מחשש להפלת מטוסים רוסיים

צילום: רויטרס, עריכה: איתי עמרם

ראשי מערכת הביטחון משוכנעים כי התכנית האיראנית בשנים האחרונות כללה לפיתה של ישראל מכמה זירות: גבול לבנון, סוריה, סיני, רצועת עזה ויהודה ושומרון, כולל הקמת בסיסים באזורים מהם ניתן יהיה לקצר את טווח הטילים הבליסטיים. תכנית זו השתלבה עם תכניות הגרעין, פרויקט הטילים הבליסטיים שמסוגלים לשאת ראש נפץ גרעיני לטווחים של אלפי קילומטרים ופרויקט הסבת רקטות לטילים מדויקים שיודעים לפגוע בטווח של מאות קילומטרים ברדיוס של 50 מטרים.

דבריו של מפקד חיל האוויר האיראני, גנרל עזיז נאסירזאדה, על כך שצבא מדינתו ערוך להשמדת ישראל, מתחברים היטב לאידאולוגיה הקיצונית של האייתולות. אותה חדורים ורתומים לממש הגנרלים האיראנים.

לקריאה נוספת בנושא
דיווח: 12 אנשי משמרות המהפכה נהרגו בתקיפות של ישראל בסוריה
האיום על העורף מוחשי מתמיד: איראן לא אמרה את המילה האחרונה
איראן אחרי התקיפה בסוריה: נערכים למערכה המכרעת להשמדת ישראל

שבילי ירוטים מעל אתר החרמון 20 בינואר 2019. אנשי הדממה, אתר רשמי
שובל יירוט הטיל האיראני מעל החרמון, בשבוע שעבר/אתר רשמי, אנשי הדממה

ערב הבחירות לנשיאות ארצות הברית, נפגש ראש הממשלה בנימין נתניהו עם המועמדת הדמוקרטית הילרי קלינטון והמועמד הרפובליקני דונלד טראמפ. נתניהו הציג בפני השניים את הניתוח שלו לדוקטרינה האיראנית, ודרש מהם למנוע באמצעות סנקציות את המדיניות שמממנת, מכווינה ומפעילה טרור במזרח התיכון. שניהם הנהנו בראשם כמבינים את גודל הבעיה.

טראמפ, נשיא ארצות הברית, הוכיח לא רק שהבין, אלא גם פועל נגד הבעיה. ערב ההודעה על כך, חשף ראש הממשלה את ארכיון הגרעין האיראני לאחר מבצע מוצלח של המוסד שהוצג באופן אישי לנשיא ולבכירי הממשל האמריקני. למחרת הודיע טראמפ כי הוא יוצא מהסכם הגרעין שמאיים על ביטחון ישראל, וחידש את הסנקציות על איראן. בשיחות סגורות, שר החוץ מייק פומפאו יותר מרמז לבכירים ישראלים כי הסנקציות נגד איראן ילכו ויתרחבו כדי לפגוע בה כלכלית באופן שיערער אותה.

עוד באותו נושא

למרות הקריאה לעצור התקיפות: פוטין ימשיך לעצום עין מול פעילות צה"ל

לכתבה המלאה
צילומי לווין - לפני ואחרי תקיפת ישראל בסוריה. אתר רשמי
לא במקום שטהראן רצתה להיות. צילומי לוויין לפני ואחרי התקיפה בסוריה/אתר רשמי

המציאות מוכיחה כי איראן עומדת במבחן קשה מאוד, אך גם מאתגרת במישור המדיני והביטחוני את ישראל, שנאבקת כעת בסיכול כוונותיה העתידיות להשיג נשק גרעיני וטילים מדויקים לטווח של אלפי קילומטרים, וכן בהתבססותה בסוריה. החלק הקשה בסיפור האיראני הוא העשרת האורניום. בכדי לפרוץ לטווח ה-20% יהיה עליהם לפעול ברגישות רבה, בזמן שסוכנויות מודיעין רבות בעולם עוקבות אחרי כל צעד שלהם.

נכון להיום, תהליך ההתבססות של איראן בסוריה לא נמצא במקום בו טהראן קיוותה להימצא. לא בהיקף בסיסי המודיעין, הטילים וכוח האדם שרצתה להציב בסוריה ולא ביעדים נוספים. הרעיון להקים שדה תעופה איראני בסוריה ובסיס צוללות וספינות נגוז. רק אתמול אמר הרמטכ"ל לשעבר גדי איזנקוט כי כוחות קודס בפיקודו של קאסם סולימאני החליטו לרדד כוחות בסוריה בשל תקיפות צה"ל. חלק מהם הועבר ללבנון וחלק חזר לאיראן. לפי גישתו של איזנקוט יש "להרוג את הבעיות כשהן קטנות".

פגישת נתניהו פוטין במוסקבה 23.8.17. רויטרס
ההיכרות הוכיחה את עצמה. נתניהו ופוטין/רויטרס

ראש הממשלה יוועד היום עם סגן שר החוץ הרוסי סרגיי ורשינין ועם שליחיו של הנשיא ולדימיר פוטין לענייני סוריה. ניתן להעריך כי השיחות שניהל נתניהו עד כה עם פוטין, והשיחות מחר יעסקו באיום האיראני על ישראל. בשיחותיו עם נתניהו השתכנע פוטין כי עדיף לתפעל מנגנון שמונע חיכוך מאשר להתנגש בתא השטח הקטן שנקרא סוריה.

ההיכרות בין השניים, שנמשכת משנת 2000, הוכיחה את עצמה עד כה. בשנתיים האחרונות הצדדים היו קרובים להפלת כלי טיס רוסי או ישראלי בכחמישה מקרים שונים. ניתן להעריך כי הצבא הרוסי והתעשיות הביטחוניות ברוסיה לא בהכרח אוהבים את הקשר הזה, אך בפועל המדינאות הישראלית מניבה פירות. המנגנון הרוסי-ישראלי אפשר את שיבוש וסיכול כוונות איראן בסוריה, אולם המאבק נמשך. זאת מאחר ואיראן לא הרימה ידיים, היא רק פועלת בעורמה, תחבולה ויצירתיות אחריה נדרשת להתחקות קהילת המודיעין הישראלית. ניתן להעריך כי נתניהו ידרוש בשיחה עם נציגי המשלחת הרוסית להדק את הברגים של המנגנונים ולדאוג שחופש הפעולה של חיל האוויר הישראלי יישמר למרות המתיחות במרחב.

סוללת S-300 ששלחה רוסיה לצבא סוריה, אוקטובר 2018. אתר רשמי
הועברו מרוסיה לסוריה, אך טרם נמסרו מבצעית לצבא הרוסי. סוללות S-300/אתר רשמי

כפי שפורסם בעבר בוואלה NEWS, סוללות ה-S-300 אמנם הועברו מרוסיה לסוריה, אך טרם נמסרו מבצעית לצבא הסורי. פוטין לא ממהר לאשר את המהלך מאחר והוא חושש לא רק מהתנגשות בין ישראל לסוריה, אלא גם מכך שמדיניות האש הסורית תפיל שוב מטוסים רוסיים.

מעבר לנחישות הישראלית נגד ההתבססות האיראנית מהווה ירושלים צינור להעברת מסרים מרוסיה לארצות הברית, ובמוסקבה מבינים זאת היטב. במיוחד לאור החלטת הבית הלבן להשהות את היציאה מסוריה ולשמר לפחות מוצב משמעותי אחד באל-טאנף (משולש הגבולות בין ירדן, סוריה ועיראק), שיישאר תקוע כמו קוץ בסוריה שרוצה לממש ריבונות.

כל התהליך הביא להגברת הלחץ על טהראן, להעצמת השיח בתוך המדינה, ולחיכוך בין סוריה ורוסיה לאיראן שגוררת אותן לעימותים בשם ייצוא המהפכה האיראנית. לחץ מסוג זה עשוי לסייע למאמץ הישראלי, שמסביר לא מעט מהתרת העמימות של חלק מהתקיפות הישראליות בסוריה בעת הזו. במיוחד כשיש גורמים במערכת הביטחון שמעריכים כי איראן תגביר את תגובותיה נגד ישראל על כל תקיפה נגד ההתבססות. שיגור טיל הקרקע-קרקע מתוצרת איראן לאתר החרמון היה רק הפרומו למה שיתחולל בישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully