וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אופסים הסיכויים למצוא ניצולים מקריסת הסכר בברזיל; ישראל שלחה סיוע

27.1.2019 / 11:15

עד כה אותרו 34 גופות אחרי שנהר של בוץ שטף מכרה עופרת במינאס ז'ראיס והכה גם בעיר סמוכה, אולם הרשויות מעריכות כי מניין הקורבנות יטפס למאות. "הם לא מספרים לנו כלום", אמרה קרובת משפחה של אחד הנעדרים

רויטרס

הרשויות בברזיל עצרו הלילה (ראשון) את החיפושים אחרי מאות הנעדרים שנעלמו עם התמוטטות סכר במדינת מינאס ז'ראיס שהביא להתמוטטות מכרה עופרת בבעלות חברת "וייל". עד כה אותרו גופותיהם של 34 אנשים, אך החשש הוא שמניין הקורבנות יהיה גבוה בהרבה. החיפושים אמורים להתחדש בשעות הבוקר, כשישראל הודיעה שתשלח משלחת סיוע של צה"ל.

הסכר קרס ביום שישי ושחרר נהר של פסולת שהכה את המתקנים של החברה ושטף קהילה סמוכה, כשהוא מותיר אחריו שובל של הרס ברוחב 150 מטר ובאורך של קילומטרים. לפי רשויות הכיבוי במדינת המחוז שבצפון-מערב ברזיל, שמסרו את מניין הקורבנות העדכני, עוד 23 בני אדם פונו לבתי החולים. כ-250 בני אדם נוספים נעדרים, כולם עובדי החברה או כאלו המועסקים על ידיה במכרה קורגו דו פאיז'או.

המחלצים מתמקדים במציאת ניצולים באוטובוס וברכבת שנלכדו תחת הבוץ, במתקני החברה ובבתים סמוכים אחרי קריסת הסכר הסמוך לעיר ברומדיניו. בני משפחה חרדים התכנסו באתר שהוקם על ידי החברה עבור בני משפחות הנפגעים, בסמוך לגדת נהר שנמחתה על ידי שטף הבוץ. מסוקים רבים המריאו ונחתו במגרש כדורגל סמוך וסרקו את השטח.

בתוך מרכז המשפחות, קרולינה אוליביירה דמקנו סיפרה שבעלה נעדר. כשאחד מאנשי החילוץ הגיע כדי לומר להם שהחיפושים נמשכים, היא התעלפה ופונתה באלונקה. "וייל לא מספרת לנו כלום", אמרה ליביה, אמה של האישה.

עוד סיפורים מהעולם בוואלה! NEWS:
אחרי משאל העם: 21 הרוגים בפיגוע בכנסייה בדרום הפיליפינים
ארגנטינה: נמצאו גופות שתי האחיות הישראליות - בחצר ביתו של הבן
נסראללה שובר שתיקה: "ייתכן שיש מנהרות שלא נחשפו"

נהר של בוץ שנוצר אחרי קריסת סכר בצפון-מערב ברזיל, 26 בינואר 2019. רויטרס
250 בני אדם עדיין מוגדרים נעדרים/רויטרס

מושל המחוז, רומאו זמה, אמר כי אין הרבה סיכויים למצוא ניצולים. "בשלב זה, לרוע המזל, הסיכויים למצוא ניצולים הם קטנים. ככל הנראה נמצא רק גופות", אמר לתקשורת המקומית. הוא הוסיף כי למתחם המכרות היו כל הרישיונות הנדרשים ולא ברור מה גרם לסכר, שלא פעיל כבר שנים, לקרוס. חברת הפיקוח הגרמנית TUV SUD אמרה אתמול כי בבדיקות שנעשו לסכר בספטמבר האחרון לא נמצאו פגמים.

סגן מנכ"ל וייל, יצרנית העופרת הגדולה ביותר בעולם, אמר כי לא בוצעו לאחרונה עבודות בסמך לסכר והוא התנצל על האסון מבלי לקחת עליו אחריות. "אנחנו מתנצלים בפני החברה, אנחנו מתנצלים בפניכם, אנחנו מתנצלים בפני כל העולם על מה שקרה", אמר בריאיון לטלוויזיה. "אני לא יודע מי אחראי, אבל אני יכול להבטיח שנעשה את חלקנו".

בעקבות קריסת הסכר, הסוכנות הלאומית למכרות הורתה על עצירת העבודות במכרה. שני בתי משפט במדינה הורו על הקפאת נכסים בשווי של שישה מיליארד ריאל - 1.6 מיליארד דולר - כדי לשלם על הנזקים. הסוכנות להגנת הסביבה "איבאמה" קנסה את החברה ב-250 מיליון ריאל על הפרת תקנות, בזמן שסוכנות נוספת קנסה את וייל ב-99 מיליון ריאל.

"אני יודע הרבה על הנפגעים - שתי גיסות, בן דוד, חברים רבים בקהילה. הם בבוץ", אמר קרלוס חוזה דוס סנטוס, תושב ברומדיניו, לסוכנות הידיעות רויטרס.

עוד באותו נושא

ברזיל: חיפושים אחר 200 נעדרים בקריסת סכר בדרום-מזרח המדינה

לכתבה המלאה
קרובת משפחה של נעדר בקריסת סכר בצפון-מערב ברזיל, 26 בינואר 2019. רויטרס
קרובת משפחה של נעדר באסון, אתמול/רויטרס

זהו האסון השני מסוגו בשלוש השנים האחרונות במדינה שבדרום-מזרח ברזיל. המחוז העשיר במכרות העופרת עדיין מתאושש מהתמוטטות סכר גדול יותר - שהיה בבעלות חלקית של וייל - ב-2015, במהלכה נהרגו 19 בני אדם. התקרית קברה את בתי המקומיים באזור, במה שנחשב לאסון הסביבתי החמור ביותר בברזיל.

קריסת הסכר האחרונה צפויה, לפי חלק מהמומחים, להגביר את ההתנגדות למדיניות של הנשיא החדש ז'איר בולסונארו להקל במגבלות על המכרות, מה שגורם למשקיעים החוששים כבר עתה להסס עוד יותר. הנשיא סקר אתמול במסוק את האזור מוכה האסון, ועזב את המקום מבלי להשתתף במסיבת עיתונאים כפי שתוכנן. הוא שלח שלושה שרים מממשלתו ששוחחו עם כתבים לצד המושל. האחרון אמר כי ישראל הציעה לשלוח ציוד שעמו ניתן לחפש אחרי קורבנות בעומק של עשרה מטרים בתוך הבוץ. בנוסף לכך, הוטסו כלבי גישוש מריו דה ז'נרו כדי להשתתף במאמצי החילוץ.

נהר של בוץ שנוצר אחרי קריסת סכר בצפון-מערב ברזיל, 26 בינואר 2019. רויטרס
נהר הבוץ/רויטרס
נהר של בוץ שנוצר אחרי קריסת סכר בצפון-מערב ברזיל, 26 בינואר 2019. רויטרס
נהר הבוץ/רויטרס

בראש המשלחת של פיקוד העורף עומד אלוף-משנה במילואים גולן ואך, והיא תכלול כוחות מחיל הים, כלבנים, אנשי מילואים וצוות רפואיים. "יש פה עוד משימה של צה"ל בשם מדינת ישראל לסייע במקומות שעברו אסון בעולם. זה ביטוי למערכת היחסים בין הצבאות ובין המדינות", אמר דובר צה"ל תת-אלוף רונן מנליס לפני המראת המשלחת, שתודרכה על ידי מפקד פיקוד העורף, אלוף תמיר ידעי.

(עדכון ראשון: 9:14)

בהכנת הידיעה השתתף אמיר בוחבוט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully