וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צרות שלא נגמרות: נסראללה הפסיק לשתוק - וצריך לחשב מסלול מחדש

27.1.2019 / 22:30

נאומו של מזכ"ל חיזבאללה מדגיש כמה משמעותי היה ההישג הישראלי במבצע הצפוני. במבחן התוצאה, נסראללה נאלץ לשנות תכניות עליהן שוקד הארגון כבר יותר מ-13 שנה. עם זאת, דבריו משאירים גם מקום לדאגה בצה"ל, וחיזבאללה עדיין עומד בראש סדר העדיפויות

צילום: הכנס הבינלאומי השנתי של המכון למחקרי ביטחון לאומי עריכה: שניר דבוש

הצרות של מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה החלו עוד הרבה לפני שנחשף מבצע "מגן צפוני" בפיקוד צפון. הרשימה מאוד ארוכה: הסנקציות על איראן הובילו לקיצוץ משמעותי בתקציב האייתולות לחיזבאללה, הלחימה של חיזבאללה בסוריה שגבתה מאות הרוגים ואלפי פצועים, הקושי לשלם פנסיות לגמלאי הארגון, לפצועים ולמשפחות ההרוגים, ביקורת פנימית בארגון השיעי בפרט ובלבנון בכלל על מעורבותו הישירה בלחימה בסוריה, בעיות פוליטיות בלבנון וכדומה. מצבו היה כל כך מורכב ושלילי שהוא הגביר את קצב נאומיו.

גורמים במערכת הביטחון הישראלית ייחסו זאת ללחץ בו הוא שרוי והחותמת הגיעה כשבדרום לבנון נתלתה תמונתו על שלטי ענק בה הצטייר כסבא עם נכדים על ברכיו. זקנו הלבן הובלט כדי לייחס לו עדינות ושלווה. ואז, משום מקום, נחת על ראשו של נסראללה מבצע "מגן צפוני" לאיתור המנהרות בגבול לבנון אותו הוביל ודחף בכוח הרמטכ"ל היוצא גדי איזנקוט. איזנקוט אף דחה היום (ראשון) את אמירותיו של נסראללה ואמר כי "אין שחר לכך שישנן מנהרות שצה"ל לא מכיר". ארגון חיזבאללה נתפס כמופתע עד לא מוכן לחשיפת הפרויקט הסודי שלו. שלב אחר שלב הביכו בצה"ל את הארגון השיעי שבמשך שנים הצליח להסתיר את הסוד אפילו מבכירי הארגון שלו ומתושבי הכפרים מתחתיהם חפרו חיזבאללה מנהרות התקפה על ישראל.

לקריאה נוספת:
נסראללה שובר שתיקה: "ייתכן שיש מנהרות שלא נחשפו"
נתניהו: נסראללה במבוכה בגלל מגן צפוני והמצוקה הכספית שלו
עם מסר לישראלים: נסראללה הפך את הפאדיחה של חיזבאללה להישג

חסן נסראללה בריאיון 26 בינואר 2019. אתר רשמי
חסן נסראללה בריאיון, אמש/אתר רשמי

עם פרסום המבצע הישראלי, ציפו וקיוו גורמי קהילת המודיעין לשמוע את קולו של נסראללה, אך הוא נעלם. מנהיג הארגון השיעי רגיל לגלגל רטוריקה חדה שבעבר הרחוק סחטה את עצבי החברה הישראלית. אך מאז שקריו הבולטים במלחמת לבנון השנייה, איבד מהשפעתו והחליט לרדת עמוק לבונקר תרתי משמע. אולי חשש מאיזנקוט ממציא דוקטרינת הדאחייה והרמטכ"ל הישראלי שהמטיר על מטרות איראניות באדמת סוריה מאות טונות של חימושים שונים בשנים האחרונות.

במערכת הביטחון בישראל ייחסו את השתיקה של נסראללה להלם בו הוא שרוי, להערכת המצב שהוא מקיים יחד עם איראן כדי להבין עד כמה עמוקה החדירה המודיעינית של ישראל, האם יש מערכים נוספים שנחשפו, מה נדרש לעשות כדי לבנות מחדש את חומות המידור והאם צופה לו הפתעה בקרוב. האבק על המבצע שקע, איזנקוט פרש ונדמה שהוא חיכה לראות באיזו רטוריקה משתמש הרמטכ"ל הנכנס אביב כוכבי כדי להתבטא בפומבי ולשבור שתיקה.

עוד באותו נושא

איזנקוט: אין שחר לאמירת נסראללה שיש מנהרות שאנו לא מכירים

לכתבה המלאה
תדרוך בנושא מבצע ״מגן צפוני״ וחשיפת המנהרה באזור מטולה 24 בדצמבר 2018. ראובן קסטרו
עבודות במסגרת מבצע "מגן צפוני", דצמבר/ראובן קסטרו

אתמול התראיין נסראללה בהרחבה ועשה רושם שהיה לו הרבה מה לומר. נדמה כי בחודשים האחרונים ישב עם מחברת צהובה ועיפרון ועקב בשקיקה אחרי התבטאויות של איזנקוט וראש הממשלה בנימין נתניהו ובחר להשיב להן בצורה עקיפה בריאיון שנתן בשידור חי.

בראשית דבריו הוא דיבר על עמימות סביב פרויקט המנהרות, אך לאחר מכן סתר את דבריו ודיבר על כך בהרחבה. בדרך מאוד מתוחכמת הוא ניסה לגמד את ההצלחה המודיעינית, המבצעית וההנדסית של צה"ל באיתור המנהרות.

למרות המאמץ שלו להטיל דופי בהתנהלות הישראלית, הוא יודע שאי אפשר לדפדף את ההצלחה של צה"ל. ירידתו לבונקר יצרה שמועות על מצבו הרפואי אותן דחה על הסף. לא אתפלא אם מקור השמועות החל בשטח הישראלי והתפשט לגמרי לא במקרה לשטח הלבנוני כדי לאלץ את נסראללה לדבר ולהגיב על מנת להמחיש את גודל ההישג הישראלי.

הפסיד במבחן התוצאה

נסראללה ביטא תוך כדי הריאיון את החשש הגדול ביותר שלו - שיטות החיסולים של ישראל, והדגיש כי אם ישראל תפעל נגד אנשיו בסוריה ובלבנון - ארגונו יגיב. לאחר מכן, הוא בחר להדגיש כי לארגון חיזבאללה יש יכולת להתמודד עם החומות שבנה תת אלוף ערן אופיר לאורך הגבול. זו נקודה מאוד חשובה מאחר ואחרי שצה"ל משך מתחת לרגליו את הזרוע האסטרטגית לחדירה לשטח ישראלי יהיה עליו להשקיע מאמץ גדול יותר מעל פני הקרקע, באוויר או מהים.

במבחן התוצאה חסן נסראללה נאלץ לחשב מסלול מחדש ולשנות תכניות מבצעיות עליהן הוא שוקד כבר יותר מ-13 שנה, כפי שאמר. זהו הישג משמעותי עבור צה"ל. במבחן התוצאה נסראללה הפסיד.

הרמטכ"ל ביומו הראשון של מבצע "מגן צפוני" לאיתור ונטרול מנהרות חיזבאללה. דובר צה"ל
איזנקוט ביום האחרון של מבצע "מגן צפוני", החודש/דובר צה"ל

גם לעניין הטילים המדויקים הוא התייחס ואמר כי יש ברשותם את מספר הטילים שהארגון היה רוצה. בלשון המעטה דבריו לא מדויקים כי הוא נאלץ בשנה האחרונה לסגור בביירות מפעל הסבה מרקטות לטילים מדויקים בשל חשיפה ישראלית ולחץ בינלאומי. מעבר לכך, לפי פרסומים זרים נסראללה התמודד גם עם תקיפות ישראליות בסוריה שנועדו לפגוע בשיירות נשק ללבנון.

נקודה נוספת ומאוד מעניינת היא ההתייחסות שלו לאסטרטגיית ההגנה הלאומית של לבנון. אותה ביקורת שעולה ויורדת בלבנון על עצם קיום ארגון טרור עם ארסנל רקטות וטילים מהגדולים בעולם ששולט במדינת לבנון. נסראללה יודע שבעידן נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הוא בבעיה קשה מאוד ויצטרך ללכת בין הטיפות כדי לשרוד.

בשורה התחתונה, דבריו של נסראללה משאירים לא מעט מקום לדאגה ועניין במערכת הביטחון בישראל. חיזבאללה היה ונותר גם ללא המנהרות ההתקפיות שנחשפו ארגון קטלני ומסוכן שמידת האיום שלו על העורף הישראלי היא גבוהה מאוד. בכל לחימה עתידית בזירה הצפונית, ישלבו ידיים חברי הציר הרדיקלי הכולל את איראן, סוריה, חיזבאללה וארגוני טרור שמתארחים בלבנון ביניהם חמאס. לא בכדי איום זה עומד בראש סדר העדיפויות של צה"ל ואליו יידרש הרמטכ"ל כוכבי בתכנון התכנית הרב השנתית עליה דנים בימים אלו.

הרמטכ"ל איזנקוט באחת ממנהרות חיזבאללה שאותרו. אתר רשמי
איזנקוט באחת ממנהרות חיזבאללה שאותרו במבצע "מגן צפוני", החודש/אתר רשמי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully