וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מקשיב לעם - ולאסירים בישראל: משחק הכסף הקטארי של סינוואר

24.1.2019 / 22:04

אחרי שאגף המודיעין והשב"כ נכשלו בהערכת המצב על סירוב חמאס לקבל את הכסף הקטארי, יידרשו בצה"ל להתמודד עם ההפגנות ברצועת עזה. מנהיג חמאס בעזה לא מודאג - הוא יודע שהכסף ייכנס במוקדם או במאוחר, וגורף נקודות מכיוון האסירים הביטחוניים בישראל

עריכה: ליר שפיגלר

התשובה השלילית של חמאס לקבלת הכסף הקטארי מצביעה על כישלון של השב"כ בראשות נדב ארגמן ושל אגף המודיעין בצה"ל בפיקודו של אלוף תמיר היימן, בהערכות המודיעין ולאחר מכן בהערכת המצב, תוך כדי המשא ומתן העקיף בין ישראל לחמאס. בתוך כך, הרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי יידרש מחר (שישי) לעקוב מקרוב אחר התנהלות אוגדת עזה, שתתמודד עם הפגנות אלפי פלסטינים בכמה מוקדים לאורך הרצועה.

ההפגנות יהיו בסימן המחאה על המצב ברצועת עזה, אך גם ואולי בעיקר - הזדהות עם שלילת תנאי האסירים הביטחוניים הכלואים בישראל.

בצה"ל יפעלו למנוע חדירות לשטח ישראל ויהיו ערוכים לתרחישים קיצוניים, אולם באותה נשימה ימנעו עד כמה שניתן מהרג מפגינים. אף אחד במערכת הביטחון לא רוצה לספק דלק לחמאס שיגרור בהמשך תגובה באמצעות ירי רקטות, או פעולות ירי ישיר לעבר חיילי צה"ל שמאבטחים את מרחב הגבול.

לקריאה נוספת בנושא
גם בחמאס מבינים: העיכוב הזמני ב"דמי הפרוטקשן" הוא הצגת בחירות
נתניהו מאיים: "אם מישהו ירים ראש בעזה - התגובה תהיה קטלנית"
יודע איפה לשחק במגרש הצבאי: מה יחיא סינוואר מתכנן לקראת הבחירות

הפגנות בגבול רצועת עזה, 18 בינואר 2019. רויטרס
מעקב מקרוב אחר ההפגנות. גבול רצועת עזה, בשבוע שעבר/רויטרס

עיני הצבא יתמקדו מחר באלפי המפגינים שיגיעו אל הגדר אחרי תפילות המסגדים, אך מיטב המוחות בקהילת המודיעין ינסו לצלול אל מוחו של מנהיג חמאס בעזה, יחיא סינוואר, ולהעריך לאן הוא מוביל את המצב ברצועת עזה למרות הלחץ ממצרים, קטאר ואיראן.

כדי להבין את המלכוד בתוכו נמצא מנהיג חמאס בעזה יש להביט אחורה בזמן. סינוואר הורשע בשנת 1989 ברצח משתפי פעולה פלסטינים ונדון לחמישה מאסרי עולם. הוא ישב בכלא הישראלי במשך יותר מ-20 שנה ושוחרר בשנת 2011 במסגרת עסקת שליט.

גורם ביטחוני בכיר לשעבר, שמכיר היטב את פרופיל אישיותו של סינוואר, טען כי אחרי שנים בכלא הישראלי הוא לא באמת עזב את הכלא, והקשר שלו לחברים שצבר עם השנים מאחורי הסורגים, בהם מנהיגים בכירים של כלל הפלגים, הוא הדוק ביותר.

בזכות המכשירים הסלולריים שנתפסים בתאי הכליאה, בדומה לשבוע האחרון, על ידי אנשי שירות בתי הסוהר, הוא מתעדכן על ידי הנהגת האסירים בכלא ומודע להלך הרוח ולדרישותיהם מהנהלת שב"ס. לכן, טעות יהיה לחשוב כי הוא לא מושפע מלחצים של בכירי האסירים בבתי הכלא.

עוד באותו נושא

נתניהו אישר העברת הכסף הקטארי לרצועת עזה; חמאס: מסרבים לקבלו

לכתבה המלאה

התנאי שיעלה בכל משא ומתן

בזמן שהקשב של צה"ל מופנה לזירה הצפונית, לאור איום מפקד חיל האוויר האיראני במערכת על ישראל, ניתן להעריך כי סינוואר לא רק מנצל את רצון הצבא להרגיע את הזירה הדרומית, אלא גם לוקח בחשבון את תגובות של האסירים הביטחוניים הפלסטינים שכלואים בישראל. לכן, בכל משא ומתן עם ישראל, בטח בעת הזו, הוא יקשור את תנאי האסירים.

סינוואר מביט על מצב הזרוע הצבאית של חמאס ואומר לעצמו כי צה"ל שולל מדי יום את המנהרות שהוא בנה כזרוע אסטרטגית נגד ישראל באמצעות החומה התת-קרקעית. היקף כלי הטיס שיש ברשותו לא משביע את רצונו, והכוח הימי קיבל מכות קשות במסגרת סבב התקיפות שהוביל ראש מספן מודיעין עד לאחרונה.

מנהיג חמאס בעזה, יחיא סינוואר, במהלך מסע"ת בעזה, 28 באוגוסט 2017. AP
ישב בכלא הישראלי במשך יותר מ-20 שנה. סינוואר/AP

כמו כן, מערך הרקטות שלו לא שוקם בהיקף שתכנן אחרי מבצע צוק איתן, ובמקום להתבסס על רקטות תקניות שהוברחו מסיני והופצצו לפי פרסומים על ידי חיל האוויר הישראלי, הוא נאלץ לייצר רקטות באיכות נמוכה בכוחות עצמו בתוך רצועת עזה. גם פיגועים נגד צה"ל ואזרחי ישראל הוא כבר לא מבצע כמו בעבר.

הנשק העיקרי שלו בשלב הזה הוא דעת הקהל שמתחלקת בעיקר בין הרחוב הפלסטיני ברצועת עזה לאסירים בבתי הכלא בישראל. כשסינוואר חושב על כיבוש פוליטי של הגדה המערבית ושימור מעמדו כמנהיג פלסטיני לגיטימי, הוא בעיקר חושב עליהם ככוח שיסייע לו, ולכן הוא דואג להם, אך אומר בלב שאם הכסף הקטארי לא ייכנס השבוע, זה יקרה בשבוע הבא, זאת לאחר שיוכיח לכולם כי הוא לא מתעלם מאינתיפאדת האסירים בבתי הכלא כפי שמציינים ברשתות החברתיות הפלסטיניות. כך למעשה הפכו ההפגנות על הגבול לעוד כלי יעיל בארגז הכלים של הנהגת החמאס, שמצד אחד משחרר קיטור ולחצים בצד הפלסטיני, ומצד השני ומפעיל לחץ על הצד הישראלי ומביא להישגים.

אותרו שישה מכשירי טלפון סלולרי מוסלקים בתא של חברי ארגון הג׳יהאד האיסלאמי בכלא נפחא, 21 בינואר 2019. דוברות שב"ס
שומר על קשר עם חבריו מימיו מאחורי הסורגים. מכשירים שנתפסו השבוע בכלא נפחא/דוברות שב"ס

מה שעשוי להפר את האיזון מחר או בעת הקרובה הם פעילי הג'יהאד האסלאמי או "פעילים סוררים" - כאלה שהחליטו ללחוץ על ההדק ללא כל הסבר, כי ראו בכוונת רובה הצלפים קצין צה"ל מתהלך סמוך לגדר. לכן, האתגר עבור צה"ל מחר בגבול רצועת עזה יהיה בעיקר להימנע מלספק לאויב מטרות נוחות לירי, כפי שאירע בירי הנ"ט על אוטובוס החיילים בגבעת חץ שחור לפני כמה חודשים, ומנגד לבצע הקפדה יתרה על הוראות הפתיחה באש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully