וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גם בחמאס מבינים: העיכוב הזמני ב"דמי הפרוטקשן" הוא הצגת בחירות

23.1.2019 / 17:25

החלטת הממשלה לעכב את הכנסת 15 מיליון הדולר לא הרעידה את אמות הסיפים בצד הפלסטיני, שמבין שאין כוונה לעצור את המזומנים הקטאריים לחלוטין. אף שהם משפרים רק את מצבם של כמה עשרות אלפי פקידי הארגון, שני הצדדים מבינים שהעברת הכספים מקנה שקט בעזה - וגם בישראל

עריכה: ניב מעוז, צילום: תאגיד "כאן"

ההודעה של ממשלת ישראל על העיכוב בהכנסת 15 מיליון הדולרים המיועדים לתשלום משכורות פקידי חמאס לא הרעידה אתמול את הסיפים בצד הפלסטיני. חמאס אמנם פרסם הודעה שאומרת כי "לא יאפשר לדם הפלסטיני להפוך לכלי משחק במערכת הבחירות", אך גם ראשי הארגון מבינים כי בכל זאת מדובר בתקופת בחירות בישראל. במילים כאלה או אחרות, צמרת חמאס מבינה שההחלטה למנוע את הכנסת 15 מיליון הדולרים הקטאריים נובעת יותר מכל דבר, מענייני בחירות ולא מההתפתחויות בשטח.

אף נרשם אתמול ירי מעזה לעבר כוח צה"ל סמוך לגבול, שהסתיים באורח נס בפגיעה קלה מאוד של אחד מקציני צה"ל, בעזה לא מייחסים את הפעולה לחמאס. מעבר לכך, בצד הפלסטיני מציינים כי נרשמת רגיעה באזור בכל הקשור להפרחת בלוני או עפיפוני תבערה, או לירי בכלל. עדיין נרשמת נוכחות גבוהה יחסית של מפגינים בתהלוכות יום השישי סמוך לגדר הגבול, אך לראיית העזתים, אין מדובר בהסלמה של ממש, אלא בפעילות מחאה עממית. לטענתם, ישנה החמרה בתגובה הישראלית לפעולות שונות בעזה - ופעולת התגובה הישראלית אתמול היא רק דוגמה לכך. מירי התגובה הישראלי נהרג פלסטיני אחד ושניים נפצעו.

עוד בוואלה! NEWS:
יודע איפה לשחק במגרש הצבאי: מה יחיא סינוואר מתכנן לקראת הבחירות
אחרי תקרית הירי סמוך לגדר: גל תקיפות של חיל האוויר ברצועת עזה
רוצים את הכסף הקטארי: המבחן הראשון של הרמטכ"ל אביב כוכבי

פלסטינים בתור לחלוקת כספים של קטאר ברצועת עזה 9 בנובמבר 2018. רויטרס
חלוקת הכסף הקטארי בחודש נובמבר/רויטרס

כך או כך, לא נראה שבשלב הזה מסתמנת החלטה בישראל לעצור לחלוטין את הכנסת הכסף הקטארי לרצועה. אף שמדובר בכסף מזומן, שחלקו עלול להגיע גם לזרוע הצבאית של הארגון, הוא מקנה שקט בגזרה הדרומית של ישראל. בנוסף לכך, הוא מקנה שקט גם לחמאס בתוך רצועת עזה.

המשמעות היא שיש פה אינטרס כפול, גם אם מדובר בדמי פרוטקשן לכל דבר: חמאס, שרוצה בשקט, יסתפק בקבלת הכספים לתשלום משכורות לאנשיו. ואילו ישראל, שרוצה באותה מטרה, מוכנה לאפשר את העברת הכספים הזו. צריך רק לקוות שבשלב מסוים לא ידרוש חמאס כסף ישירות מישראל או ידרוש העלאה של הסכום הקטארי.

עוד באותו נושא

קצין נפצע קל ברצועת עזה; נתניהו לא יאפשר את העברת הכסף הקטארי

לכתבה המלאה
הקסדה של קצין צה"ל שנפצע במהלך עימותים בגבול רצ"ע 22 בינאור 2019. אתר רשמי
קסדת קצין צה"ל שנפגעה בגבול עזה, אתמול/אתר רשמי

עם זאת, יש להבהיר שהכסף הקטארי לא שינה את המציאות בעזה, אפילו לא בקצת. הוא העניק אולי תחושה טובה יותר לכמה עשרות אלפי פקידי חמאס, אך רוב אוכלוסיית עזה אינה ששה ושמחה על קבלת המנחה הזו, שנועדה לפייס את חמאס ולמנוע ממנו לירות רקטות לעבר ישראל. המצב ברצועה מצריך טיפול שורש עמוק, ולעת עתה ה-15 מיליון דולר הם בגדר כוסות רוח למת, לא מעבר לכך. החשמל שוב מגרד את חמש השעות אספקה ואז הפסקה, המים עדיין מזוהמים, שיעור האבטלה אינו מפסיק לעלות והיריבות הגדולה בין פתח וחמאס עומדת בעינה ומונעת הגעה להסכם נרחב יותר. ומכאן, שסימני השאלה סביב ההסכמה הישראלית להכניס את הכסף הזה, המיועד לאנשי חמאס, רק הולכים וגדלים.

(עדכון ראשון: 10:33)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully