וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דמי הפרוטקשן של חמאס: הרקטות וההפגנות שנועדו לסחוט את נתניהו

13.1.2019 / 15:11

יותר מהמתח הפנים-פלסטיני או מסגירת מעבר רפיח, הירי מעזה התאפשר בגלל היעדר ההסכמה להכנסת 15 מיליון הדולרים הקטאריים. חמאס כבר הבין את הטריק: כל שעליו לעשות הוא להגביר מעט את הלהבות כדי לקבל את תשובה חיובית מממשלת הימין הישראלית

צילום: רויטרס, עריכה: תומר לוי

הירי לשטח ישראל אמש (שבת) היה בגדר כרוניקה של הסלמה ידועה מראש. כל האלמנטים הרגילים והמוכרים היו שם בימים שלפני כן: החרפת הטונים בין ישראל לחמאס, הסלמה ביחסים בין פתח לחמאס וניסיונות מצריים לא מוצלחים לפשר בין הממשלה ברמאללה לבין השליטים בעזה. לאלה הצטרפו סגירת מעבר רפיח ליציאה מעזה, ירידה באספקת שעות החשמל וכמובן ההפגנות ביום שישי האחרון.

הפגנות אלה כבר כללו כ-13 אלף בני אדם, ובדומה להפגנות הסוערות שידעה הרצועה לפני חודשיים ואילך, המשתתפים נראו הפעם אלימים יותר, נחושים יותר ומוכנים לעשות הכול כדי לפגוע בגדר. כצפוי, להפגנות היה מחיר בנפש - אישה פלסטינית שנהרגה, אמל א-טראמסי בת ה-43.

גז מדמיע נורה לעבר מפגינים סמוך לגדר בגבול רצועת עזה ב-11 בינואר 2019. רויטרס
הפגנות אלימות כמו לפני חודשיים. גבול רצועת עזה, ביום שישי האחרון/רויטרס

אולם, האלמנט שככל הנראה האיץ יותר מכל בחמאס לאפשר את ירי הרקטה, או לכל הפחות להעלים ממנו עין, היה היעדר ההסכמה הישראלית להכנסת 15 מיליון הדולרים שקטאר התחייבה להעביר כתשלום למשכורת לפקידי חמאס. התשלום הזה התעכב בשבועיים האחרונים, וחמאס כבר הבין את הטריק: כדי לסוחט את ישראל לאפשר את הכנסת הכסף - כל שעליו לעשות הוא להגביר מעט את הלהבות בגבול, ובחלוף כמה ימים מגיעה התשובה החיובית מצד ממשלתו של בנימין נתניהו. או במילים אחרות - חמאס סוחט דמי פרוטקשן: אם תשלמו, נוודא שאף אחד לא יירה לעבר ישראל. אם לא תשלמו, הירי וההפגנות יתחדשו.

קשה להאמין שדווקא ממשלת הימין, זו שבראשה עומד נתניהו, היא שמאפשרת את ההסדר הזה. היא שנתנה את ברכת הסדר הפרוטקשן והיא, כנראה, זו שתשמר אותו כדי למנוע הסלמה נוספת, אף שברור שחלק מהכסף הזה מגיע לידיים הלא נכונות - אלה שמכינות את חמאס לסבב ההסלמה הבאה. ישראל אינה מסתפקת בכך, ככל הנראה. על פי דיווח באחד מהעיתונים הערביים, הרי שישראל היא שלחצה על מצרים לאפשר את פתיחת מעבר רפיח לשני צדדיו, גם ללא נוכחות פקידי הרשות הפלסטינית שנסוגו מהמעבר, וזאת כדי להימנע מהסלמה רבתי.

ההסדר הרעוע לא יספיק

ועדיין, ספק אם החזרת השגרה במעבר רפיח תסייע רבות במקרה הזה. המצב הכלכלי בעזה אינו משתפר, אפילו לאחר ההסדר הרעוע שאליו הגיעו חמאס וישראל. לרצועה יש צורך בפתרון כוללני יותר, נרחב, ואין כזה באופק. המשמעות של המציאות הזו ברורה. בשבוע שעבר דווח בוואלה! NEWS כי חמאס חידש את התשלום ליחידות עפיפוני התבערה והבלונים, לצד אלה המארגנים את ההפגנות הליליות בסמוך לגדר הגבול.

כל האלמנטים הללו מצביעים על הכוונה של הארגון לייצר פרובוקציות של ממש, כדי לאפשר את הכנסת הכספים לצד הטבות כלכליות נוספות. בציבור העזתי, צריך לומר, ראו את הכנסת 15 מיליון הדולר באור שלילי דווקא, מאחר שלמעשה כל שאר הציבור בעזה נותר בלי כסף, בעוד פקידי חמאס היו היחידים ליהנות מהממון הזה. וזאת, לצד אנשי הזרוע הצבאית כמובן.

ישיבת ממשלה, 6 בינואר 2019. אלכס קולומויסקי, אתר רשמי
ממשלתו מאפשרת את הסדר הפרוטקשן של חמאס. נתניהו/אתר רשמי, אלכס קולומויסקי

בינתיים, בהיעדר הישגים של ממש, חמאס ממשיך "לחגוג" את האירוע בחאן יונס שבו נהרג סא"ל מ', שפעל יחד עם צוות המסתערבים לפני כחודשיים. מסיבת העיתונאים שכינס אתמול דובר הזרוע הצבאית, "אבו עוביידה", לא הציגה מידע מפתיע במיוחד. את התמונות של המסתערבים כבר ראינו בפרסומים קודמים. גם השחזור באמצעות מצלמות רחוב לא הוביל לגילויים נרחבים. ראינו בתמונות דברים שכבר נראו בעבר בכל הקשור לאופן הפעולה של צוותי מסתערבים. רק שלחמאס חשוב להציג את האירוע כ"הישג" על אף שלא היה כזה מבחינתו, ולו רק כדי לצבור כמה נקודות בדעת הקהל המקומית - גם בעזה וגם בגדה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully