וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יודע איפה לשחק במגרש הצבאי: מה יחיא סינוואר מתכנן לקראת הבחירות

23.1.2019 / 6:30

מנהיג חמאס בעזה מכיר היטב את החברה הישראלית והמבנה הפוליטי שלה ולכן אסור לאפשר לו להפוך לשחקן משמעותי בכל הקשור להשפעה על הבחירות. אבל הוא מציב את המערכת הביטחונית במלכוד: מצד אחד היא רוצה לגבות מחיר הרתעתי על האירועים ברצועת עזה ומנגד לרסן את השטח

עריכה: ניב מעוז, צילום: תאגיד "כאן"

לקראת העברת מיליוני הדולרים מקטאר לרצועת עזה - זה היה אמור להיות עוד יום שגרתי באוגדת עזה. הצפי היה שיכלול לכל היותר ירי הרחקה של פלסטינים שמנסים לפגוע בגדר המערכת או לחצות אותה לשם פרובוקציה או למצוא מקלט בישראל. בשבוע שעבר למשל מצא לנכון פעיל חמאס וחבר מנגנון הביטחון הפלסטיני בעזה לחצות את הגבול לשם מקלט.

אך כבר משעות הבוקר המוקדמות - היום הזה בישר רעות. לוחמי צנחנים סיפרו שהרגישו את המתח באוויר ואת החיכוך עם הפלסטינים שבא לידי ביטוי בירי לאוויר שנועד להרחיק פלסטינים מהגדר. המפקדים הזהירו את הלוחמים מירי צליפה ודרשו שינקטו משנה זהירות בכל הקשור לפעילות הקרובה לגדר המערכת.

עוד בוואלה NEWS:
מים וממתק לשבש חקירה: אישום נגד חברו של דורס אילון שלו אמסלם
בליכוד תוקפים את אלשיך: זיהם את החקירות נגד נתניהו
תמונות הלווין חושפות: הנזק שנגרם מהתקיפה הישראלית בסוריה

תקיפת צה"ל עמדות חמאס ברצועת עזה. צילום מסך
תקיפת צה"ל ברצועת עזה, אמש/צילום מסך

סמוך לשעה 12:50 דיווחו הלוחמים בגבול על שמיעת ירי לעברם בטווח קרוב מאוד. לאחר שהתברר כי הירי כוון לעברם ואין מדובר בטעות בשמיעה - תקף טנק של צה"ל עמדת חמאס. ואז סמוך לשעה 15:00 החלה הפרת סדר אלימה בגזרת כיסופים שנמשכה בערך שעה. פלסטינים יידו אבנים לעבר הכוחות ותוך כדי שהחיילים בפיקוד מפקד הפלוגה היו עסוקים בתצפית ומעקב אחר הפלסטינים במרחב - נפתחה אש.

צלף פלסטיני דייק ופגע בקסדת מ"פ הצנחנים שמההדף נפל על הקרקע. בתחקור האירוע, התברר כי קליע חדר את הקסדה ושפשף את ראשו. ס"מ אחד נמוך יותר - והקצין היה נהרג. כוח של טנקים שנכח במקום הגיב במהירות וירה לעבר מספר פעילים בשטח. כתוצאה מהתקיפה נהרג פעיל חמאס וארבעה פלסטינים נוספים נפצעו. היום ממש לא נגמר. למרות תקרית הירי ותגובת צה"ל הגיעו אל גדר המערכת סמוך לשעה 17:00 חמישה פלסטינים. שניים חיבלו בגדר המערכת, חצו לשטח ישראל וחזרו לשטח הפלסטיני ללא פגע.

עוד באותו נושא

אחרי תקרית הירי סמוך לגדר: גל תקיפות של חיל האוויר ברצועת עזה

לכתבה המלאה
יחיא סינואר חמאס בפגישה עם משלחת של המודיעין המצרי בעזה, 10 בינואר 2018. צילום מסך
מכיר את הפוליטיקה הישראלית. סינוואר בעת ביקור המשלחת המצרית לפני שבועיים וחצי/צילום מסך

רצף האירועים לא מתיישב עם כוונות הנהגת חמאס לרסן את השטח כדי לאפשר את כניסת מיליוני הדולרים מקטאר. לכן מתחזקת הערכה כי מדובר בג'יהאד האסלאמי שממומן על ידי איראן שחווה התקפה ישראלית חריגה בימים האחרונים בסוריה. ייתכן גם שמדובר בפלגים סוררים אחרים או בטרור בודדים שמנסה לערער את שלטון חמאס. אבל רצף האירועים וירי הצלף נראים כמתאימים לארגון טרור עם פעילים מאומנים ולא כהחלטה של אדם אחד שפעל על דעת עצמו.

רצועת עזה מבעבעת ויש לה השפעה ישירה על העורף הישראלי. במיוחד בתקופת בחירות. הרמטכ"ל רב אלוף אביב כוכבי צריך לשאול את עצמו האם הוא יכול לאפשר לגבול עזה להיות בחיכוך גבוה ולתת לרצועת עזה לבעבע. צריך לאתר נוסחה להרגעת השטח וליצירת כללים ברורים במיוחד על רקע הכוונות להעביר מיליוני דולרים במוקדם או במאוחר לידי חמאס.

ככל שיתקרב המועד האחרון לבחירות בישראל - הימים יהיו רגישים יותר. נוסף לכך, על הפוליטיקאים וראשי מערכת הביטחון לצמצם את ההתבטאויות ודברי הרהב על תקיפות בזירה הצפונית וברצועת עזה כדי לא להצית אש נוספת.

תקפית צה"ל באל-בורייג' 22 בינואר 2019. אתר רשמי
תיעוד תקיפת צה"ל סמוך למחנה הפליטים אל-בורייג', אמש/אתר רשמי

על הפוליטיקאים לא להפעיל את נשק ההשפלה בעל הניחוח הפוליטי ברוח התקופה, באופן שיחייב מנהיגי ארגוני הטרור לתגובה. מנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר מכיר היטב את החברה הישראלית והמבנה הפוליטי שלה. הוא יודע היכן ללחוץ וכיצד לשחק על המגרש התקשורתי והצבאי. לכן אסור לאפשר לו להפוך להיות שחקן אזורי משמעותי בכל מה שקשור לבחירות.

אומנם לא אליו התכוון ראש השב"כ נדב ארגמן כשאמר שקיימת אפשרות להשפעה זרה בבחירות - אך יש בחימום הגבול ובפיגועים סמוכים למועדן, כדי להשפיע ולייצר שיח ביטחוני באופן שיעמיד את המערכת הביטחונית במלכוד. מצד אחד היא רוצה לגבות מחיר לשם הרתעה ומנגד מבקשת להרגיע את השטח ולרסן אותו. בטווח הנראה לעין יהיו אתגרים לצה"ל לא רק בזירה הדרומית אלא גם בזירה הצפונית המוגדרת כקטלנית הרבה יותר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully