וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו אישר העברת הכסף הקטארי לרצועת עזה; חמאס: מסרבים לקבלו

24.1.2019 / 20:47

גורם מדיני מסר כי ראש הממשלה נתניהו הסכים להעביר לשטח רצועת עזה את הכסף הקטארי. עם זאת, בכיר חמאס הודיע לשליח הקטארי כי בארגון מסרבים לקבל את מיליוני הדולרים והטיל על ישראל את האחריות להתחמקות מההבנות. יחימוביץ': "שגיאה ביטחונית ומדינית קשה"

עריכה: ליר שפיגלר

ראש הממשלה בנימין נתניהו קיבל את המלצת ראשי מערכת הביטחון ואישר את העברת הכסף הקטארי לרצועת עזה - כך מסר היום (חמישי) גורם מדיני. הקבינט המדיני ביטחוני דן אמש בעיכוב העברת 15 מיליון דולר, עליו הוחלט שלשום, בעקבות שורה של תקריות וחיכוכים על הגדר. לדברי גורמים שהשתתפו בישיבה, עמדת צה"ל ושב"כ שהוצגה לשרים הייתה שיש לחדש את העברת הכסף הקטארי בימים הקרובים אם יישמר השקט בגבול. במערכת הביטחון תומכים בהעברת הכסף הקטארי כחלק ממאמצי ההסדרה וסבורים כי העברת הכסף משמרת יציבות ומסייעת בהשגת שקט ברצועה.

במקביל, בכיר חמאס חליל אל-חיה, אמר כי הודיע לשליח הקטארי שאחראי על שיקום הרצועה, מוחמד אל-עמאדי, שבארגון מסרבים לקבל את מיליוני הדולרים. לדבריו, "אנו מטילים על הכיבוש את האחריות להתחמקות מההבנות, ומדגישים כי תהלוכות השיבה יימשכו עד שיושגו הזכויות הלאומיות הפלסטינית ועד שיושגו המטרות למענן החלו". אל-חיה הדגיש כי "עמנו ועזה לא יהיו חלק מהסחטנות ומערכת הבחירות".

לקריאה נוספת בנושא
קצין נפצע קל ברצועת עזה; נתניהו לא יאפשר את העברת הכסף הקטארי
קטאר: 15 מיליון דולר יועברו לרצועת עזה ברביעי באישור ישראל
רוצים את הכסף הקטארי: המבחן הראשון של הרמטכ"ל אביב כוכבי

ראש הממשלה ושר הביטחון, בנימין נתניהו בסיור בבסיס שיזפון, 23 בינואר 2018. לשכת העיתונות הממשלתית, לשכת העיתונות הממשלתית
אישר את הכנסת מיליוני הדולרים. נתניהו בסיור בבסיס שיזפון, אתמול/לשכת העיתונות הממשלתית, לשכת העיתונות הממשלתית

בחזית הדמוקרטית לשחרור פלסטין חיזקו את החלטת חמאס לדחות את הפעימה השלישית של הכסף הקטארי. "ההחלטה היא צעד הכרחי וחשוב והיא מסר לכיבוש הישראלי לפיו העם הפלסטיני לא יקבל את תנאי הכיבוש", אמרו בפלג. "אם הכיבוש לא ידבוק בהבנות עליהן הוסכם עם מצרים, הרי שכל האופציות פתוחות בפני ההנהגה העליונה ועמנו ועליו לשאת בתוצאות".

בחזית העממית תיארו את ההחלטה כ"צעד בכיוון הנכון". לדבריהם, "האופן בו נהג הכיבוש כלפי הכסף אינו מקובל כלל. אין לקשר את הפעימה להפסקת תהלוכות השיבה". בג'יהאד האסלאמי הביעו תמיכה בהתנגדות חמאס לקבלת הכסף, והדגישו את המשכיות תהלוכות השיבה עד להשגת המטרות.

עוד באותו נושא

רוב שרי הקבינט תומכים בהעברת הכסף לרצועה; השליח הקטארי הגיע לעזה

לכתבה המלאה
פלסטינים בתור לחלוקת כספים של קטאר ברצועת עזה 9 בנובמבר 2018. רויטרס
פלסטינית בתור לקבלת הכסף הקטארי, נובמבר 2018/רויטרס

הקבינט המדיני ביטחוני התכנס אמש לדון במתיחות ברצועת עזה ובגבול הצפון. מדובר בהתכנסות ראשונה של הקבינט לאחר כחודש בהן לא התקיימו ישיבות בשל אילוצי ראש הממשלה וישיבה ראשונה עם הרמטכ"ל החדש אביב כוכבי. ראשי מערכת הביטחון אמרו לשרים כי הג'יהאד האסלאמי הוא שאחראי לירי האחרון כלפי ישראל, ולא חמאס, שדווקא הפגין איפוק, גם לאחר שאחד מאנשיו נהרג בתקיפות צה"ל.

רוב שרי הקבינט וראש הממשלה קיבלו את עמדת ראשי מערכת הביטחון שיש לחדש את העברת הכסף הקטארי. במהלך הדיון לא התקיימה הצבעה, אך הקבינט הסמיך את נתניהו להחליט, וכאמור, על פי גורם מדיני, הוא אישר היום את העברת הכסף. בתוך כך, השליח הקטארי הגיע אתמול לעזה דרך מעבר ארז כדי לקדם ולפקח אחר הכנסת מיליוני הדולרים.

יו"ר האופוזיציה, ח"כ שלי יחימוביץ', אמרה בתגובה להחלטת נתניהו כי "העברת הכסף ישירות לחמאס וליחיא סינוואר, תוך זניחה מוחלטת של הרשות הפלסטינית, היא שגיאה ביטחונית ומדינית קשה. מופרך שאנו מתגמלים את הגרועים שבאויבינו ובועטים שוב ושוב ברשות, שעמה יש לנו שיתוף פעולה ביטחוני יום יומי הדוק ופורה המונע פיגועים ומציל חיי אדם". לדבריה, "כך קורה לממשלה שיש באמתחתה אפס מעשה מדיני והיא משאירה את הצבא כמגן יחיד על מדינת ישראל".

הפגנות בגבול רצועת עזה, 18 בינואר 2019. רויטרס
הפגנות בגבול רצועת עזה, בשבוע שעבר/רויטרס

מטוסי קרב של צה"ל תקפו שלשום יעדי טרור חמאס בצפון רצועת עזה. התקיפה בוצעה בהמשך לתקיפות צה"ל במהלך היום ובתגובה לתקרית הירי סמוך לגדר המערכת בדרום הרצועה, ממנה נפצע קל בראשו קצין צה"ל.

גורם מדיני הודיע שלשום כי בעקבות האירועים ובהתייעצות עם גופי הביטחון, נתניהו החליט שלא לאפשר את העברת הכסף הקטארי לרצועת עזה שאמור היה לעבור היום. המענק השלישי של הכסף הקטארי עומד על 15 מיליון דולר, והוא תוכנן להגיע לפני כשבוע, אך עוכב מטעם ישראל בשל הסלמה במצב הביטחוני.

(עדכון ראשון: 16:04)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully