וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחאת יוצאי אתיופיה מתחדשת: "אני מפחד ששוטר יירה בי"

לאחר ששוטרים ירו למוות ביהודה ביאדגה בן ה-24 בבת ים, צעירים מארגנים צעדי מחאה עקב טענות על סגירת תיקים של שוטרים שנחשדו באלימות. "המשטרה יכלה לירות לפלג הגוף התחתון, למה להרוג אותו?", שאל חברו של הצעיר. מחר תתקים הפגנת מחאה בצומת עזריאלי בתל אביב

צילום: אבי כהן, עריכה: ניר חן

נתיחה גופתו של יהודה ביאדגה, בן 24 ששוחרר מצה"ל בשל טראומה וסבל מפגיעות נפש מתבצעת הבוקר (ראשון). ביאדגה נורה למוות על ידי שוטר ביום שישי האחרון בבת ים. בעזרת סיוע של ראש העיר צביקה ברוט, נציג של המשפחה הוזמן לנכוח בהליך הנתיחה כדי שיוכל להשקיף במתרחש - זאת למרות התנגדות המשטרה. במקביל, קבוצות מחאה של יוצאי אתיופיה מתארגנות בכל רחבי הארץ, ומוחות על הקלות, לטענתן, שבה נורה ביאדגה, בצל מקרים דומים בהם נסגרו תיקים הקשורים בהתנהלות המשטרה מול צעירים יוצאי אתיופיה - ומשפחותיהם ולא קיבלו תשובה ומענה. מחר צפויה להתקיים הפגנה בנושא סמוך למגדלי עזריאלי בתל אביב, בשעה 16:30.

פעילים חברתיים תקפו את השר לביטחון פנים גלעד ארדן וכתבו כי "יהודה ביאדגה מתווסף לשורה ארוכה של יוצאי אתיופיה אשר מצאו את מותם לאחר מפגש עם שוטר או לאחריה, ביניהם: אלי סהבט, יאיר מלקמו, אילן טפרה, יוסף סלמסה, אברהם דמתי, סלומון טפרה, רפאל רדאי, אהרון מקונן וגשאו מלאי".

לקריאה נוספת
במשפחתו של יהודה שנורה למוות תוקפים: "מתביישים במדי השוטרים"
הערכה במח"ש: השוטר שירה למוות בצעיר בבת ים היה נתון בסכנת חיים
"הושפלו על ידי שוטרים": שני צעירים יוצאי אתיופיה הוכו ללא הצדקה

הזמנה להפגנת האתיופים נגד הרג בבת ים. אתר רשמי
ההזמנה לאירוע המחאה מחר/אתר רשמי

מוקט פנטה, חברו של יהודה ביאדגה, אמר כי "עוד אין תאריך ספציפי למחאה אבל יש הרבה התארגנויות למחאות שונות ברחבי הארץ. אני חושב, בתור אחד שמכיר את הסיפור מקרוב, אני יכול לומר שהגענו למצב שהדברים יוצאים מפרופורציות: אני מכיר את כמות המחבלים שנוטרלו ולא הרגו אותם, כאלה שהיוו סכנה אמיתית לסובבים אותם, אבל אני לא מבין משום מה, כשמגיעים לאנשים שחומי עור היד קלה על ההדק".

עוד באותו נושא

מצלמות הגוף יוצמדו לשוטרים: "נוודא שהלקחים מהאירוע בבת ים יופקו"

לכתבה המלאה
אינפו שפורסם אודות הרג האתיופי בבת ים "באיזה חברה אנחנו חיים". אתר רשמי
תמונת מחאה שהופצה בעקבות האירוע/אתר רשמי

"אחד הפרטים החשובים בסיפור הוא שהאמא בעצמה כל כך סמכה על המשטרה שהיא הזמינה אותה כדי לסייע לה", מסביר פנטה, "היא עוד אמרה למשטרה שהבן שלה לא בקו השפיות, היא שהזמינה את המשטרה ואמרה לה 'הבן שלי יצא עם סכין, אני לא רוצה שהוא יפגע במישהו או בעובר אורח, הוא לא ידוע ככזה אבל פתאום הוא התפרץ ויצא לרחוב'. מתוך תקווה שלא יעשה דבר לאנשים לרחוב היא התקשרה וצלצלה למשטרה כדי שיתפסו אותו. במיוחד כשנותנים תיאור ספציפי על מצבו הנפשי של הבן אדם אתה צריך להגיע ערוך לעניין". לטענתו, כל כמה שתגיד עכשיו המשטרה, לרבות הטענות על תחושת סכנה שחש השוטר - הוא לא רלוונטי, כי האם הכינה את השוטרים מראש למצבו של הבן שלה.

יהודה ביאדגה. באדיבות המשפחה
"משום מה, כשמגיעים לאנשים שחומי עור היד קלה על ההדק". יהודה ביאדגה/באדיבות המשפחה

"המשטרה הייתה יכולה לירות לפלג הגוף התחתון, למה להרוג אותו, שני כדורים? ראיתי את התגובה של המשטרה, איזה הזוי. אני מפחד ללכת ברחוב ולהיתקל בשוטר מאשר במחבל, המצב נהיה יותר מפחיד". הוא מסביר כי בקרב בני העדה חוששים רבים ממפגש עם שוטרים: "אפילו אם אני סתם רואה שוטר, אני מפחד שהוא יפנה אלי, שאני אגיד משהו לא במקום. הוא עלול לירות בי ולהרוג אותי, הם עבריינים בחסות המדינה".

אמו של יהודה ביאדגה שנורה למוות בבת ים סיפרה במהלך השבת לקרוביה: "הזעקתי עזרה כי פחדתי שיהודה יפגע בעצמו וינסה להתאבד, רציתי שהמשטרה תגיע לעצור ולהרגיע את יהודה, כך גם תמנע ממנו לפגוע בעצמו". "לא מאמינה שהרגו אותו", הוסיפה.

"היד קלה על ההדק כשמדובר בבחור שחור"

יוסף סלמסה, שמצא את מותו בשנת 2014 לאחר מעצר אלים, מהווה סמל למחאת יוצאי אתיופיה. כתבי אישום לא הוגשו בפרשה עד היום. אחותו, בנצ'י סלמסה, האשימה הבוקר בשיחה עם וואלה! NEWS את המפכ"ל המשטרה היוצא, ואמרה כי אלשייך למעשה נתן אור ירוק לשוטרים להתנהל בצורה כזאת כלפיי בני העדה האתיופית, שאמר שהם חשודים טבעיים. "קשה לחשוב איך בכלל שומרי חוק פשוט יורים ורוצחים ככה אזרחים. כן, היד מאוד קלה על ההדק כשמדובר בבחור שחור, אין מה לעשות זאת המציאות במדינת ישראל, ובמשטרת ישראל לא מפיקים לקחים. זה לא מפתיע בכלל. הרי רוני אלשייך, מפכ"ל המשטרה, הוא זה שנתן את האור ירוק לאותם השוטרים לבוא ולחשוד כ'חשודים טבעיים' באותה הקהילה. מפכ"ל המשטרה אמר את הדברים האלה, אז למה אנחנו אמורים לצפות משאר השוטרים?", אמרה סלמסה.

הפגנת יוצאי אתיופיה מול המטה הארצי, ירושלים. 1 במרץ 2016. רוני כנפו
הפגנת יוצאי אתיופיה מול המטה הארצי, ירושלים. במרץ 2016/רוני כנפו

"יש כל כך הרבה אמצעים למנוע ולהזהיר. אנחנו בני אדם, אנחנו חיים במדינה שכולם רוצים פה לחיות. ההורים שלי לא עשו את המסע מסודאן כדי שירדפו אותנו פה על פי צבע העור שלנו. משטרת ישראל זה ארגון פשיעה שרוצח בני אדם, ולא בני אדם לבנים אלא שחורים", אמרה סלמסה. "אם המשפחה שלי נרדפה על רקע היותנו יהודים אז - פה רודפים אותנו על רקע צבע העור שלנו. הרצח של אחי היה לפני ארבע שנים, אף אחד לא מוכן להתוודות ולקחת אשמה, אף אחד לא מוכן להגיד אנחנו אשמים, עשינו טעות כאן, אנחנו רוצים לשנות. הם לא מוכנים להודות באשמה. הם כל הזמן מתגוננים ובינתיים הילדים שלנו נרצחים. איך את רוצה שבן אדם ירגיש במדינה שלו, במדינה שההורים שלי עלו אליה מתוך ציונות. המסע שלנו ממשיך ולא תם".

ח"כ פנינה תמנו שטה (יש עתיד) דרשה הבוקר מהמשטרה לחשוף את כל ממצאי החקירה בעקבות מותו של ביאדגה. "סימני שאלה רבים עומדים. איך ייתכן שהשוטרים לא הגיעו ערוכים פיזית ונפשית לאירוע כשמראש דווח שמדובר בבחור עם מצב נפשי קשה, עם טראומה משירותו בצבא. לא ברור איך קרה מצב שנורה בפלג גופו העליון. זה מחריף את משבר האמון של יוצאי אתיופיה במשטרה. לצערנו כבר קרו לא מעט מקרים בהם צעירים מצאו את מותם אחרי מפגש עם שוטרים. אני דורשת מהמשטרה וממח"ש לחשוף את כל הממצאים גם לציבור בשל המשבר שנוצר, ולברר עד תום את אשר אירע עד אשר תצא האמת".

יוסף סלמסה מבנימינה שמשפחתו טוענת שהתאבד אחרי שחושמל באקדח טייזר על ידי שוטרים. באדיבות המצולמים
יוסף סלמסה/באדיבות המצולמים

מהמשטרה נמסר בתגובה לאירועים כי "בהמשך לפרסומים ולפניות כתבים בעניין האירוע בבת ים נבקש להבהיר כי תגובתו של השוטר נבעה מהערכתו את הסכנה המוחשית שנשקפה לחייו ובשום אופן ללא כל קשר למוצאו של החשוד. כמקובל בכל מקרה של ירי במהלך פעילות מבצעית של המשטרה, נפתחה בנושא בדיקה במח"ש ואין זה ראוי להסיק מסקנות שיש בהן כדי להטעות את הציבור ביחס לאירוע זה טרם השלמת הבדיקה על ידי הגוף המוסמך לכך. למותר לציין כי משטרת ישראל משתתפת בצערה העמוק של המשפחה על אובדנה, ללא קשר לנסיבות המקרה שכאמור נבדקות.

(עדכון ראשון: 10:29)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully