וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מצלמות הגוף יוצמדו לשוטרים: "נוודא שהלקחים מהאירוע בבת ים יופקו"

20.1.2019 / 9:56

במסגרת הפרויקט שיושק הבוקר, מצלמות יוצמדו לשוטרים במטרה לחזק את אמון הציבור במשטרה ולמנוע חיכוך בין שוטרים ואזרחים. הטקס הנערך במטה מחוז תל אביב יתקיים בצל הטענות על התנהלות המשטרה באירוע בבת ים בסוף השבוע, בו נורה למוות צעיר ממוצא אתיופי

צילום: אבי כהן, עריכה: ניר חן

במשטרה ישיקו הבוקר (ראשון) מצלמות גוף חדשות שיישאו איתם השוטרים מעתה, באירוע בהשתתפות השר לביטחון פנים גלעד ארדן, מ"מ מפכ"ל המשטרה מוטי כהן, ובכירים נוספים במטה מחוז תל אביב. זאת, ברקע ביקורת על אלימות משטרתית. במשטרה מגדירים את הצמדת מצלמות הגוף כפרויקט "מהמשמעותיים ביותר שהושקו במשטרה בשנים האחרונות", ומקווים כי הצעד יחזק את אמון הציבור במשטרה, ויקדם גם מטרות נוספות, כמו חיזוק השקיפות וריסון עימותים אפשריים בין שוטרים ואזרחים.

השר ארדן אמר באירוע כי במדובר ב"מהלך שובר שוויון שישפר את אמון הציבור במשטרה". והצהיר כי "בתוך שנה כל 12 אלף השוטרים בשטח יצוידו במצלמת גוף". "התכלית הכוללת של המצלמות היא למתן את ההתנהגות של שוטר ואזרח, וכמובן להגביר את השקיפות לגבי מה קרה או לא קרה. הזכרנו את העובדה שהותרנו את השוטרים ללא מענה. בשנים האחרונות לכל אזרח יש יכולת תיעוד. אבל לשוטר אין את היכולת להוכיח מה באמת התבצע. נוכחות המצלמות יקצרו את תהליכי התביעה. בידי המשטרה ימצאו הראיות האולטימטיביות", אמר.

לקריאה נוספת
"להגברת תחושת הביטחון": מצלמות יוצמדו על מדי השוטרים
ירי בגוף ראשון: מהפכת מצלמות הגוף של השוטרים בארה"ב
במשפחתו של יהודה שנורה למוות תוקפים: "מתביישים במדי השוטרים"
הערכה במח"ש: השוטר שירה למוות בצעיר בבת ים היה נתון בסכנת חיים

אילוסטרציה. דוברות משטרת ישראל, מערכת וואלה! NEWS
"פרויקט מהמשמעותיים ביותר שהושקו במשטרה בשנים האחרונות"/מערכת וואלה! NEWS, דוברות משטרת ישראל

ארדן טען כי לפרויקט "תהיה תרומה לטענת השיטור יתר כלפי אוכלוסיות מסוימות, בהן אוכלוסיית יוצאי אתיופיה. חייב לזכור ולהזכיר שאת כל הפרויקט יזמתי לאחר ההפגנות בכיכר רבין, ואחת הפעולות שסיכמתי הייתה לצאת לדרך עם הפרויקט, ועכשיו, אתמול, שמענו בצער על האירוע הקשה והטראגי שאירע בסוף השבוע בבת ים. אני מביע צער עמוק על מותו של יהודה ביאדגה ואני שולח את תנחומיי למשפחתו. הנושא נמצא במחלקה לחקירות שוטרים ואני לא רשאי להתייחס אליו. בכוונתי לוודא שיופקו כל הלקחים מהאירוע הקשה הזה".

מ"מ המפכ"ל מוטי כהן אמר באירוע: "אני מבקש להשתתף בצער המשפחה של יהודה. בשנים האחרונות עשינו מאמצים רבים כדי לקרב את יוצאי אתיופיה אלינו. שוטרי הסיור מגיבים ראשונים והם נדרשים לקבל החלטות בזמן קצר. בכל מקרה של ירי על ידי שוטר נפתח הליך בדיקה של מח"ש וכך נעשה גם במקרה. זה צריך לתת להשלים את ההליך הבדיקה".


מצלמות הגוף נוסו ראשית בכמה יחידות משטרה כבר בשנת 2016, והפרויקט תוקצב בעשרות מיליוני שקלים. מאז נערכו שורת פעולות הכנה, בהן פעולות מטה ואפיון של המצלמות, שיוצמדו לשוטרי סיור ותנועה ברחבי הארץ. בימים אלה החלו להטמיע את פעילות המצלמות במחוז תל אביב.

עוד באותו נושא

ירי בגוף ראשון: מהפכת מצלמות הגוף של השוטרים בארה"ב

לכתבה המלאה
טקס השקת המצלמות של המשטרה, במעמד גלעד ארדן ומוטי כהן מטה מחוז ת״א 20 בינואר 2019. אבי כהן, אתר רשמי
הפרויקט תוקצב בעשרות מיליוני שקלים. טקס השקת המשטרה מצלמות הגוף, היום/אתר רשמי, אבי כהן

השקת הפרויקט מגיעה ברקע טענות על אלימות משטרתית. ביום שישי האחרון נורה למוות בבת ים יהודה ביאדגה, צעיר בן 24 בידי שוטר. בני המשפחה התקשרו למוקד 100 ודיווחו כי הצעיר, ככל הנראה הלום קרב, התפרע בבית כשהוא חמוש בסכין ואמו חשה מאוימת. שוטר שהיה על אופנוע סיפר כי הצעיר, בן העדה האתיופית, רץ לעברו כשהסכין שלופה וחש כי הוא רוצה לדקור אותו. בתגובה שלף את אקדחו וירה שני קליעים. שכנים העידו כי שמעו שתי יריות. בזירה נמצאו הסכין, בעלת להב של 15 ס"מ, וכן תרמילי אקדחו של השוטר. המשטרה פתחה בחקירה, ובמח"ש בוחנים את נסיבות המקרה.

ממלא מקום המפכ''ל, מוטי כהן, אמר על האירוע כי ''אנחנו משקיעים בשנים האחרות לחיזוק הקשר עם קהילת יוצאי אתיופה ונמשיך לפעול בהקשר זה גם בעתיד. שוטרי הסיור מגיבים ראשונים ונדרשים לקבל החלטות מהירות. בכל אירוע ירי נפתחחת חקירה במח"ש וניתן לגוף להשלים את הבדיקה כמקובל."

ניידת משטרה. ראובן קסטרו
במשטרה מקווים כי הצעד יחזק את אמון הציבור במשטרה/ראובן קסטרו

בני משפחתו של ביאדגה ביקרו בחריפות את התנהלות המשטרה. דוד ביאדגה, אחיו של ההרוג, אמר כי יהודה "היה בנאדם נורמטיבי לחלוטין, למד בבית ספר והיה מצטיין. היה בישיבה לפני הצבא, בחור ירא שמיים". עוד הוסיף דוד כי "על מחבל שבא לפגוע אומרים לנו לא לירות, אלא לירות לרצפה ולא לפלג הגוף העליון. זה לא נורמלי".

"אני מתנדב ארבע שנים במשטרה - מחר אני מוריד את המדים. אני מתבייש", אמר חגוס ווביו, גיסו של ההרוג. עוד אמר בפנייה לשוטרים כי "החוק אומר תירה באוויר ואחרי זה גוף תחתון. הוא עבר במעבר חצייה. אני מתבייש לראות את המדים שלי בארון, זה כואב לי מאוד". ‬"אני רוצה שכל עם ישראל יגיע להלוייה. ירו באדם במעבר חצייה בראש. למה לא ירו כדור באוויר? ישר לירות בראש כדי להרוג? אדם לא בריא היה שם. הוא היה במעבר חצייה", הוסיף.

מהמשטרה נמסר בתגובה לטענות כי "בהמשך לפרסומים ולפניות כתבים בעניין האירוע בבת ים נבקש להבהיר כי תגובתו של השוטר נבעה מהערכתו את הסכנה המוחשית שנשקפה לחייו ובשום אופן ללא כל קשר למוצאו של החשוד. כמקובל בכל מקרה של ירי במהלך פעילות מבצעית של המשטרה, נפתחה בנושא בדיקה במח"ש ואין זה ראוי להסיק מסקנות שיש בהן כדי להטעות את הציבור ביחס לאירוע זה טרם השלמת הבדיקה על ידי הגוף המוסמך לכך. למותר לציין כי משטרת ישראל משתתפת בצערה העמוק של המשפחה על אובדנה, ללא קשר לנסיבות המקרה שכאמור נבדקות".

(עדכון ראשון: 09:11)

יהודה ביאדגה. באדיבות המשפחה
יהודה ביאדגה/באדיבות המשפחה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully