וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי הפיגוע של דאעש: לחץ גובר על טראמפ לדחות את הנסיגה מסוריה

המתקפה הקטלנית בצפון סוריה, שבה נהרגו ארבעה אזרחים אמריקנים, הביאה את הנשיא לקיים התייעצויות רבות בהן נשקלת מחדש ההחלטה על נסיגת הכוחות. החשש הוא שהנסיגה תגרום להתעוררות מחודשת של הארגון. "אם נראה אותם שוב עורפים ראשים - נצטרך לחזור"

צילום: רויטרס

לאחר הפיגוע שביצע דאעש ביום רביעי בעיר מנביג' שבצפון סוריה, שבו נהרגו ארבעה אזרחים אמריקנים, נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ מקיים שיחות בהן הוא שוקל מחדש את הנסיגה מסוריה. בהתקפה נהרגו שני חיילים ושני עובדי פנטגון, והיא נחשבת לקטלנית ביותר על הכוחות האמריקנים מאז הגעתם לסוריה ב-2015. בהמשך היום (שבת) יגיע טראמפ לבסיס חיל האוויר דובר בדלוואר, שם הוא אמור להיפגש עם משפחות ההרוגים.

אנשי הביטחון ומדיניות החוץ של ארצות הברית מצביעים על המתקפה האחרונה כאינדיקציה לאזהרות שעלו בחודש האחרון, שמהן עלה כי ארגון "המדינה האסלאמית" אכן נמצא במצב אנוש, אך לא הובס. זאת, בניגוד למה שטענו בעבר הנשיא טראמפ וגורמים בממשל. על פי האזהרות אותן שומע הנשיא, נסיגת הכוחות עלולה להביא להתעוררות מחודשת של דאעש.

"לאורך ההיסטוריה של האזור הזה רואים שברגע שאתה מסיר את הלחץ מאותם ארגונים וקבוצות, הם מתחזקים, ומתחילים לתקוף", אמר מרקו רוביו, הסנאטור הרפובליקני ממדינת פלורידה. רוביו הוא בין הסנאטורים ובעלי התפקידים הרבים שהגיעו לשוחח עם טראמפ לאחר המתקפה הקטלנית במנביג'. "ואם שנה קדימה מרגע הנסיגה, נחזור לראות אותם עורפים ראשים ומנופפים בדגלים שחורים ב'יו-טיוב' - ככל הנראה נצטרך להחזיר לשם את הכוחות, תוצאה שתהיה רעה ביותר בשביל הנשיא ובשביל המדינה כולה".

עוד אמר רוביו כי הוא עזב את הפגישה עם הנשיא כשהוא מאמין שטראמפ "מאוד פתוח לשמור על הבטחתו לצאת מאזורי סכסוך בדרך שאינה מערערת על מחויבותנו למלחמה בטרור".

לקריאה נוספת
"שיתוף פעולה מתמשך": טראמפ וארדואן דנו ביצירת אזור חיץ בסוריה
טראמפ פתח את שערי סוריה לארדואן רק כדי לאיים לנעול אותו בפנים
טראמפ: נחריב את כלכלת טורקיה אם היא תתקוף את הכורדים בסוריה

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ במהלך ביקור פתע לחיילים אמריקאים בבסיס חיל האוויר האמריקאי בעיראק 26 בצדמבר 2018. רויטרס
טען שדאעש חוסל. טראמפ בביקור בבסיס אמריקני בעיראק. דצמבר/רויטרס

הסנאטור לינדזי גראהם, אחד מבעלי בריתו של טראמפ אך גם אחד ממבקרי הנסיגה הבולטים ביותר, ביקר בימים האחרונים בטורקיה, שאמורה להיכנס אל הוואקום שתותיר ארצות הברית. הוא אמר היום כי הוא מקווה שטראמפ יאט את קצב נסיגת הכוחות עד לתבוסת דאעש.

גראהם טען כי הוא מאמין שיו"ר המטות המשולבים ג'וזף דאנפורד עובד על תכנית עם טורקיה כדי להזיז את הכוחות הכורדיים מהגבול עם טורקיה. לדבריו, "נסיגה שאינה פועלת לפי הנקודות האלה תסיים את המלחמה נגד דאעש, אלא תתחיל מלחמה חדשה".

הדמוקרטים רואים בפיגוע הוכחה לכשלי האסטרטגיה של טראמפ. "נסיגת הכוחות המתוכננת היא טעות אסטרטגית", אמר הסנאטור ג'ק ריד, החבר הדמוקרטי הבכיר ביותר בוועדת השירותים המזוינים של הסנאט. "אני חושב שהמשמעות (של המתקפה) היא שעלינו לבחון בזהירות את הנסיגה, ואם היא תתבצע, עליה להתבצע בדרך מגובשת יותר". הוא הוסיף כי אמנם דאעש לא צריך תירוץ כדי לתקוף, אך הוא זכה ל"נרטיב חזק מאוד, 'אמרתם שהובסנו, אנחנו נראה לכם מה זה'".

עוד באותו נושא

בצל הנסיגה: ארבעה אמריקנים נהרגו בפיגוע של דאעש בצפון סוריה

לכתבה המלאה
זירת פיגוע בעיר מנביג', סוריה, 16 בינואר 2019. מערכת וואלה!
זירת הפיגוע במנביג'/מערכת וואלה!

המתקפה של דאעש סדקה עוד יותר את הצהרתו המקורית של טראמפ על תבוסת הארגון הקיצוני, ומאז גורמים שונים בממשל הסתייגו ממנה. עם זאת, נכון לרגע זה, אין כל אינדיקציה לכך שטראמפ יבקש באופן רשמי לשקול מחדש את החלטתו להסגת הכוחות מסוריה, זאת לאור הבטחתו מקמפיין הבחירות להשיב הביתה את כוחות הצבא המוצבים במזרח התיכון.

בנוסף לכך, אלו המצדדים בהחלטה לסגת רואים דווקא במתקפה האחרונה בדיוק את הרגע הנכון להשיב את הכוחות. הם טוענים כי למרות הנוכחות האמריקנית, מחבל מתאבד של הארגון עדיין הצליח לחדור לעיר. לדבריהם, כוחות אחרים יכולים לקיים את הסיורים.

אחד מהם הוא הסנאטור הרפובליקני ראנד פול, בדלן התומך בהחזרת הכוחות הביתה. "אני באמת גאה בנשיא שהעלה טיעון שאף נשיא אחד בעת האחרונה עשה, שלפיו היינו במלחמה יותר מדי זמן וביותר מדי מקומות, הוא באמת הולך לעשות שינוי", אמר פול.

כוחות אמריקניים לצד מורדים כורדים בצפון סוריה. רויטרס
כוחות אמריקניים לצד מורדים כורדים בצפון סוריה/רויטרס

מנביג' נשלטת על ידי המועצה הצבאית של מנביג' מאז שהכוחות הכורדיים כבשו אותה מידי דאעש מאז 2016. היא שוכנת בסמוך לאזורים שבשליטת כוחות משטרו של בשאר אסד מצד אחד, וכאלו שבשליטת מורדים הנתמכים בידי טורקיה מצד שני.

אחד מעדי הראיה סיפר כי הייתה נוכחות "כבדה" של כלי טיס צבאיים בשמי העיר אחרי הפיצוץ, שאירע בסמוך לשוק ירקות. תמונות שפורסמו באתר כורדי מקומי הראו שתי גופות מרוטשות וכמה גופות אחרות השרועות על הקרקע ומסביבן אנשים, לצד נזק שנגרם למבנה ולכלי רכב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully