וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ: נחריב את כלכלת טורקיה אם היא תתקוף את הכורדים בסוריה

14.1.2019 / 6:54

המשבר בין שתי חברות נאט"ו מתחדש עם איומיו של נשיא ארה"ב לפגוע בכלכלת טורקיה אם ארדואן ינצל את הנסיגה מסוריה לתקיפת הכורדים. הוא הציע ליצור אזור חיץ וקרא גם לכורדים "לא להתגרות" בטורקיה. אנקרה זועמת: "הטרוריסטים לא יכולים להיות השותפים שלכם"

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ איים הלילה (שני) כי אם טורקיה תתקוף את הכורדים בסוריה הוא יהרוס את כלכלתה. עוד כתב טראמפ כי באופן דומה, הוא גם לא רוצה שהכורדים, הנתמכים על ידי ארצות הברית, יתגרו בטורקים. בעקבות איומי טראמפ, הלירה נחלשה עם תחילת המסחר הבוקר ואנקרה הגיבה בזעם. הוא גם העלה את האפשרות ליצירת אזור חיץ, אך לא פירט.

טראמפ אמר הלילה כי הנסיגה מסוריה החלה, אך הוסיף כי ארצות הברית תמשיך להכות בארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) מבסיס סמוך. הוא ככל הנראה התכוון לעיראק. טראמפ נימק את החלטתו הדרמטית והחפוזה להוציא את 2,000 החיילים האמריקנים בסוריה בכך שדאעש כבר הובס, אולם רבים חוששים מכך שהוא יתאושש. הוא החליט זאת אחרי שיחה עם נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן, אך מאז התגלעו מחלוקות ביניהם לגבי התהליך.

"רוסיה, איראן וסוריה היו המרוויחות הגדולות ביותר מהמדיניות ארוכת הטווח של ארצות הברית להשמיד את דאעש בסוריה - אויבים טבעיים", כתב טראמפ. לדבריו, גם ארצות הברית הרוויחה מכך, אך "הגיע הזמן להשיב את החיילים שלנו הביתה. להפסיק את המלחמה הלא נגמרת!"

דוברו של ארדואן אמר כי טורקיה מצפה מארצות הברית לכבד את השותפות האסטרטגית בין שתי המדינות, החברות בנאט"ו. "מר דונלד טראמפ - זו טעות גורלית להשוות את הכורדים עם ה-PKK, שהם ברשימת טרור של ארצות הברית, וה-YPG, שהם השלוחה הסורית שלהם", כתב איברהים קאלין. "הטרוריסטים לא יכולים להיות השותפים ובעלי הברית שלכם. אל תיכנע לתעמולה הטרוריסטית שלהם".

לקריאה נוספת
בכיר אמריקני: "אין מסגרת זמן לנסיגה מסוריה"
ארדואן: נסיגת ארה"ב מסוריה - צעד נכון עם בעלות הברית הנכונות
אחרי ההחלטה לסגת מסוריה: בכיר נוסף בפנטגון התפטר

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ ונשיא טורקיה, ארדואן, במהלך פסגת נאט"ו בבריסל. רויטרס
ארדואן וטראמפ בפסגת נאט"ו בבריסל, יולי/רויטרס

בשנה שעברה הטיל טראמפ סנקציות על שני שרים בממשלת טורקיה ומכסים על מוצרים טורקיים בעקבות מעצרו של הכומר אנדרו ברונסון. הוא שוחרר בשנה שעברה ומאז עשו וושינגטון ואנקרה צעדים לסיום המשבר ביניהן, אך התמיכה האמריקנית בכורדים נותרה סלע המחלוקת העיקרי. התכנית של טורקיה לצאת למבצע נוסף נגד הכורדים, השולטים על חלקים נרחבים בצפון-מזרח סוריה, עוררה מחדש את המשבר בין שתי בעלות הברית.

בשבוע שעבר, ארדואן דחה את קריאתה של ארצות הברית לאנקרה להגן על הכורדים בסוריה כתנאי לנסיגתה. הוא כינה את דבריו של היועץ לביטחון לאומי ג'ון בולטון, שקיים שיחות ביטחוניות באנקרה, "טעות חמורה". הוא סירב לפגוש את בולטון, שהגיע בראש משלחת אמריקנית. כמו כן, אנקרה דרשה מוושינגטון להעביר לשליטתה את הבסיסים שהיא מפנה.

גורם בכוחות הסוריים הדמוקרטיים, שמורכבים בעיקר מה-YPG, אמר אתמול כי לוחמי דאעש נמצאים "ברגעים האחרונים שלהם" במובלעת שבה הם מחזיקים בסמוך לגבול עם עיראק.

טורקיה הדפה את הלוחמים הכורדים ממחוז עפרין ואזורים אחרים ממערב לנהר הפרת בשני מבצעים שניהלה בשנים האחרונות. עתה היא מאיימת לתקוף אותם ממזרח לנהר, שם נוכחותם של הכוחות האמריקניים תרמה למניעת העימות.

עוד באותו נושא

ארדואן: ההגנה של ארה"ב על הכורדים היא טעות, נערכים למבצע

לכתבה המלאה

החלטתו החפוזה של טראמפ מהחודש שעבר להחזיר את 2,000 החיילים מסוריה גרמה לדאגה רבה בקרב בעלות בריתה של וושינגטון באזור, ומאז מנסה הממשל להרגיע אותן ומדגיש כי יהיה זה תהליך הדרגתי תוך הבטחת ביטחונן של בעלות הברית, בהן ישראל. מאז ההכרזה יצאו מסרים סותרים מהממשל לגבי הנסיגה. ביום שישי הודיעה הקואליציה על תחילת תהליך הנסיגה, אולם בהמשך אמרו גורמים אמריקניים כי מדובר בשלב זה רק בהחזרת ציוד ולא בכוחות.

(עדכון ראשון: 1:30)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully