וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארדואן: נסיגת ארה"ב מסוריה - צעד נכון עם בעלות הברית הנכונות

נשיא טורקיה כתב ב"ניו יורק טיימס" כי הוא רואה בהחלטתו של טראמפ צעד נכון, אך הדגיש כי יש לעשות זאת בתכנון עם בעלות הברית הנכונות. לדבריו, מדינתו היא היחידה שיכולה לעבוד גם עם ארה"ב וגם עם רוסיה. "טורקיה מחויבת להביס את דאעש וקבוצות טרור נוספות בסוריה"

צילום: רויטרס, עריכה: תומר לוי

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן אמר אמש (שני) כי החלטת נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ לסגת מסוריה היא צעד נכון, אבל הוסיף כי עליה לעשות זאת בתכנון עם בעלות הברית הנכונות. בטור דעה שפרסם ב"ניו יורק טיימס", אמר ארדואן כי טורקיה היא המדינה היחידה שיכולה לעבוד גם עם ארצות הברית וגם עם רוסיה.

"טורקיה מחויבת להביס את דאעש וקבוצות טרור נוספות בסוריה, כיוון שאיומה של הקיצוניות האלימה מוכר מדי לעם הטורקי", כתב ארדואן. "אגיד זאת שוב: לא יהיה שום ניצחון עבור הטרור. טורקיה תמשיך לעשות כל שביכולתה על מנת להבטיח את ביטחונה ושלמותה של הקהילה הבינלאומית".

לקריאה נוספת בנושא
הכורדים בסוריה תפסו שני לוחמי דאעש אמריקנים
אחרי ההחלטה לסגת מסוריה: בכיר נוסף בפנטגון התפטר
בכיר אמריקני: "אין מסגרת זמן לנסיגה מסוריה"

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן בנאום בפרלמנט, 25 בדצמבר 2018. רויטרס
מחויב להביס את דאעש. ארדואן/רויטרס

לדברי הנשיא הטורקי, "זה הזמן שכל בעלי העניין ישלבו כוחות בכדי להביא לסיומו של הטרור בחסות דאעש, אויב של האסלאם ושל המוסלמים ברחבי העולם, ולשמר את אחדות הטריטוריה הסורית". ארדואן ציין כי "טורקיה מתנדבת לפלס את הדרך בלחימה בנטל הכבד הזה בזמן קריטי בהיסטוריה. אנחנו סומכים על הקהילה הבינלאומית שתעמוד לצדנו".

טראמפ הודיע בחודש שעבר על החזרת 2,000 החיילים המוצבים בסוריה, אך השבוע אמר כי התהליך לא בהכרח יהיה מהיר. "אנחנו נסוגים מסוריה, אבל לא אמרתי שהנסיגה תושלם במהירות", הדגיש הנשיא. זאת, על רקע הבלבול בקרב בעלות בריתה של ארצות הברית באזור. בתחילה אמרו גורמים אמריקניים כי הנסיגה תושלם בתוך כמה שבועות, אך מאז דווח כי זו תימשך עד ארבעה חודשים.

עוד באותו נושא

טראמפ: אנחנו נסוגים מסוריה, אבל לא אמרתי שהיא תושלם במהירות

לכתבה המלאה
שר ההגנה הטורקי הולוסי אקר מבקר חיילים טורקים סמוך לגבול סוריה, 31 בדצמבר 2018. AP
שר ההגנה הטורקי מסייר בגבול סוריה עם מפקדים בצבא טורקיה/AP

טראמפ החליט על הנסיגה בשיחת טלפון עם ארדואן, בטענה שהמאבק בארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) הושלם. לפי גורם בממשל האמריקני, הנשיא אמר לארדואן בשיחה: "היא כולה שלך".

הכרזתו הגיעה למרות עצותיהם של יועצים ביטחוניים בכירים ומבלי להתייעץ עם המחוקקים האמריקנים, או עם בעלות בריתה של ארצות הברית לקואליציה נגד דאעש. היא אף הביאה להתפטרותו של שר ההגנה ג'יימס מאטיס.

אחרי החלטת טראמפ סיכמו טורקיה ורוסיה על שיתוף פעולה בנוגע לסוריה, שכולל גם את איראן. "כולנו חולקים את הרצון המשותף לטהר את סוריה מארגוני הטרור", אמר שר החוץ הטורקי מבלוט צ'בושואלו.

דונלד טראמפ מדבר לתקשורת 4 בינואר 2019. רויטרס
החליט על הנסיגה בשיחה עם ארדואן. טראמפ/רויטרס

טורקיה איימה לפתוח במבצע צבאי נגד הכורדים, שבהם היא רואה פלג של תנועת הבדלנים שעמם היא מתמודדת. עם זאת, היועץ לביטחון לאומי ג'ון בולטון, שנחת בישראל ונועד שלשום עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, אמר כי הנסיגה תתקיים בתנאי שטורקיה תבטיח שלא תפגע בכוחות הכורדיים בצפון סוריה, ותוך נקיטת אמצעים להגנת הכוחות האמריקניים. בולטון הוסיף החלטת הנשיא הגיעה "לאחר שדאעש הובס ולא מסוגל להחיות את עצמו ולהפוך לאיום בשנית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully