וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארדואן: ההגנה של ארה"ב על הכורדים היא טעות, נערכים למבצע

8.1.2019 / 21:25

אחרי שוושינגטון התנתה את הנסיגה בהגנה על הכוחות הנאבקים בסוריה, נשיא טורקיה תקף אותה ואמר כי הוא ימשיך להיאבק בכורדים. "הוא עשה טעות חמורה", אמר ארדואן על בולטון, שאותו סירב לפגוש. אנקרה דורשת שליטה על הבסיסים שארה"ב מפנה

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן דחה היום (שלישי) את קריאתה של ארצות הברית לאנקרה להגן על הכורדים בסוריה כתנאי לנסיגתה. הוא כינה את דבריו של היועץ לביטחון לאומי ג'ון בולטון, המקיים שיחות ביטחוניות באנקרה, "טעות חמורה". הוא סירב לפגוש את בולטון, שהגיע בראש משלחת אמריקנית. כמו כן, אנקרה דורשת מוושינגטון להעביר לשליטתה את הבסיסים שהיא מפנה.

ארדואן טען בנאום בפרלמנט כי המאבק שניהלה המיליציה הכורדית בסוריה YPG נגד ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) הוא "שקר עצום". לדבריו, תכנון מבצע נוסף בצפון סוריה נמצא בשלביו האחרונים. ה-YPG היא החלק המרכזי מהכוחות הסוריים הדמוקרטיים, הלוחמים בדאעש בתמיכת הקואליציה האמריקנית מהאוויר.

מבלי לנקוב בשמות, ארדואן האשים בנאומו בפרלמנט גורמים בממשל טראמפ בניסיון לחבל בהבנות שהושגו עם נשיא ארצות הברית. "קולות שונים החלו לצוץ מחלקים שונים בממשל", אמר ארדואן. "אם הם טרוריסטים, נעשה כל מה שנדרש, לא משנה מהיכן הם מגיעים. בולטון עשה טעות חמורה וכל מי שחושב כך עושה טעות חמורה. זה לא אפשרי מבחינתנו להתפשר בנושא".

לקריאה נוספת בנושא
ארדואן: נסיגת ארה"ב מסוריה - צעד נכון עם בעלות הברית הנכונות

נשיא טורקיה ארדואן בנאום בפרלמנט באנקרה, 8 בינואר 2019. רויטרס
מבטיח להמשיך לתקוף את הכורדים. ארדואן בפרלמנט, היום/רויטרס

החלטתו החפוזה של טראמפ מהחודש שעבר להחזיר את 2,000 החיילים מסוריה גרמה לדאגה רבה בקרב בעלות בריתה של וושינגטון באזור, ומאז מנסה הממשל להרגיע אותן ומדגיש כי יהיה זה תהליך הדרגתי תוך הבטחת ביטחונן של בעלות הברית, בהן ישראל. עם זאת, דוברו ויועצו של ארדואן, איבראהים קאלין, אמר כי הנשיא לא התחייב בשיחתו עם טראמפ, שבה החליט האחרון על הנסיגה, להגן על הכורדים. לדבריו, כל מתקפה נגדם תהיה מתואמת, אך טורקיה לא תבקש אישור לכך.

קאלין, דוברו של ארדואן לענייני חוץ וביטחון, הוסיף כי הנסיגה של ארצות הברית לא הואטה וכי אנקרה מתמקדת בבסיסים האמריקניים בסוריה ובכלי נשק שהעבירה וושינגטון ל-YPG. קאלין אמר כי טורקיה רוצה שהבסיסים הללו ירוקנו ויועברו לידיהם של "גורמים מקומיים". לפני השיחות דווח בעיתון הורייט כי אנקרה תבקש מגורמים אמריקניים להעביר לידיהם את השליטה על הבסיסים או להשמידם. גורמים אנונימיים שצוטטו בדיווח אמרו כי אנקרה לא תאפשר להעביר את הבסיסים לידי הכורדים. טורקיה טוענת כי יש 22 מתקנים צבאיים אמריקניים בסוריה.

במאמר שפורסם אתמול בניו יורק טיימס שיבח ארדואן את החלטת טראמפ לסגת מסוריה, אבל הוסיף כי עליה לעשות זאת בתכנון עם בעלות הברית הנכונות. הוא אמר כי טורקיה היא המדינה היחידה שיכולה לעבוד גם עם ארצות הברית וגם עם רוסיה.

"טורקיה מחויבת להביס את דאעש וקבוצות טרור נוספות בסוריה, כיוון שאיומה של הקיצוניות האלימה מוכר מדי לעם הטורקי", כתב ארדואן. "אגיד זאת שוב: לא יהיה שום ניצחון עבור הטרור. טורקיה תמשיך לעשות כל שביכולתה על מנת להבטיח את ביטחונה ושלמותה של הקהילה הבינלאומית".

עוד באותו נושא

הכורדים בסוריה תפסו שני לוחמי דאעש אמריקנים

לכתבה המלאה
פגישת ראש הממשלה בנימין נתניהו עם היועץ לביטחון לאומי האמריקאי ג'ון בולטון, הצהרות לתקשורת.. קובי גדעון, לשכת העיתונות הממשלתית
בולטון ונתניהו בירושלים, ראשון/לשכת העיתונות הממשלתית, קובי גדעון

מוקדם יותר אמר דובר מטעמו של בולטון כי השיחות שקיים היועץ לביטחון לאומי עם מקבילו הטורקי קאלין בנושא הנסיגה דווקא היו "פרודוקטיביות". עוד נמסר בהצהרה כי שני הצדדים זיהו נושאים נוספים שהצדדים יוכלו לקיים אודותיהם דו-שיח. בולטון הגיע לטורקיה אחרי ביקור בן יומיים בישראל, שבו נפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ודן בנסיגה מסוריה ובמאמצים לבלום את השפעתה של איראן במזרח התיכון.

בולטון, שלפני הגעתו אמר כי על טורקיה לתאם כל מתקפה שלה נגד הכורדים עם ארצות הברית, לווה ביו"ר המטות המשולבים גנרל ג'וזף דנפורד והשליח המיוחד של ארצות הברית לסוריה, ג'יימס ג'פרי. גורם טורקי בכיר אמר שבולטון ביקש להיפגש עם ארדואן, אך לדבריו על הנסיגה מסוריה היו משקל בהחלטתו שלא לקיים את המפגש. לאחר מכן אמר נשיא טורקיה כי לא היה צורך בכך.

לפי גורם אמריקני בכיר, בולטון אמר לקאלין כי ארצות הברית מתנגדת לכל פגיעה בלוחמים הכורדים בסוריה, שאותם ארדואן משווה לדאעש. היועץ לביטחון לאומי הוסיף כי ארצות הברית לא תיסוג בשלב זה מבסיס א-תנף שבדרום סוריה, הסמוך לגבול עם עיראק ועם ירדן.

(עדכון ראשון: 12:35)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully