וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המחדל בנחל, חשיפת הכוח המיוחד: הצרות של כוכבי ביחידות המובחרות

14.1.2019 / 14:54

שלושה צוותי תחקיר מעביר הרמטכ"ל היוצא למחליפו, והקצינים שמונו לבחון את הנורמות ביחידות המיוחדות, ואת מותו של הלוחם בנחל חילזון יגישו את מסקנותיהם בחודשים הקרובים. הצוות הרגיש מכולם יבחן את התנהלות הכוח המיוחד שנתקל עם מחבלי חמאס בחאן יונס

.

בעקבות שורה של אירועים חריגים ביחידות המובחרות, בהם פציעת לוחם באורח קשה ביחידת מגלן לאחר שקפץ מג'יפ תוך כדי נסיעה, פציעת לוחם נוסף במגלן במהלך אימון קרב מגע ומשחק נשק ביחידת דובדבן, מינה בחודש אוגוסט בשנה שעברה הרמטכ"ל המיועד, אלוף אביב כוכבי, צוות תחקור שיבחן פיקודית את ההתנהלות הנורמטיבית ביחידות המובחרות.

בראשות הצוות עומד תת-אלוף איתי וירוב, בעברו מפקד חטיבת כפיר, מפקד אוגדת עזה וראש מטה זרוע היבשה. תת-אלוף וירוב הציג לאחרונה מסקנות ביניים כמה פעמים, ובעוד שבועיים יציג את המסקנות למפקד פיקוד המרכז אלוף נדב פדן. עיקר ההמלצות של וירוב יהיו להגביר את האכיפה ביחידות מיוחדות כמו מגלן, אגוז, דובדבן ויחידות נוספות, לפתח תרבות דיווח על המתרחש בשטח בין הצוותים שפועלים בגזרות השונות ולדאוג לטיפול מונע במקרים חריגים.

עוד בנושא:
דיווח: חמאס חשף את אמצעי הריגול של הכוח הישראלי המיוחד
"מפקד צוות הוא האלוהים": המסורת המסוכנת של יחידת מגלן
בעקבות פציעת שני לוחמים: צה"ל עצר חלק מהאימונים במגלן

רמטכ"ל גדי איזנקוט ואלוף אביב כוכבי 18 במרץ 2018. ראובן קסטרו, ראובן קסטרו
המסקנות יונחו על שולחנו של הרמטכ"ל הנכנס. איזנקוט וכוכבי/ראובן קסטרו, ראובן קסטרו

גורם צבאי הסביר השבוע כי "מדובר ביחידות שפועלות באינטנסיביות גבוהה והן מתפזרות בשטח לעתים בכמה גזרות במקביל, ולכן מוטת השליטה של מפקד היחידה ומפקדי הפלגות היא רחבה מאוד. מצד שני מדובר בלוחמים איכותיים מאוד שנותנים להם בידיים סמכויות בגלל מי שהם. בתפר העדין שבין סמכות לאחריות צריך להכניס כמה חידודי נהלים. זה מה שבין היתר הולך לקרות".

צוות התחקור השני שפועל בימים אלו מונה בשבוע שעבר בעקבות אסון הצנחנים בנחל חילזון, במהלכו מת לוחם גדוד סיור הצנחנים במהלך ניווט בדד. לדברי גורמי צבא, התוצאות הטראגיות של הבוחן המסכם במסגרתו מת הלוחם סמל אביתר יוספי וממצאים ראשוניים של התחקיר המבצעי בפיקודו של מפקד חטיבת הצנחנים אל"מ יקי דולף חייבו בחינה מעמיקה של האירוע ביחס לנהלים והפקודות.

עוד באותו נושא

בזהות בדויה, בזמנים שונים: "כך חדר הכוח המיוחד לחאן יונס"

לכתבה המלאה
לוחמי מגלן בשטח, 2016. דובר צה"ל
לוחמי מגלן/דובר צה"ל

בהתאם לכך, התקבלה החלטה משותפת של מפקד פיקוד המרכז, מפקד זרוע היבשה וראש מבק"א (מחלקת בטיחות ובקרת איכות) בזרוע היבשה על הקמת צוות מומחים בראשות מפקד חטיבת עציוני, אלוף-משנה אורן שמחה שהיה לוחם ומפקד בכיר ביחידה מיוחדת ומפקד גדוד הסיור של חטיבת הנח"ל. בתום כלל התחקירים יוצגו מסקנותיהם והמלצותיהם של צוותי התחקור למפקד פיקוד המרכז. גורמי צבא העריכו כי מסקנות צוות המומחים יוצגו לפחות בעוד כחודשיים מאחר ומדובר בתהליך מורכב מול מספר רב של גורמים.

בתוך כך, בקרוב יסתיים התחקיר המבצעי של מח"ט הצנחנים שיוצג למפקד אוגדה 98 תא"ל ירון פינקלמן ולאחר מכן למפקד פיקוד המרכז. כמו כן, חקירת מצ"ח נמשכת ובימים האחרונים הוזמנו לוחמים ומפקדים מחטיבת הצנחנים. לדברי גורמי צבא, יותר משני חיילים חצו את הנחל וקיימת אי בהירות לפקודות שהועברו ברשת הקשר על האופן שבו התבקשו לחצות את הנחל שהזרימה בו התגברה בפתאומיות. עוד אמרו הגורמים כי בשלב זה נעשים מאמצים לברר עד כמה הוזהרו הלוחמים על ידי מפקד הצוות ומפקד הפלוגה מנקודות תורפה בטיחותיות שהבולטת שבהן היא הנחל.

אלוף בראש ועדת בדיקת הפעולה בחאן יונס

בראש צוות התחקור הרגיש ביותר מבין שלושת הצוותים עומד אלוף ניצן אלון, מפקד פיקוד המרכז וראש אגף המבצעים במטכ"ל לשעבר, שעד לאחרונה התמודד על תפקיד סגן הרמטכ"ל. בסוף חודש נובמבר מינה הרמטכ"ל גדי איזנקוט את אלון לעמוד בראש הצוות שבוחן את אירוע חשיפת הכוח המיוחד בחאן יונס שהוביל למותו של סא"ל מ' ופציעתו של קצין נוסף בהיתקלות מטווח אפס עם כוח חמאס.

מטרת הצוות בראשות אלון תהיה לבחון את התהליכים שהתבצעו במבצע זה ובמבצעים נוספים כדי לייעל את הפעילות החשאית והבקרה עליה ולאחר מכן להגיש המלצות למענה ברמה המטכ"לית, הרב-זרועית, והבין ארגונית של המערכים המיוחדים. גורמי ביטחון שנחשפו לתהליך המבצעי בין כלל הארגונים שלקחו חלק בפעילות מסוג זה אמרו כי נכון יהיה להדק את הפיקוח והבקרה על תהליך קבלת ההחלטות ברמה האסטרטגית לפני המבצע, לבחון בצורה יותר שקולה את ההחלטות לפני היציאה למבצעים ברוח השעה, מצב השטח ומגוון הכוחות .

כלי רכב שבו הפלסטינים טוענים שכוח צה"ל עשה בו שימוש,נומבבר 2018. -, צילום מסך
כלי הרכב שבו נזע בכוח המיוחד בחאן יונס/צילום מסך, -

יחד עם זאת, אמרו כי מדובר היה ב"מבצע ערכי מאוד שעל עצם הקיום שלו אין עוררין". עוד הוסיפו הגורמים כי הכוח ראוי לשבחים רבים על התעוזה והיצירתיות ולמרות המצב הנחות שנקלעו אליו ידעו להיחלץ ממנו למרות התוצאה הטראגית. עוד סיפר אחד הגורמים כי בפני צה"ל עמדו לא מעט דילמות באותן דקות.

מדובר צה"ל נמסר כי לצוות ניתנו שלושה חודשים לבחינה ועבודתו תתבסס, בין היתר, על לקחי התחקיר המבצעי שמתקיים באמ"ן מיום האירוע. גורם ביטחוני נוסף אמר כי "במבצעים מהסוג הזה יש מעורבות של לא מעט גורמים. תמיד נכון להדק ולחבר את הקשר בין הגורמים. למקסם את שיתוף הפעולה. מבלי להתייחס בצורה ישירה למה שקרה במבצע הזה. תמיד בדיעבד מגלים מידע שלכאורה היה נראה שולי, אבל יכול היה לתרום להבנה טובה יותר של המציאות או אולי להדליק נורה אדומה או להבין את התמונה טוב יותר. נכון מאוד ללמוד לתחקר כדי להשתפר".

ממצאי שלושת צוותי התחקיר יוצגו כבר לרמטכ"ל הנכנס אלוף אביב כוכבי שביום שלישי בבוקר יקבל את דרגות הרב אלוף, ולאחר מכן יתקיים טקס רב משתתפים במעמד פורום המטה הכללי בבסיס מחנה מטכ"ל בתל אביב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully