וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מפקד צוות הוא האלוהים": המסורת המסוכנת של יחידת מגלן

7.8.2018 / 10:07

אחרי שחלק מאימוני יחידת העילית הופסקו בעקבות פציעת לוחמים בשני אירועים שונים, לוחמי מגלן לשעבר העידו על אווירה שבה "רוצים לקחת אותך אל הקצה - לפעמים על חשבון הבטיחות". קצין בכיר טען כי עדיף להמתין לתחקיר לפני שמסיקים מסקנות: "תמיד יש אירועים חריגים"

צילום: בני בן סימון ודובר צה"ל, עריכה: אביב אירגז ומתן חדד

הרוחות סוערות ביחידת מגלן אחרי פציעתם של שני לוחמים בשני אירועים שונים. בשני המקרים הפציעות נגרמו במהלך אימוני היחידה - אחד מהלוחמים נפצע באורח קשה לאחר שקפץ לתוך שיח קוצני מתוך רכב והשני נפצע באורח בינוני בפלג גופו העליון במהלך אימון קרב מגע.

מפקדי הצוותים של הלוחמים שנפצעו במהלך האימונים הודחו אמש מתפקידם. ההחלטה התקבלה בעקבות תחקיר התאונות שהתקיים בראשות מפקד עוצבת האש, תת-אלוף ירון פינקלמן. בנוסף לכך, מפקד האוגדה העיר פיקודית למפקד הפלוגה, סרן י', שתחתיו התרחשו שני האירועים. בנוסף לכך, בוצעו תדריכי בטיחות והוחלט על עצירת חלק מהאימונים.

הוריו של ע', הלוחם שנפצע באורח קשה ועדיין מאושפז כשהוא מורדם ומונשם בבית החולים תל השומר, סרבו להתייחס להודעת אלוף הפיקוד בדבר הדחת מפקד הצוות של בנם לאחר האירוע. "מתרכזים בבריאותו והחלמתו של הבן", אמרה אמו אסנת לוואלה! NEWS.

לוחמי מגלן בשטח, 2016. דובר צה"ל
"עושים הכול כדי לנצח ולהיות היחידה שיקראו לה". לוחמי מגלן באימון/דובר צה"ל

בשיחה עם וואלה! NEWS ניסו לוחמי מגלן בעבר ובהווה להעלות השערות לגבי הסיבות לאירועים החריגים. "בשביל הלוחמים האלה, מפקד הצוות הוא אלוהים. על כל מה שהוא אומר הם אומרים 'אמן'. בשבילם הוא זה שיוביל אותם להצלחה ולהצטיינות בשירות", אמר לוחם לשעבר ביחידה. "אבל יחד עם זאת, ויש אבל גדול, אותו מפקד לעיתים רק בן 22, ועם כל הכבוד, כמי שהיה מפקד מצטיין, הוא רק ילד".

הלוחם לשעבר סיפר כי התחרות לפעמים מורגשת בתוך היחידה. "קרה לפעמים מצב שמגלן נבחרו למבצע מסוים והחלה מלחמה של ממש בין הצוותים איזה מהם יבצע אותו. בפועל, מערכת הלחצים הזאת משפיעה באופן ישיר על אופי האימונים של הלוחמים. הם לוקחים אותך 'עד לקצה'", סיפר.

הוא תיאר את הקו המקשר בין פציעות האימונים לבין ההתנהלות שזכורה לו מימיו כלוחם ביחידה: "ההבדל בין מגלן לבין יחידות אחרות הוא שבראשונה יש פחות מסורת של הפקת לקחים. במגלן הרבה פעמים רוצים לקחת אותך אל הקצה, לפעמים על חשבון הבטיחות של הלוחם. עושים הכול כדי לנצח באימון ולהיות היחידה שיקראו לה בשעת המבצע". התרגול שבו הלוחמים קופצים מתוך רכב מוכר לו, "השאלה מה מפקד הצוות ניסה להשיג מזה".

עוד באותו נושא

צרות אצל ה"בייבי" של הרמטכ"ל: השאלות אחרי התאונות בחטיבת הקומנדו

לכתבה המלאה

"הדמות שתעצב את הלוחמים היא מפקד הצוות שלהם"

א', שהיה גם הוא לוחם ביחידה וכיום משמש כקצין בכיר ביחידת המילואים של אחת מיחידות הקומנדו, אמר כי "תמיד יש אירועים חריגים" והם לאו דווקא מאפיינים את משטר האימונים של היחידה. "אני לא חושב שאיבדו את זה ביחידה. צריך לטפל באירועים בצורה חדה וברורה ברגע שהם מתרחשים", אמר. הוא הציע "שנמתין לתחקיר הצה"לי לפני שנמהר להסיק מסקנות, אבל אם מישהו חרג מאחריות - צריך לטפל בו במלוא הרצינות כדי שהמסר יהיה ברור".

א' הוסיף כי מגלן "ידועה כיחידה שיש בה אימונים קשים מאוד, קושי שהוא גם מנטלי וגם פיזי". לדבריו, למפקד הצוות יש אחריות רבה על הלוחמים כך שיהיו מוכנים לשעת קריאה. "אתה כמפק"צ תעשה הכול כדי שהצוות שלך יהיה מוכן בצורה הטובה ביותר. גם אם זה אומר שתדמה לו את האימונים בצורה שלדעתך הכי דומה למציאות שאיתה הלוחם יצטרך להתמודד בשטח. בפועל, הדמות שתעצב את הלוחמים היא מפקד הצוות שלהם ולכן יש עליו אחריות וגם הוא נמצא תחת עין בוחנת של מפקדיו".

לוחמי מגלן בשטח, 2016. דובר צה"ל
אימונים קשים פיזית ומנטלית. לוחמי מגלן/דובר צה"ל

א' טען כי הוא "לא מכיר מסורת שבה קופצים מרכב נוסע", אבל הוא "מכיר מסורות שמחזקות את הקשר בין הלוחמים לבין ההוויה והרוח של הלחימה. מדובר על מסורות שהן בדרך כלל לא אלימות, בצורת מסעות וטקסים שהלוחמים עוברים בעת ההכשרה וכך הם נקשרים ליחידה". הוא אף מרגיש תסכול מכך שלתקשורת מגיעים רק "פשלות ואסונות" ולא ההצלחות של היחידה.

"לא היה לוחם שלא היה מסיים עם שברי מאמץ"

גם היועץ האסטרטגי איתי בן חורין, בעלי משרד יחסי הציבור "בן חורין אלכסנדרוביץ'", היה לוחם ביחידת מגלן. הוא אף העביר בה את שירות המילואים שלו ובעברו היה פעיל באגודת יוצאי היחידה. בן חורין אמר כי "המקרים האחרונים המתוארים מאפיינים דווקא את הימים הראשונים של היחידה, בשנות ה-80. היו אירועים פראיים". בימים אלה, לדבריו, היא הייתה "יחידת פלגנות שפועלת ללא נהלים מסודרים" ודווקא החל משנות ה-2000 לא זכורים לו אירועים כאלה.

"לא היה לוחם אחד שלא היה מסיים מסע עם שברי מאמץ, שלא לדבר על התייבשות ועל פינויים לבית החולים בעקבות מסעות קשים ומעייפים, שבועות ללא שינה ושבועת של הליכה עם משקלים כבדים למאות קילמוטרים", אמר בן חורין. "מכיוון שהיחידה היא ורסטילית, אתה מתאמן על חלק גדול מתוואי הלחימה והגיוני שהלוחמים ייחשפו לאירועים מסוכנים. בכל כך הרבה פעילות, אם היה מפקד שלא התנהל בצורה כשרה, זה לא מעיד על אופי היחידה. יכול להיות שהיה מ"פ שלא פעל כמו שצריך".

הוא הוסיף כי יחידת מגלן כי "מהכי מורכבות שיש" ו"הגיוני שיהיו דברים פחות טובים". לטענתו, "לא סתם מזכירים אחרי תאונות מבצעיות את הפתגם 'נכתבו בדם', כי רק לאחר אירועים קשים לומדים ומשתפרים וכך נולדים נהלים חדשים".

  • עוד באותו נושא:
  • מגלן
  • צה"ל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully