וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מיי במאמץ נואש לפני ההצבעה מחר: ברקזיט בסכנה אם ההסכם יידחה

14.1.2019 / 13:40

יממה לפני שחברי הפרלמנט צפויים לדחות את ההסכם שלה עם האיחוד האירופי, ראשת ממשלת בריטניה מנסה לשנות את התמונה. לדבריה, התרחיש הסביר יותר עתה הוא עצירת הפרישה מהאיחוד מאשר עזיבתו ללא הסכם

צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

ראשת ממשלת בריטניה תרזה מיי אמרה הזהירה היום (שני) את המחוקקים כי הברקזיט יהיה בסיכון אם יצביעו נגד ההסכם שהציעה. לדבריה, "יש כאלה בווסטמינסטר שהיו רוצים לדחות או אפילו לעצור את הברקזיט, שיעשו שימוש בכל תחבולה שברשותם כדי לעשות זאת". עוד הוסיפה כי התוצאה הסביר יותר במקרה שההסכם שלה יידחה היא עצירת הליך הברקזיט מאשר להיפרדות מהאיחוד האירופי ללא הסכם.

בניסיון לשכנע את המורדים במפלגתה השמרנית לתמוך בהסכם שלה עם בריסל, היא ומנהיגי האיחוד החליפו ביניהם מכתבים עם ערבויות על ההסכם שלה. עם זאת, יש סימן קטן לכך שזה גרם לשינוי בקרב המתנגדים הרבים להבנות שגובשו במשך שנה וחצי בין הממלכה לגוש. היא תישא דברים בפני הפרלמנט בשעה 17:30.

בריטניה אמורה לעזוב את האיחוד ב-29 במרץ, אך במקרה של דחיית ההסכם מחר בערב המשבר הפוליטי החריף ביותר בחצי המאה האחרונה רק צפוי להעמיק. ספרד אמרה היום כי אפשר להאריך את הדדליין, אך לא אחרי הבחירות לפרלמנט האירופי שיתקיימו במאי.

"יש גורמים בווסטמיניסטר שרוצים לדחות ואפילו לעצור את הברקזיט בכל אמצעי העומד לרשותם", אמרה מיי בנאום שנשאה במפעל סיני בעיר סטוק-און-טרנט, אחד ממעוזי התמיכה בברקזיט. "על אף שהאפשרות שפרישה ללא הסכם נותרה בסיכון גבוה, לאור האירועים בווסטמיניסטר בשבעת הימים האחרונים, אני סבורה שהתוצאה הצפויה יותר היא שיתוק של הפרלמנט שעלול לסכן את הברקזיט כולו".

לקריאה נוספת בנושא
בריטניה נערכת לברקזיט ללא הסכם: "3,500 חיילים הועמדו בכוננות"
מיי אחרי הניסיון להדיחה: לא אתמודד בבחירות הבאות
משבר הברקזיט: מיי שרדה את האי-אמון, אך יותר משליש מהמחוקקים הצביעו נגדה

ראשת ממשלת בריטניה מיי, 14 בינואר 2019. רויטרס
בדרך לתבוסה. מיי, היום/רויטרס

מיי הזהירה אתמול את חברי הפרלמנט כי אם הברקזיט לא יעבור, יהיה זה "קטסטרופלי" עבור הדמוקרטיה. שרים בממשלתה הזהירו כי ללא מימוש תוצאות משאל העם מ-2016, הימין הקיצוני עלול להתחזק.

האיחוד אמר היום למיי כי הוא עומד בהתחייבויותיו למצוא דרכים להימנע מלהפעיל את הסעיף השנוי במחלוקת בהסכם הנוגע לאירלנד והדגיש כי להבטחה זו יש משקל חוקי. מתנגדי ההסכם חוששים כי הסעיף שנועד למנוע את החזרת הגבול הפיזי בין אירלנד, החברה באיחוד, לבין צפון אירלנד, שהיא חלק מהממלכה, יותיר את לונדון כפופה לבריסל מבלי יכולת לצאת ממצב זה.

עוד באותו נושא

מיי: אם הסכם הברקזיט יידחה - ניכנס לטריטוריה לא מוכרת

לכתבה המלאה
מפגין פרו ברקזיט מחזיק כרזה מול הפרלמנט הבריטי, בריטניה 14 בינואר 2019. רויטרס
תומך ברקזיט מפגין מול הפרלמנט בלונדון, היום/רויטרס

נשיא הנציבות האירופית ז'אן-קלוד יונקר ונשיא מועצת אירופה דונלד טוסק אמרו כי הם מחויבים לנסות ולהשיג הסכם סחר עם בריטניה לאחר העזיבה עד לסוף השנה הבאה כדי להימנע מהפעלת הסעיף הבעייתי. הם הוסיפו בהצהרה משותפת כי גם במקרה שבו הצדדים לא יצליחו להגיע להבנות עד לתאריך היעד, בריטניה תוכל להאריך את תקופת הסטטוס-קוו ובכך להימנע מהשימוש בסעיף הזמני, שיבוטל אחרי ההסכם החדש.

מיי הודתה כי ההבטחות עשויות שלא לשכנע חלק מהמחוקקים, והמפלגה הצפון אירית הקטנה שעליה נשענת ממשלתה אמרה כי ההבטחות של ראשי האיחוד אינן מספיקות. "המכתב לא מחייב משפטית", אמר סגן מנהיג המפלגה היוניוניסטית ניידג'ל דודס לרשת BBC.

כך או כך, ההתנגדות להסכם חוצה מפלגות, ושמרנים רבים - הן מהאגף שהוביל את הברקזיט והן זה המתנגד לו - סבורים כי מדובר בהסכם רע. האיחוד מתנגד לפתיחת ההסכם מחדש, אך אם זה הנוכחי ייפול מחר, חלק מהמחוקקים רוצים להעביר לידי הפרלמנט את הסמכות לנהל את המשא ומתן. עם זאת, למרות חולשתה הפוליטית של מיי, לראש ממשלת בריטניה יש סמכויות ביצועיות רבות, במיוחד בזמני משבר ולכן לא ברור כיצד הפרלמנט יוכל לעשות זאת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully