וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משבר הברקזיט: מיי שרדה את האי-אמון, אך יותר משליש מהמחוקקים הצביעו נגדה

200 מחברי הפרלמנט השמרנים תמכו בה, בין היתר אחרי שהבטיחה כי לא תתמודד ב-2022, אך 117 הצביעו נגד וחשפו את הקרע במפלגת השלטון. מיי תשוב לבריסל, אך מנהיגי הגוש לא מראים סימנים לפשרה בנוגע לסוגיית צפון אירלנד. "עלינו להשלים את הברקזיט", אמרה

עריכה: טל רזניק

ראשת ממשלת בריטניה תרזה מיי שרדה אמש (חמישי) את הצבעת האי-אמון במפלגה אחרי ש-200 מהמחוקקים השמרנים בפרלמנט הצביעו בעדה. זאת לעומת 117 שרצו להפיה בשל קשייה להעביר את הסכם הברקזיט עם האיחוד האירופי. על אף שלא הודחה, מיי רחוקה מהשגת התמיכה הנדרשת להשלמת הליך הפרישה הממושך מהגוש האירופי. לפי חברי מפלגה, היא הבהירה כי היא לא מתכוונת להוביל את השמרנים בבחירות הבאות ב-2022, הצהרה ששכנעה חלק מהמחוקקים הספקניים.

מיי אמרה כי היא תקשיב לקולות שהצביעו נגדה. "חלק משמעותי מעמיתיי אכן הצביע נגדי ואני אקשיב למה שיש להם לומר", אמרה בהצהרה שמסרה מחוץ למעונה בדאונינג 10. "עלינו להשלים את הברקזיט עבור אזרחי בריטניה". מנהיגת המפלגה השמרנית הזהירה בימים האחרונים כי הדחתה עלולה לגרום לביטול הברקזיט, שנתיים וחצי אחרי ש-52% מהמבציעים תמכו בעזיבת האיחוד במשאל עם.

התוצאות הראו שההתנגדות למיי אינה מגיעה רק משורות תומכי הברקזיט הקשים במפלגה, אלא גם ממחוקקים פרגמטיים יותר בסיעה המפולגת. תומכיה קראו לעמוד מאחורי מיי ולאחר את ההצבעה על הסכם הברקזיט בשביל שהיא תוכל לגבש אותו באופן סופי, אולם מחנה הברקזיט, שרואה את ההסכם שלה כבגידה, קרא לה להתפטר.

"זו תוצאה נוראית עבור ראש ממשלה", אמר ג'ייקוב ריס-מוג, אחד ממנהיגי המחנה, לרשת BBC. "על ראשת הממשלה להבין שבמסגרת הנורמות החוקתיות היא חייבת ללכת ולראות את המלכה בדחיפות על מנת להתפטר".

לקריאה נוספת בנושא
פרישה ללא הסכם, משאל נוסף או בחירות: כל תרחישי ברקזיט
מיי ביטלה את ההצבעה בפרלמנט מחר על הסכם הברקזיט מחשש לתבוסה
לפני ההצבעה בפרלמנט, בית הדין האירופי קבע: בריטניה יכולה לבטל את ברקזיט

ראשת ממשלת בריטניה מיי בהצהרה אחרי הצבעת האי-אמון, 12 בדצמבר 2018. רויטרס
רוצה להשלים את הליך הברקזיט. מיי, אתמול/רויטרס

מיי תנסה ביומיים הקרובים לשכנע את מנהיגי האיחוד להכניס שינויים בהסכם על מנת שתוכל להעביר אותו בפרלמנט. ואולם, מנהיגי הגוש, שייפגשו עמה בבריסל מחר וביום שישי, הבהירו שלא יוכנסו שינויים למסמך בן 585 המילים שגובש במשך כשנה וחצי, אלא רק הבהרות.

קנצלר אוסטריה סבסטיאן קורץ, שארצו היא הנשיאה התורנית של האיחוד, בירך את מיי על ניצחונה בהצבעה. לדבריו, "המטרה המשותפת שלנו היא להימנע מתרחיש שבו אין הסכם".

עוד באותו נושא

בריטניה: הצבעת אי-אמון במיי הערב בשל המשבר במו"מ על ברקזיט

לכתבה המלאה
מפגינים נגד הברקזיט, לונדון אנגליה. AP
הפרישה מפלגת את ההמלכה. מחאה נגד ברקזיט בלונדון/AP

האגף האירוסקרפטי במפלגה פתח בהליך האי-אמון נגד מיי שעות אחרי ששבה אתמול ממפגש עם מנהיגים אירופים, שבו לא הצליחה להשיג פרשות בנוגע לסלע המחלוקת העיקרי בהסכם שלה - עתיד צפון אירלנד, שלפי ההסכם הנוכחי יהיה תלוי באיחוד ללא יכולת השפעה מצדה של הממלכה. עם זאת, גורמים דיפלומטיים בבריסל אמרו כי טיוטת המסמך שמתבגשת עבור מיי תכלול רק את האפשרות שהגוש יתן עוד ביטחונות בנוגע לסוגיית הגבול האירי, מבלי להציע כאלו באופן מידי.

ללא מציאת פתרון בסוגייה, הסיכוי שראשת הממשלה תצליח להעביר את ההסכם בפרלמנט עד למועד שקבעה - 21 בינואר - קלוש ביותר. מבלי אישור המחווקקים, בריטניה תעזוב את האיחוד ב-29 במרץ ללא הסכם. אפשרויות נוספות הן קיום משאל עם נוסף, רעיון שאותו מיי דוחה על הסף, או בחירות מוקדמות, כפי שרוצים בלייבור. ההצבעה על ההסכם הייתה אמורה להתקיים ביום שני, אך מיי הבינה שהיא תספוג תבוסה וביטלה אותה.

מנהיג הלייבור ג'רמי קורבין אמר כי ההצבעה של המפלגה השמרנית אינה משנה דבר עבור חייהם של האזרחים. הוא קרא למיי להשיב את ההסכם "העגום" שלה לפרלמנט בשבוע הבא על מנת שהמחוקקים יוכלו לקבל שליטה מחדש על המצב. בנוסף, אמר המחוקק מארק פרנקויס כי מתנגדיה ימשיכו להילחם על מה שהם מאמנים בו.

טיוטת הסכם הברקזיט מוצגת על ידי נשיא הנציבות האירופית דונלד טוסק בבריסל, 15 בנובמבר 2018. רויטרס
האיחוד לא מוכן לפתוח את ההסכם. טיוטת ההסכם/רויטרס

עתיד הברקזיט, ההחלטה הפוליטית והכלכלית המשמעותית ביותר של הממלכה מאז תום מלחמת העולם השנייה, נכנס למסלול לא ידוע בשל ההתפתחויות האחרונות. שתי האפשרויות הבולטות שנותרו עד 29 במרץ הן פרישה ללא הסכם, תרחיש שלפי התחזיות השחורות יגרום לכאוס ולמחסור במוצרים, ומשאל עם נוסף.

ההחלטה הסופית תעצב את כלכלתה של בריטניה, שגודלה 2.8 טריליון דולר, לעשרות השנים הקרובות. מתנגדי הברקזיט, שרוצים לקיים משאל עם נוסף, חוששים מפגיעה כלכלית קשה. הם קיבלו חיזוק אחרי שבית המשפט האירופי קבע ביום שני כי לונדון יכולה לבטל חד-צדדית את הליך הפרישה, שמתקיים במסגרת סעיף 50 באמנת האיחוד האירופי.

(עדכון ראשון: 19:46)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully