וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מיי ביטלה את ההצבעה בפרלמנט מחר על הסכם הברקזיט מחשש לתבוסה

החלטת ראשת הממשלה הכניסה את הממלכה לסחרור, ולא ברור מה יעלה בגורל הפרישה מהאיחוד. בין האפשרויות - עזיבה ב-29 במרץ ללא הסכם, משאל עם חדש או הסכם חדש, אך בבריסל לא מתלהבים. "צריך פשרה", אמרה בפרלמנט. בלייבור תקפו: "אין ממשלה מתפקדת"

מיי: "עניין צפון אירלנד עדין מעורר דאגה; הסכם עם האיחוד דורש פשרות" משני הצדדים"/צילום: רויטרס

ראשת ממשלת בריטניה תרזה מיי הודיעה על דחיית ההצבעה על תכנית הברקזיט שתוכננה להתקיים מחר (שלישי). זאת בשל החשש של מיי לתבוסה, לאחר שההסכם שנחתם עם האיחוד האירופי זכה להתנגדות מצד רבים מחברי מפלגתה השמרנית של מיי וכן ממפלגות האופוזציה. אם אכן העברת התכנית הייתה נכשלת, הדבר היה מהווה סיכון לממשלתה השמרנית של מיי המפולגת בתוכה בשל ההסכם. לא ברור מתי תתקיים הצבעה חדשה והממלכה עומדת עתה בפני עתיד לא ברור.

בהצהרה שמסרה בפרלמנט הבריטי, הסבירה מיי כי החליטה לדחות את ההצבעה המתוכננת משום שהיא לא מתקבלת על ידי "השוליים" בפרלמנט. "ברור שלמרות שיש תמיכה רחבה בהיבטים רבים של העסקה, הרי שיש עניין אחד, צפון אירלנד, שמותיר דאגה רבה", אמרה מיי. "לכן נדחה את ההצבעה ולא נמשיך לחלק את הבית הזה". היא הוסיפה כי הממשלה מחויבת לעזיבת האיחוד האירופי ב-29 מרץ וכי יש לכבד את תוצאות משאל העם, שבהן הצביעו 17.4 מיליון איש - 52% - בעד פרישה.

ביום חמישי מיי תיפגש עם ראשי האיחוד בבריסל במטרה להכניס שינויים בהסכם שגובש על ידי הצדדים במשך 18 חודשים. עם זאת, מנהיגי הגוש הראו מעט מאוד נכונות עד כה להכניס שינויים בעסקה, מה שמגדיל את האפשרות לברקזיט ללא הסכם. בעקבות הטלטלה, הפאונד איבד מערכו וירד לשפל החמור ביותר מאז יוני אשתקד.

עוד בנושא:
מיי בדרך להפסיד בפרלמנט: "הסכם הברקזיט יידחה ב-80 קולות"
קריסה כלכלית ומחסור במזון: תרחיש יום הדין של בריטניה אחרי ברקזיט

ראשת ממשלת בריטניה תרזה מיי בנאום בפרלמנט הבריטי על הברקזיט - 10 דצמבר 2018. רויטרס
צפון אירלנד - מקור לדאגה. תרזה מיי בפרלמנט, היום/רויטרס

סוגיית הגבול הפתוח בין בריטניה לאירלנד עומדת במרכז הביקורת נגד ההסכם שגובש עם האיחוד האירופי. נאומה של מיי נקטע פעמים רבות בקריאות ובצחקוקים מצד חברי הפרלמנט, אולם מיי קראה להם לחשוב על החסרונות שבאלטרנטיבות הנוספות עזיבת האיחוד ללא תכנית הברקזיט - משאל עם נוסף ושוק מבודד.

"אם הבית הזה רוצה להעביר את הברקזיט בהסכם עם האיחוד האירופי, ואני מאמינה שרובו רוצה בכך, כל אחד צריך לשאול עצמו אם הוא מוכן לבצע פשרה", אמרה בנאומה. "לא יהיה ברקזיט מוצלח אם שני הצדדים יגיעו לפשרות". מיי מצדה, הבטיחה שתעשה הכול כדי להבטיח את המשך התכנית.

זמן קצר לאחר מכן אמר מנהיג מפלגת הלייבור, ג'רמי קורבין כי מיי מנסה לקנות לעצמה זמן כדי להציל את העסקה. "אם היא לא מסוגלת להוביל את השינויים הקיצוניים שנדרשים - היא צריכה לפנות את מקומה למי שיכול", אמר קורבין, שלפי הסקרים עשוי לזכות ברוב אם הבחירות היו מתקיימות היום. לדבריו, "אין לנו ממשלה מתפקדת". קורבין טען כי עסקת הברקזיט של מיי היא "כל כך אסונית" עד שממשלתה עשתה צעד נואש בדמות דחיית ההצבעה על העסקה.

גם ראשת ממשלת סקוטלנד, ניקולה סטרג'ון, האשימה את ממשלת בריטניה ב"פחדנות פתטית" בעקבות דחיית ההצבעה. "זהו רגע של פרשת דרכים, הממשלה קורסת לתוהו ובוהו מוחלט. צריך למצוא פתרון שיגן על מקומות העבודה, על רמת החיים ועל המקום של סקוטלנד באירופה", הוסיפה.

עוד באותו נושא

לפני ההצבעה בפרלמנט, בית הדין האירופי קבע: בריטניה יכולה לבטל את ברקזיט

לכתבה המלאה
הפרלמנט בעת הכרזתה של ראש הממשלה תרזה מיי על ביטול ההצבעה על הברקזיט, 10 בדצמבר 2018. רויטרס
"לחשוב על החסרונות שבאלטרנטיבות". מיי בפרלמנט, היום/רויטרס

נשיא המועצה האירופית דונלד טוסק אמר כי המועצה תדון בהסכם הברקזיט כשתתכנס ביום חמישי, כולל בדרכים אפשריות בסיוע לממשלת בריטניה לאשר את תהליך יציאתה. עם זאת, טוסק הוסיף כי ההסכם אינו פתוח למשא ומתן חוזר.

הנסיגה של מיי ברגע האחרון הכניסה את תכנית הפרישה של הממלכה לסחרור ועתה יש שורת אפשרויות אחרות - החל מפרישה ללא הסכם, הסכם ברגע האחרון או משאל עם נוסף. דובר מטעמה של מיי אמר כי ההחלטה אם לקיים הצבעה נוספת תתקבל בהתאם להבטחת הרוב בקרב חברי הפרלמנט.

"אילו היינו ממשיכים עם ההצבעה מחר ההסכם היה נדחה בפער משמעותי", היא הודתה, בעוד שהתעקשה כי ההסכם שהשיגה הוא ההסכם הנכון. מחוקקים רבים סבורים כי דחיית ההצבעה, שלפי יו"ר הפרלמנט הייתה צריכה להתקבל בהצבעה גם היא, מסמלת את קריסת מאמציה בשנתיים האחרונות להשיג פשרה שבמסגרתה תפרוש הממלכה באיחוד בעוד שתשמר על חלק ניכר מיחסיה הכלכליים עמו.

החלטתה של מיי באה כמה שעות אחרי שבית המשפט העליון של האיחוד קבע כי הממלכה יכולה לבטח חד-צדדית את פרישה מהגוש. תזמון הפסיקה לא היה מקרי - בית המשפט הבהיר כי המהירות חסרת התקדים שבה קיבל את ההחלטה הייתה על מנת להבטיח שהמחוקקים הבריטים יבינו את האפשרויות העומדות בפניהן.


(עדכון ראשון: 14:01)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully