וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לפני ההצבעה בפרלמנט, בית הדין האירופי קבע: בריטניה יכולה לבטל את ברקזיט

10.12.2018 / 10:33

הפסיקה קובעת כי בריטניה יכולה לבטל באופן חד-צדדי את כוונתה לפרוש מהגוש ב-29 במרץ. זאת לפני שחברי הפרלמנט יידרשו להכריע אם לקבל את התכנית של מיי, שבשלב זה נראית לפני תבוסה. תומכי ההישארות מקווים לקיים משאל עם חדש

צילום: רויטרס, עריכה: איתי עמרם

בית הדין העליון של האיחוד האירופי פסק היום (שני) כי ממשלת בריטניה תוכל לסגת באופן חד-צדדי מההחלטה לעזוב את האיחוד האירופי. על פי הפסיקה, בריטניה תוכל לעשות זאת גם ללא צורך באישור החברות האחרות באיחוד. בכך התקבל יעוץ משפטי שניתן בשבוע שעבר בנוגע לברקזיט.

בפסיקת חירום, שניתנה יום לפני ההצבעה הגורלית בפרלמנט על הסכם הפרישה של ראשת הממשלה תרזה מיי, קבעו השופטים: "בריטניה רשאית לבטח באופן חד-צדדי את הודעתה על פרישה מהאיחוד האירופי". מתנגדי הברקזיט מקווים שבזכות הפסיקה ניתן יהיה לקיים משאל עם חדש לעצירת העזיבה הצפויה של הממלכה ב-29 במרץ.

מיי, לפי ההערכות כרגע, צפויה לנחול מפלה מחר, כשגם רבים במפלגתה השמרנית מתנגדים להסכם שגיבשה עם בריסל. היא תיפגש ביום חמישי עם מנהיגי האיחוד, ואם אכן לא תצליח להעביר את ההסכם, היא עלולה לאבד את תפקידה. היא הזהירה את חברי מפלגתה כי הפסד מחר עלול להוביל לכך שהברקזיט לא יתקיים כלל. מנהיגי האיחוד לא הביעו נכונות לפתוח מחדש את המשא ומתן עם לונדון, שנמשך שנה וחצי.

השר להגנת הסביבה מייקל גוב, שהיה אחד ממנהיגי מחנה הברקזיט, אמר בתגובה לפסיקת האיחוד כי "אנחנו לא רוצים להישאר באיחוד". הוא הוסיף כי בריטניה תעזוב את הגוש ב-29 במרץ, כפי שנקבע. הוא גם אמר שמיי עוד יכולה לנצח מחר, על אף התחזיות.

לקריאה נוספת על ברקזיט
מיי בדרך להפסיד בפרלמנט: "הסכם הברקזיט יידחה ב-80 קולות"
קריסה כלכלית ומחסור במזון: תרחיש יום הדין של בריטניה אחרי ברקזיט

ראש ממשלת בריטניה תרזה מיי יוצאת מהדאונינג 10 6 בדצמבר 2018. רויטרס
משימה קשה לפניה. מיי, בשבוע שעבר/רויטרס

איאן סמית', חבר פרלמנט סקוטי לאומני בפרלמנט האירופי, ואחד ממתנגדי הברקזיט שהעלה את הבקשה לבהיר את סוגיית הפעלת סעיף 50 באמנת האיחוד האירופי שהחלה את הליך הפרישה, אמר: "זהו מסר בברור לחברי הפרלמנט לפני ההצבעה מכך ולפיו יש דרך החוצה מהבלגן הזה. יש אור בקצה המנהרה עבור הכלכלה, המשרות ומעמדה של בריטניה בעולם. עכשיו זה תלוי בבריטניה".
לדבריו, "אם בריטניה בוחרת לשנות את עמדתה על ברקזיט, אז ביטול הפעלת סעיף 50 הוא אופציה והצד האירופי צריך לעשות כל מאמץ כדי לקבל בחזרה את בריטניה בזרועות פתוחות".

בית הדין קבע גם כי לונדון לא תספוג סנקציות אם תחליט לעצור את הליך הפרישה, זאת בניגוד לעמדותיהם בעבר של מומחים ושל דיפלומטים שסברו כי למהלך כזה תידרש הסכמת כל 27 המדינות החברות וכן ביטול היחס המיוחד שממנו נהנתה לונדון. מנהיגי האיחוד אמרו כי הם יברכו על כל שינוי כזה, אך עדיין לא ברור אם אכן ניתן לקיים משאל עם חדש, וכיצד, בין היתר בשל פרק הזמן הקצר שנותר עד לפרישה.

תומכי הברקזיט במפלגה השמרנית רואים בהסכם ככזה שיכבול את בריטניה לאיחוד גם אחרי הפרישה, במיוחד בסוגיה הצפון אירית. גם המפלגה הצפון אירית (DUP), שתמיכתה במיי אפשרה לה להקים את הממשלה, מתנגדת אף היא להסכם, כמו הסקוטים ומפלגות נוספות באופוזיציה בראשות הלייבור.

אם אכן מיי תפסיד, עמדתה כמנהיגת המפלגה השמרנית וראשת ממשלת בריטניה יהיו בסכנה. בנוסף לכך, עשויות להתקיים בחירות מוקדמות, שבהן הלייבור בהנהגת ג'רמי קורבין עשויה לזכות. היא כבר אמרה אתמול שהיא מוכנה להקים ממשלת מיעוט כבר ביום רביעי, אחרי ההצבעה. גם אם אכן יתקיים משאל עם נוסף, הסקרים מצביעים על רוב צר מאוד לתומכי ההישארות באיחוד, ואלו כבר טעו בהערכותיהם לפני משאל העם ביוני 2016.

רבים חוששים מפני אפשרות של פרישה מהאיחוד ללא הסכם, שתוביל לכאוס ולמחסור בסחורות. לפי ההערכות, כלכלת בריטניה תתכווץ אחרי עזיבת האיחוד, ובמקרה של פרישה ללא הסכם, ההשלכות יהיו חמורות ויובילו גם לצניחה בפאונד. מנגד, תומכי הברקזיט טוענים כי מדובר בהפרזה שאינה כוללת את הסכמי הסחר הבילטרליים שייחתמו על ידי בריטניה מחוץ לאיחוד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully