וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מיי בדרך להפסיד בפרלמנט: "הסכם הברקזיט יידחה ב-80 קולות"

5.12.2018 / 23:55

בכיר במפלגת השלטון בבריטניה מעריך כי ראשת הממשלה לא תצליח להעביר את ההסכם עם האיחוד האירופי בהצבעה בשבוע הבא, וקרא לא לפתוח מחדש בשיחות. בכירה אחרת במפלגה הזהירה: "ברירת המחדל אם ההסכם לא יעבור - פרישה ללא הסכם"

שר האוצר של בריטניה, פיליפ האמונד מתייחס להסכם הברקזיט בפרלמנט הבריטי/צילום: רויטרס

מארק הרפר, בכיר במפלגה השמרנית של בריטניה, אמר היום (רביעי) כי הוא יצביע נגד תכנית הברקזיט של ראשת הממשלה תרזה מיי, שלדבריו תיפול בלפחות 80 קולות. ההצבעה תיערך ביום שלישי הקרוב, ומיי מתקשה לשכנע את המחוקקים הספקנים במפלגתה לתמוך בהסכם עם האיחוד האירופי.

הרפר, שהיה בעבר המצליף של המפלגה בפרלמנט, אמר לטלגרף כי "הברקזיט צריך להיות הזדמנות עבור המדינה שלנו לפרוס כנפיים, ולא לקצץ אותן". לדבריו, הצעת הממשלה אינה מתקבלת על הדעת מאחר שהיא "מאיימת על שלמות המדינה שלנו, משאירה אותנו לכודה ללא הגבלה באיחוד המכסים ומותירה אותנו בעמדה חלשה במשא ומתן על עתיד היחסים". הוא העריך כי לפחות 80 מחוקקים יצביעו נגד ההסכם וקרא למיי לשאת ולתת מחדש על ההסכם. בבריסל מסרבים לכך.

אתמול נחלה מיי שני הפסדים בפרלמנט, במה שמרמז על העתיד לבוא בהצבעה הגורלית. אחד מהם חייב אותה לפרסם את הדוח המשפטי על השלכות הפרישה מהאיחוד, שלפיו קיים חשש שסוגיית צפון אירלנד תיסחב למשא ומתן ממושך וכי הממלכה לא תוכל לפרוש מההסדר הזמני עם בריסל באופן חד-צדדי. המפלגה הצפון אירית (DUP) אמרה כי יהיה זה "הרסני" עבור בריטניה, אך ראשת הממשלה דחתה טענות שלפיהן היא הוליכה שוללת את המחוקקים.

הפסד בפרלמנט יוביל לשורת אפשרויות, בהן משא ומתן חדש ומוגבל, עזיבה ב-29 במרץ ללא הסכם מעבר, בחירות חדשות ואפילו משאל עם שני, על אף שמיי שוללת את האופציה האחרונה. ההסכם יותיר בידי לונדון כמה יתרונות כלכליים, אך גם את כפיפותה לחוקים מסוימים של האיחוד.

עוד בנושא בוואלה! NEWS
קריסה כלכלית ומחסור במזון: תרחיש יום הדין של בריטניה אחרי הברקזיט
ההכרעה עוברת לפרלמנט הבריטי: האיחוד אישר את הסכם הברקזיט
מיי במכתב דרמטי לאומה: תמכו בתכנית הברקזיט שלי

ראש ממשלת בריטניה מיי בדאונינג 10, 4 בדצמבר 2018. רויטרס
מתקשה לשכנע את חברי מפלגתה. מיי, אתמול/רויטרס

השרים חויבו לפרסם את המסמך המלא של התובע הכללי ג'ופרי קוקס אחרי שהפרלמנט קבע אתמול באופן חסר תקדים שהממשלה ביזתה אותו אחרי שנתנה רק סקירה כללית מוקדם יותר השבוע. מיי אמרה להגנתה בדיון בפרלמנט כי "אין הבדל" בין שני המסמכים וכי העמדה החוקית על הצעתה להסכם מכסים "זמני" עם האיחוד האירופי היה ברור.

ההסדר, שנועד למנוע את שובם של המחסומים הפיזיים לאי האירי דרך איחוד מכסים של בריטניה והאיחוד, זוכה להתנגדות המפלגה הצפון אירית, שבלעדיה אין למיי רוב. המפלגה טוענית כי צפון אירלנד תופרד מבחינה רגולטורית ושיפוטית מיתר הממלכה ותהפוך למעשה ל"מדינה שלישית". היא התעקשה כי לאיחוד אין אינטרס בכך, אך לא הצליחה לשכנע את מתנגדיה.

מפלגת הלייבור, הגדולה ביותר באופוזיציה, אמרו כי דוח הייעוץ המשפטי חושף את "חולשה מרכזית" בהסכם הברקזיט של מיי, בעוד שהמפלגה הליברלית-דמוקרטית אומרת כי הוא יותר את בריטניה לכודה ב"גלגל אוגרים". מנהיג סיעת המפלגה הצפון איראית נייג'ל דודס אמר כי עתה ברור מדוע הממשלה ניסתה "להחביא" את העמדה המשפטית, אולם המפלגה הבהירה כי היא לא תתמוך בהפלת הממשלה אם ההסכם לא יעבור בשבוע הבא. מנגד, אם הוא בסופו של דבר יזכה לתמיכת רוב המחוקקים, היא צפויה להסיר את תמיכתה מממשלת השמרנים.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
תומכי ברקזיט מפגינים מחוץ לפרלמנט, לונדון, בריטניה, 4 בדצמבר 2018. רויטרס
תומכי הברקזיט מפגינים מחוץ לפרלמנט, אתמול/רויטרס

לטענת אנדראה לידסם, יו"ר המפלגה השמרנית בבית התחתון, אם תכניתה של מייל תיפול, ברירת המחדל תהיה פרישה מהאיחוד ללא הסכם. המחוקקים הצליחו להעביר אתמול החלטה הקוראת להעביר לפרלמנט סמכות לקבוע את המשך הדרך אם ההסכם יידחה על ידיהם, אך הבכירה אמרה לרשת BBC: "אם הממשלה לא תעשה משהו שונה מאוד כדי לשנות את המסלול הנוכחי, או שתצליח להעביר את ההסכם, נעזוב את האיחוד האירופי ב-29 במרץ ללא הסכם, כך שזאת ברירת המחדל".

כשנשאלה אם לחברי הפרלמנט יש סמכות לעצירת תסריט שבו הממלכה עוזבת את הגוש לאל הסכם, היא השיבה: "אני לא רואה שיש להם סמכות כזו. אני חושב שהנושא הוא שברירת המחדל היא עזיבה ללא הסכם".

(עדכון ראשון: 9:55)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully