וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בריטניה: הצבעת אי-אמון במיי הערב בשל המשבר במו"מ על ברקזיט

המפלגה השמרנית אספה די קולות כדי לפתוח בהליך נגד ראשת הממשלה שלא מצליחה להעביר את ההסכם עם בריסל. מיי מבטיחה להיאבק ומזהירה כי כל התהליך יהיה בסכנה אם היא תיפול. מתנגדיה: "למען האומה, עליה ללכת". לפי ההערכות, היא תשרוד

עריכה: טל רזניק

חברים במפלגה השמרנית של בריטניה אספו די חתימות כדי לפתוח בהליך אי-אמון במנהיגה ובראשת הממשלה תרזה מיי - כך הודיעה היום (רביעי) המפלגה. זאת בעקבות כישלונה להעביר את ההסכם עם האיחוד האירופי, פחות מארבעה חודשים לפני מועד העזיבה. היא הזהירה כי נפילתה עשויה להוביל לבחירות חדשות, לדחיית הברקזיט ואף לביטולו. לפי ספירה של רויטרס, לפחות 158 מחוקקים הביעו תמיכה בה - מספיק כדי שתשרוד. ישיבת ממשלה שתוכננה להיום בוטלה.

ההצבעה תתקיים הערב בין השעה 20:00 ל-22:00 (לפי שעון ישראל) בחדר בפרלמנט ולאחר כשעה יוכרזו התוצאות. אם מחצית מתוך 315 המחוקקים יצביעו נגדה, תאבד מיי את הנהגת המפלגה ולא תוכל להתמודד בפרמייריז. אם היא תנצח, לא ניתן יהיה לפתוח בהליך אי-אמון נוסף נגדה למשך שנה. גרהאם בריידי, יו"ר ועדת 1922, כפי שמכונה הגוף במפלגה האחראי על ההליך, אמר כי 15% מקרב כלל חברי הפרלמנט של המפלגה השמרנית - 48 - העבירו מכתבים התומכים בפתיחת הליך האי-אמון.

בהצהרה מיוחדת שמסרה מחוץ למעונה, הבטיחה מיי: "אאיבק עם כל מה שיש לי". היא הזהירה כי שינוי בהנהגה עלול לסכן את עתידה של בריטניה ואת המשא ומתן עם האיחוד. היא הוסיפה כי אם היא תוחלף, מועד הפרישה - 29 במרץ - יידחה מאחר שלא יהיה די זמן למשא ומתן מחודש עם בריסל ולהשלמת הליך החקיקה, שמועדו האחרון נקבע ל-21 בינואר.

לקריאה נוספת על ברקזיט
פרישה ללא הסכם, משאל נוסף או בחירות: כל תרחישי ברקזיט

ראש ממשלת בריטניה, תרזה מיי בהצהרה לתקשורת בנושא ברקזיט, 12 בדצמבר 2018. רויטרס
נחושה להמשיך בתפקיד. מיי, היום/רויטרס

מיי ביטלה ביום שני את ההצבעה שתוכננה אתמול על הסכם הפרישה שגיבשה עם האיחוד האירופי בשנה וחצי האחרונה, אחרי שהבינה כי היא תספוג מפלה. היא נפגשה אתמול עם כמה ממנהיגי הגוש, אך אלו הבהירו בפניה כי המשא ומתן לא ייפתח מחדש ובכך הואצה ההתנגדות לשלטונה בתוך המפלגה. מאז פתיחת הליך הגירושים מהאיחוד במרץ אשתקד, היא ניסתה להגיע להסכם מאוזן, אולם זה לא ריצה אף אחד מהמחנות המפולגים. אחת הסוגיות הבעייתיות ביותר היא צפון אירלנד.

"בחירות על ההנהגה לא ישנו את מהותית את המשא ומתן או את החישובים בפרלמנט", אמרה מיי, שנחשבת למנהיגה החלשה ביותר שידעה בממלכה בתקופה המודרנית. היא אמרה כי המאבקים הפנימיים על בחירת היורש שלה רק יחריפו את הקרע בממלכה, "בזמן שאנו צריכים לעמוד יחד כדי לשרת אותה. שום דבר מזה הוא לא באינטרס הלאומי".

מיי החבולה, שעשויה להתפטר גם אם תצלח את האי-אמון אך מספר רב של מחוקקים יצביעו נגדה, הוסיפה: "הקדשתי את עצמי ללא לאות למשימות האלו מאז שהפכתי לראשת ממשלתה ואני מוכן לסיים את התפקיד".

בין המועמדים המובילים בשורות השמרנים לרשת אותה הם שר החוץ לשעבר בוריס ג'ונסון, אחד המתנגדים הבולטים ביותר למדיניות שלה, ושר הברקזיט לשעבר דומיניק ראב. בשל הרוב שממנו נהנית המפלגה השמרנית, מנהיגה החדש צפוי להיות גם ראש הממשלה, אלא אם יוחלט על הקדמת הבחירות, כפי שרוצה מפלגת הלייבור מהאופוזיציה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
תומכי ברקזיט מפגינים מחוץ לפרלמנט, לונדון, בריטניה, 4 בדצמבר 2018. רויטרס
הפגנה בעד הברקזיט, בשבוע שעבר/רויטרס

לא ברור אם יש די מחוקקים במפלגה השמרנית התומכים בהדחתה של ראשת הממשלה, שעלתה לשלטון אחרי משאל העם על ברקזיט ביוני 2016. חברי אגף הברקזיט במפלגה מאשימים אותה בבגידה ברצון הבוחרים, בעוד שמתנגדי הפרישה אומרים כי ההסכם שגיבשה עם האיחוד הוא התוצאה הגרועה ביותר - מחוץ לגוש, אך בכפיפות לחוקיו. המחלוקת סביב עתידה של בריטניה באירופה הוביל לנפילת שלוש הממשלות השמרניות הקודמות של דייוויד קמרון, ג'ון מייג'ור ומרגרט תאצ'ר.

"התכנית של מיי תפיל את הממשלה אם היא תיושם", אמרו חברי הפרלמנט ג'ייקוב ריס-מוג וסטיב בייקר, מראשי מחנה הברקזיט. "אבל המפלגה שלנו לא תסבול זאת, בצד. על השמרנים לענות עכשיו אם הם רוצים להתקרב צעד אחד נוסף לעבר בחירות תחת הנהגתה של מיי. בשם האינטרס של האומה, היא צריכה ללכת".

מנגד, שר הפנים ג'אוויד אמר כי מיי זוכה לתמיכה מלאה שלו. לדבריו, "בריטניה לא זקוקה לבחירות על ההנהגה עכשיו". גם שר ההגנה ושרים בכירים אחרים הביעו באופן פומבי תמיכה בראשת הממשלה. עם זאת, פרשנים בריטים אמרו כי בשיחות סגורות הם אמרו כי יצביעו נגדה.

החלטה גורלית

עתיד הברקזיט, ההחלטה הפוליטית והכלכלית המשמעותית ביותר של הממלכה מאז תום מלחמת העולם השנייה, נכנס למסלול לא ידוע בשל ההתפתחויות האחרונות. שתי האפשרויות הבולטות שנותרו עד 29 במרץ הן פרישה ללא הסכם, תרחיש שלפי התחזיות השחורות יגרום לכאוס ולמחסור במוצרים, ומשאל עם נוסף.

ההחלטה הסופית תעצב את כלכלתה של בריטניה, שגודלה 2.8 טריליון דולר, לעשרות השנים הקרובות. מתנגדי הברקזיט, שרוצים לקיים משאל עם נוסף, חוששים מפגיעה כלכלית קשה. הם קיבלו חיזוק אחרי שבית המשפט האירופי קבע ביום שני כי לונדון יכולה לבטל חד-צדדית את הליך הפרישה, שמתקיים במסגרת סעיף 50 באמנת האיחוד האירופי.

(עדכון ראשון: 9:46)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully