וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"סגירת מעגל": הנאצי האחרון שהסתתר בארה"ב מת בגרמניה

12.1.2019 / 10:02

כחצי שנה לאחר גירוש יקיב פאלי, שומר במחנה שבו נטבחו אלפי יהודים, הוא מת בגיל 95 בבית אבות. פאלי היגר לארה"ב אחרי המלחמה, והצליח לחיות בביתו שבקווינס במשך שנים עד שגורש בתום מאבק שארך 25 שנה. "איש רשע הלך לעולמו"

עריכה: יאיר דניאל

יקיב פאלי, שומר לשעבר במחנה ריכוז נאצי בן 95, מת השבוע בגרמניה - כך דיווחו כלי התקשורת במדינה. פאלי, יליד פולין שחי בארצות הברית מאז 1949, גורש בשנה שעברה אחרי שבית המשפט אמריקאי הורה על גירושו.

אחרי מלחמת העולם השנייה, הסתיר פאלי את מעורבותו ברצח יהודים במחנה טרווינקי שבפולין הכבושה, מדרום-מזרח ללובלין. עברו נחשף לפני 25 שנה לאחר כששמו נמצא ברשימה ישנה של שומרים נאצים, ומפקד לשעבר סיפר לרשויות בקנדה כי פאלי ''חי איפשהו באמריקה''.

על אף שבית המשפט החליט כבר ב-2004 לגרשו, פאלי, הנאצי האחרון שעמד בפני גירוש מארצות הברית, המשיך לחיות בביתו בקווינס שבניו יורק מאחר שאף מדינה לא הסכימה לקבל אותו. עם זאת, בשנה שעברה השגריר האמריקני בגרמניה, ריצ'רד גרנל, דאג כי המדינה תקלוט אותו. באוגוסט הוא נלקח מביתו בקווינס על אלונקה, הועלה על מטוס לגרמניה ושוכן בבית קשישים בעיר אלן.

עוד בוואלה! NEWS:
"להציל את רהיף": הנערה הסעודית שברחה ממשפחתה קיבלה מקלט בקנדה
ארדואן יוצר חברה חדשה, והמוחות והכסף בורחים מטורקיה
תאונת דרכים קטלנית בצפון: צעיר בן 26 נהרג סמוך לכרמיאל

ג'קיב פליץ'. -, מערכת וואלה! NEWS
הסתיר את מעורבתו ברצח יהודים. יקיב פאלי, בביתו בקווינס/מערכת וואלה! NEWS, -

עם היוודעו על מותו של פאלי, השגריר האמריקני שיבח את נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, על כך שהביא לגירושו בתום התמהמהות של 14 שנים עד להוצאה לפועל של הצו המשפטי. "זה הרגיז אמריקנים רבים אילו הוא היה מת בארצות הברית, היכן שרבים ראו זאת כמפלט נוח עבורו'', אמר גרנל לסוכנות אי-פי.

"איש רשע הלך לעולמו. ואני מניח שזה חיובי'', אמר הרב זאב מאיר פרידמן, ממובילי המחאות מול ביתו של פאלי. דב היקינד, מחוקק יהודי מניו יורק שנלחם על גירושו של פאלי, אמר כי ''מותו של פאלי מהווה סגירת מעגל לניצולי השואה".

מהרגע שחוקרים אמריקנים האשימו לראשונה את פאלי בעברו הנאצי, החלו לחצים פוליטיים והפגנות תכופות מחוץ לביתו שבקווינס לגרשו מארצות הברית. ואולם, עם הגעתו לגרמניה, הוא לא הועמד לדין ובילה את חודשיו האחרונים בבית אבות. "בעוד המקרה של פאלי היה תמיד מירוץ נגד הזמן, החלק העצוב ביותר הוא שפאלי האריך את חייו בשבעה עשורים מהקורבנות שגבה את חייהם", אמר ג'ון דרימר, במשרד המשפטים האמריקני, שמצא את פאלי ופעל לשם גירושו.

עוד באותו נושא

צדק מאוחר: ארה"ב גירשה שומר במחנה נאצי בן 95 לגרמניה

לכתבה המלאה
פאלי נאצי מת בגרמניה. אי-פי, אתר רשמי
הצליח להגר לארצות הברית בעזרת חוק העקורים. תמונת ארכיון של יקי פאלי/אתר רשמי, אי-פי

פאלי הצליח להיכנס לארצות הברית ב-1949 תחת ''חוק העקורים'' שנועד לסייע לפליטים מאירופה שלאחר המלחמה. הוא סיפר לפקידי הגירה כי במהלך הלחימה עבד בחנות עצים ובחווה בפולין בכבושה, וכן בחווה אחרת בגרמניה, ולבסוף בבית חרושת לריפוד גרמני. פאלי אמר כי מעולם לא שירת בצבא. במציאות, חקירת משרד המשפטים האמריקני מצאה כי הוא שימש תפקיד מרכזי בתכנית הנאצית להשמדת היהודים, כשומר מזוין במחנה האימונים טרווינקי.

"לא הייתי מקבל ויזה אם הייתי אומרת אמת''

כשהחוקרים דפקו על דלתו ב-1993, הוא אמר להם כי "לא הייתי מקבל את הוויזה שלי אם הייתי אומר את האמת, כולם שיקרו''. לפי כתב האישום, פאלי שירת במחנה ריכוז היכן ש''בוצעו מעשי זוועה נגד אזרחים פולנים ואחרים'' וכן התאמן במחנה אימונים של האס אס. בעת שירותו בטרווינקי במהלך 1943, נטבחו 6,000 יהודים, אחד ממעשי הטבח ההמוניים הגדולים ביותר בתולדות השואה.

בסופו של דבר, הודה פאלי כי שירת בטרווינקי ב-1943, אך הכחיש כל מעורבות בפשעי מלחמה. מאחר ולארצות הברית אין סמכות להעמיד לדין במקרים בהם הפשעים לא בוצעו במדינתה והקורבנות לא היו אמריקאים, היא התמקדה בביטול האזרחות האמריקנית של החשודים וגירושם, או הסגרתם במקרים בהם מדינה אחרת מבקשת להעמיד לדין.

ב-2003 שופט שלל את אזרחותו של פאלי בגין ''השתתפותו בפעולות נגד אזרחים יהודים'' והורה לגרשו תוך שנה. כאמור המדינות גרמניה, פולין, אוקראינה ואחרות סירבו לקבל אותו, איפשרו לפאלי להמשיך לחיות בקווינס בביתו בן שתי קומות בקווינס אותו חלק עם אשתו המנוחה, מריה.

מפקד נאצי מת בגרמניה פאלי. אי פי, AP
"ברוך שפטרנו מפושע המלחמה הזה". פאלי מגורש באלונקה מביתו, אוגוסט/AP, אי פי

בתום מאמצים דיפלומטיים, שכנעה ארצות הברית את גרמניה בשנה שעברה לקחת את פאלי. עם זאת, חוקרים גרמנים מצאו כי לא אין מספיק ראיות להפלילו בזמן המלחמה על מנת להוציא נגדו כתב אישום. ''ברוך שפטרנו מפושע המלחמה הזה'', אמר מנהיג המיעוט הדמוקרטי בסנאט, צ'אק שומר, עם ההכרזה על גירושו של פאלי.

יקי פאלי הצליח לחיות את חייו בשקט בארצות הברית במשך שנים כשרטט ואז כגמלאי,עד שנחשף על ידי מפקד בקנדה. החוקרים ביקשו מרוסיה ומדינות אחרות רשומות עליו החל משנת 1990 וההליכים המשפטיים נגדו נפתחו בשנת 1993. זה לא היה עד לאחר הריאיון השני בשנת 2001 כי הוא חתם על מסמך בו הודה שהיה מפקד בטרווינקי וחבר בגדוד אס-אס.

פאלי טען כי הוכרח לשרת בתפקידו וכי אם היה מסרב היה מאבד את חייו: 'אילו לא הייתי עושה את זה, בום בום''. ככל שההליכים נגדו הלכו והתבססו, נוכחותו המתמשכת בניו יורק עוררה זעם רב, בעיקר בקרב חברי הקהילה היהודית. מחוץ לביתו בוצעו הפגנות תכופות מחוץ בהן קראו המפגינים ''השכן שלך נאצי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully