וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"להציל את רהיף": הנערה הסעודית שברחה ממשפחתה קיבלה מקלט בקנדה

ראש ממשלת קנדה הודיע על מתן מקלט לרהיף מוחמד אל-קונון, שסיפורה קיבל תהודה עולמית לאחר שנעצרה בנמל התעופה בבנקוק והתבצרה בבית מלון מקומי מחשש לחייה. בשבוע האחרון שיתפה את סיפורה ברשתות החברתיות בצל הביקורת המופנית כלפי סעודיה

צילום: רויטרס, עריכה: ירדנה פוקס

הנערה הסעודית בת ה-18 שנמלטה ממשפחתה קיבלה מקלט בקנדה - כך הודיע היום (שישי) ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו. גורמים רשמיים בתאילנד אישרו כי הנערה, רהיף מוחמד אל-קונון, המריאה לטורונטו בטיסת קונקשיין.

טרודו אמר כי סוכנות האו"ם לפליטים ביקשה מקנדה לקבל את רהיף, שסיפורה קיבל תהודה בינלאומית לאחר שהתבצרה בחדרה בבית מלון בבנקוק כדי לא להישלח הביתה בחזרה למשפחתה, ששוללת את הטענות על התעללות.

"קנדה היא מדינה שמבינה כמה זה חשוב לעמוד על זכויות אדם, לעמוד על זכויות נשים ברחבי העולם", אמר טרודו לכתבים. "אני יכול לאשר שקיבלנו את בקשת האו"ם".

עוד בנושא:
הנערה הסעודית שברחה לא תגורש מתאילנד: "החיים שלי בסכנה"
סעודית שברחה ממשפחתה נעצרה בתאילנד: "ירצחו אותי אם אשוב"

רהיף מוחמד אל-קונון בת ה-18 סיפרה כי גורמים סעודיים וכווייתים לקחו את דרכונה בעת שנחתה בבנגקוק ועתה היא בסכנת גירוש חזרה לממלכה. רויטרס
העולם עקב אחר סיפורה ברשתות החברתיות. רהיף/רויטרס

ההחלטה עשויה להחמיר עוד יותר את היחסים בין קנדה לבין ערב הסעודית, שבשנה שעברה גירשה את השגריר הקנדי בריאד לאחר שאוטווה מתחה ביקורת על מעצר פעילי נשים בממלכה הסונית השמרנית.

"זאת הייתה הבקשה שלה - לנסוע לקנדה", אמר ראש סוכנות ההגירה בתאילנד, סורצ'טה הקפרן. "היא עדיין מסרבת לפגוש את אביה ואת אחיה, והם הולכים לנסוע בחזרה לביתם הלילה. הם היו מאוכזבים".

עוד באותו נושא

התבצרות וציוצים לעולם: כך ניצלה הנערה הסעודית מהסגרה למותה

לכתבה המלאה
ראש ממשלת קנדה, ג'סטין טרודו במהלך מסע"ת בגבעת הפרלמנט באוטווה בהתייחסותו לאירוע הדריסה אשר פקד את המדינה אתמול  24 באפריל 2018. רויטרס
"קנדה מבינה כמה חשוב לעמוד על זכויות אדם". טרודו/רויטרס

סיפורה של רהיף גרר ביקורת בינלאומית על החוקים הנוקשים בערב הסועדית, המחייבת נשים לנסוע כשהן מלוות ב"שומר" גבר, מה שלטענת ארגוני זכויות מהווה מלכודת עבור נשים וילדות החשופות להתעללות במשפחה. פרשה נוספת שרובצת על הממלכה היא רצח העיתונאי ג'מאל חאשוקג'י. למרות הרפורמות שהעביר יורש העצר מוחמד בן סלמאן, הוא מתמודד עם ביקורת על החיסול, שרבים תמימי דעים כי הוא עומד מאחוריו, ועל כליאת פעילי זכויות אדם ומתנגדי שלטון רבים.

רהיף נעצרה לפני שבוע בנמל התעופה בבנקוק אחרי שבקשת הכניסה שלה לתאילנד נדחתה. הנערה אמרה לסוכנות הידיעות הצרפתית כי גורמים סעודיים וכווייתיים עצרו בעדה כשנחתה בנמל התעופה סוברנבהומי ולקחו ממנו בכוח את מסמכי הנסיעה שלה. היא הוסיפה כי האפוטרופוס שלה דיווח על כך שהיא טסה ללא אישורו, בניגוד למקובל.

יורש העצר של ערב הסעודית מוחמד בן סלמאן בטקס סיום קורס של האקדמיה של חיל האוויר בריאד, 23 בדצמבר 2018. רויטרס
ביקורת עולמית על זכויות האדם בממלכה. בן סלמאן/רויטרס

היא החלה לשתף בטוויטר את סיפורה ותיארה בשידור חי כיצד אביה אמר לגורמים בשגרירות כי היא "חולה פסיכיאטרית" שצריכה לשוב לארצה. בסרטונים שהעלתה לחשבון הטוויטר שלה היא תיארה כיצד ממתינים לה ארבעה אנשים מחוץ לחדרה על מנת לוודא שהיא לא בורחת.

רהיף אמרה כי "האחים שלי והמשפחה והשגרירות הסעודית ימתינו לי בכווית. החיים שלי בסכנה". היא הזהירה כי משפחתה מתכננת לרצוח אותה "בגלל הדברים הטריוויאליים" ביותר. בין היתר סיפרה הנערה, שמשתפת בטוויטר את מאבקה, כי משפחתה נעלה אותה בחדרה למשך חצי שנה רק כי גזזה את שערה.

בתוך שעות החל קמפיין נרחב למענה באמצעות ההאשטג #להצילאתרהף (#SaveRahaf). הוא התפשט במהירות ברחבי העולם ובתוך 36 שעות ממשלת תאילנד הודיעה כי היא הופכת את ההחלטה לגרש את הנערה אל מטוס שישיב אותה אל משפחתה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully