גורמים ברשויות ההגירה של תאילנד בנמל התעופה של בנגקוק, 7 בינואר 2019. רויטרס
גורמים ברשויות ההגירה של תאילנד בנמל התעופה של בנגקוק, 7 בינואר 2019/רויטרס

התבצרות וציוצים לעולם: כך ניצלה הנערה הסעודית מהסגרה למותה

9.1.2019 / 10:43

בתושיה רבה פתחה רהף קונון בת ה-18 חשבון טוויטר עם בריחתה מכווית לבנגקוק, וסיפורה תפס תאוצה במהרה. פעילי זכויות אדם התגייסו למענה ושגרירויות זרות החלו לטפל בנושא, בזמן שהיא ננעלה בחדר במלון וסירבה לעלות למטוס - עד שהורשתה להיכנס לתאילנד ולבקש מקלט

ביום ראשון בבוקר, חשבון טוויטר חדש נפתח על ידי נערה סעודית בת 18 שסורבה כניסה על ידי הרשויות בתאילנד אחרי שנמלטה מהמשפחה שלה. ההודעה הראשונה מרהף מוחמד אל-קונון הייתה בערבית, בשעה 3:20 לפי שעון תאילנד. היא צייצה מאזור המעבר בנמל התעופה של בנגקוק. "אני הנערה שברחה מכווית לתאילנד. החיים שלי בסכנה אמתית אם יאלצו אותי לשוב לערב הסעודית", כתבה.

בתוך שעות החל קמפיין נרחב למענה באמצעות ההאשטג #להצילאתרהף (#SaveRahaf). הוא התפשט במהירות ברחבי העולם ובתוך 36 שעות ממשלת תאילנד הודיעה כי היא הופכת את ההחלטה לגרש את הנערה אל מטוס שישיב אותה אל משפחתה, שלדבריה נהגה באלימות כלפיה. משפחתה של הנערה לא הגיבה לטענות נגדה. קונון הורשתה להיכנס לתאילנד וביום שלישי החלה בתהליך בקבת מקלט במדינה שלישית, דרך סוכנות הפליטים של האו"ם.

"כולם צפו. כשהרשת החברתית פועלת, זה מה שקורה", אמר פיל רוברטסון, סגן מנהל מחלקת אסיה בארגון משמר זכויות האדם.

לקריאה נוספת
הנערה הסעודית שברחה לא תגורש מתאילנד: "החיים שלי בסכנה"

הנערה הסעודית רהף אל-קונון עם גורמים ברשויות ההגירה של תאילנד בנמל התעופה בבנגקוק, 8 בינואר 2019. רויטרס
קונון וגורמים ברשויות ההגירה של תאילנד, אתמול/רויטרס

אחרי הציוץ הראשון שלה, קונון המשיכה כמעט ללא הפסקה במשך כחמש שעות. בצד השני של העולם, פעילת זכויות האדם המצרית-אמריקנית מונה א-תהוואי תרגמה ממונטריאול את ציוציה בערבית של קנון בסביבות השעה 4:00. זאת אף שהיא לא הייתה בטוחה שהחשבון הוא אותנטי.

"עשיתי את המיטב כדי להסב את תשומת הלב אליה מאחר שלא יכולתי לחיות עם עצמי במקרה שהיא אכן אמתית והתעלמתי ממנה", הסבירה במייל ששלחה לרויטרס.

כשעתיים לאחר מכן, בשעה 6:00 שעון תאילנד - אחר הצהריים באוסטרליה - העיתונאית סופי מקניל מרשת ABC החלה לשתף בטוויטר את ההודעות המתורגמות של קונון. היא צייצה לה בחזרה ושעתיים לאחר מכן הן החלו להתכתב בפרטיות.

בשעה 11:00 שעון תאילנד, שמונה שעות לאחר תחילת מתקפת הציוצים, רוברטסון ממשמר זכויות האדם, שנמצא בבנגקוק, החל גם הוא לצייץ בנושא. הוא פנה ישירות אל הנערה הסעודית והיא השיבה. "היא אמרה בבירור שהיא סבלה התעללות הן פיזית והן פסיכולוגית. היא אמרה שהיא קיבלה החלטה להפסיק להיות מוסלמית וידעתי שברגע שהיא אמרה זאת, היא בבעיה רצינית", אמר לרויטרס.

לפי השריעה הנהוגה בערב הסעודית, עזיבת האסלאם דינה עונש מוות, על אף שענישה שכזו לא בוצעה בעת האחרונה. עם זאת, בשעות אחר הצהריים ביום ראשון, רוברטסון הודיע לסוכנות הפליטים של האו"ם בתאילנד ולכמה שגרירויות זרות על הסיפור המתגלגל ואלו החלו ליצור קשר עם הרשויות המקומיות.

באותו הזמן, מקניל החליטה לטוס לתאילנד כדי להיפגש עם הנערה. "לא דיברתי איתה לפני", סיפרה לרויטרס. "עבורי, זה היה חשוב לתעד זאת, ורציתי להיות שם ולראות זאת". בזמן הטיסה, קונון התבצרה במלון באזור המעבר בנמל ופחדה שיגרשו אותה בטיסה הבאה לכווית. היא המשיכה לצייץ ולהתכתב עם רוברטסון.

יורש העצר של ערב הסעודית מוחמד בן סלמאן בטקס סיום קורס של האקדמיה של חיל האוויר בריאד, 23 בדצמבר 2018. רויטרס
דינו של מי שנוטש את האסלאם הוא עונש מוות. יורש העצר בן סלמאן/רויטרס

בסביבות השעה 17:00 ביום ראשון, היא נלקחה מהחדר על ידי גורמים מקומיים, אבל בהמשך ניתן לה לשוב אליו. "היא צילמה את שני האנשים שדיברו עמה", אמר רוברטסון. "הם אמרו לה בבירור שהם ישימו אותה בטיסה של כווית איירווייס בשעה 11:15".

באותו הזמן, הסיפור הגיע לכלי התקשורת הגדולים בעולם ורשויות ההגירה של תאילנד אישרו שהיא אכן תגורש ביום שני בבוקר. בשעה 1:00 ביום שני, קונון תיעדה את עצמה מתבצרת בחדר המלון עם שולחן שהצמידה לדלת.

בהמשך הבוקר הגיעה מקניל לתאילנד והצליחה להצטרף לנערה הסעודית בחדר המלון שלה. "כשנהיה ברור שהיא לא מתכוונת לעזוב, החלטתי שזה חשוב מדי להישאר ומישהו צריך לתעד את מה שקורה", אמרה העיתונאית האוסטרלית.

הנערה סירבה לפתוח את הדלת כשגורמים שונים הגיעו ללוות אותה לטיסה בחזרה לכווית. "היינו בתוך החדר והיו כמה אנשים שהגיעו לדלת. הם דיברו ערבית והשתמשו בשפה מאיימת כדי לנסות ולאלץ אותה לעלות בחזרה למטוס", נזכרה העיתונאית. הטיסה עזבה בלי קונון.

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

בסביבות השעה 15:30 ביום שני, ראש לשכת הגירה של תאילנד כינס מסיבת עיתונאים בנמל בפני עשרות נציגים מהתקשורת המקומית והבינלאומית. אחרי יממה שבה התעקש שעליה להיות מגורשת במסגרת החוק, הוא אמר כי היא לא תגורש מידית מאחר שהיא עלולה להיות בסכנה. הוא אמר כי הוא ייפגש עם גורמים מהאו"ם כדי לדון בנושא.

בשעה 17:00 באותו היום, נפגש נציג נציבות הפליטים של האו"ם ג'וזפה דה ווינסנטיס עם גורמים תאיים ועם הנערה עצמה. בשעה 19:30 אמר סורצ'טה לכתבים כי הנערה תורשה להישאר ולבקש מקלט במדינה שלישית.

אתמול אמרה נציבות הפליטים של האו"ם כי ייקח זמן לבחון את בקשת המקלט של קונון, והיום הודיעה אוסטרליה כי היא תשקול את בקשתה.

"היה עדיף שתקחו את הטלפון שלה"

ערב הסעודית, מצדה, מכחישה כי השגרירות בתאילנד ביקשה להסגיר את קונון, על אף שסורצ'טה אמר כי היא הייתה בקשר עם שירותי ההגירה לפני הגעתה של הנערה מכווית. חרף ההכחשות והסירוב להגיב, משרד ההגירה של תאילנד פרסם סרטון שבו נראה נפגש בין נציגיו לבין דיפלומטים סעודים.

"כשהיא הגיעה לראשונה לתאילנד, היא פתחה אתר חדש (חשבון) ומספר העוקבים שלה הגיע ל-45 אלף ביום אחד", אמר אחד הגורמים הסעודיים, שדיבר דרך מתרגם ונראה בסרטון. "היה עדיף שתקחו את הטלפון שלה, זה היה טוב יותר מאשר לקחת את הדרכון שלה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully