וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ בנאום לאומה: "בגבול הדרומי יש משבר, עוד כמה דם יישפך?"

9.1.2019 / 4:12

נשיא ארה"ב נשא לראשונה בכהונתו הצהרה בשידור חי מהחדר הסגלגל, והפציר בנציגי הדמוקרטים להיענות לבקשתו ולהקצות 5.7 מילארד דולר לבניית חומה בגבול הדרומי. "הנושא יכול להיפתר בפגישה של 45 דקות". מנהיגי הדמוקרטים: "הסמל של אמריקה צריך להיות פסל החירות, ולא חומה"

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

הממשל האמריקני מושבת מזה 17 ימים, והלילה (רביעי) הגיע הוויכוח בין הנהגת הדמוקרטים ובין הנשיא דונלד טראמפ אל שעת צפיית השיא בארצות הברית. תחילה, נאם טראמפ מהחדר הסגלגל - לראשונה בכהונה שלו - וניסה לשכנע את הציבור האמריקני בנחיצותה של חומה בגבול עם מקסיקו.

עם זאת, בניגוד להערכות מוקדמות, הוא לא ניצל את הנאום כדי להכריז על מצב חירום בגבול, שהיה מאפשר לו לקבל מימון חירום מן הפנטגון לבניית החומה. מיד אחרי דבריו, התאפשר גם לראשי הדמוקרטים, ננסי פלוסי וצ'אק שומר, לשאת נאום תגובה מן הקונגרס, שבו טענו כי "מה שצריך להיות הסמל של ארצות הברית הוא פסל החירות, ולא חומה בגובה עשרה מטר".

בפתח נאומו של טראמפ, שארך כתשע וחצי דקות, הוא אמר כי ישנו משבר ביטחוני בגבול הדרומי, וכי הציבור האמריקני נפגע כתוצאה מההגירה הבלתי חוקית. "בכל יום רשויות המכס והגבולות מתמודדות עם אלפי אנשים שמנסים להיכנס לארצות הברית בצורה לא חוקית. אין לנו מקום יותר לעכב אותם, ואין לנו דרך להחזיר אותם במהרה לארצותיהם. כל האמריקנים נפגעים ממערכת הגירה בלתי נשלטת".

עוד בוואלה! NEWS
טראמפ ומנהיגי הדמוקרטים רבו בבית הלבן על החומה: "אשבית את הממשל"
ראש הסגל היוצא: טראמפ זנח את רעיון החומה עוד בתחילת הנשיאות
"אשמתם של הדמוקרטים": טראמפ מטיל את האחריות למות ילדי המהגרים

דונלד טראמפ בנאומו מהבית הלבן - 9/1. רויטרס, רויטרס
"הגבול הדרומי הוא צינור להברחת סמים לתחומי ארצות הברית", טראמפ בנאומו היום/רויטרס, רויטרס

לדברי הנשיא, "הגבול הדרומי הוא צינור להברחת סמים לתחומי ארצות הברית. בכל שבוע 300 מאזרחינו מתים מהרואין בלבד, ש-90% ממנו מגיע דרך הגבול הדרומי. יותר אמריקנים ימותו השנה מסמים מאשר כל אלה שמתו במלחמת ויאטנם", אמר הנשיא. "זהו משבר הומניטרי, זה משבר של הלב ושל הנשמה".

הוא הוסיף כי גורמי המקצוע תומכים בבניית חומה, וכי מדובר ברכיב קריטי באבטחת הגבול שישבור את המעגל של ההגירה הלא חוקית. "הממשל שלי הגיש לקונגרס הצעה מפורטת לאבטח את הגבול. אלו המשאבים שהם ביקשו כדי לשמור על אמריקה בטוחה", אמר. הוא גם ציין כי הסכים לבנות מחסום מתכת ולא חומה מבטון ונימק זאת בכך שזה מה שהדמוקרטים ביקשו, אם כי גם על בניית מחסום מתכת ישנה מחלוקת בין הצדדים.

עוד אמר טראמפ כי הסכמי סחר חדשים מול מקסיקו יביאו לכך ש"החומה תשלם את עצמה". על מנהיג הדמוקרטים בסנאט, צ'אק שומר, אמר הנשיא כי תמך בעבר בבניית חומה, אולם שינה את דעתו אחרי שנבחר לנשיאות ב-2016. "הפתרון היחיד הוא להקצות תקציב לבניית החומה. אפשר לפתור זאת מחר בפגישה של 45 דקות. אני מקווה שנוכל להתעלות מעל לפוליטיקה", אמר. "כמה דם עוד צריך להישפך לפני שהקונגרס יעשה את העבודה שלו? דמיינו שזו הייתה הילדה שלכם או האישה שלכם". לדברי טראמפ, זה "לא מוסרי שפוליטיקאים עומדים מנגד ולא עושים דבר".

עוד באותו נושא

טראמפ: אם הדמוקרטים לא יסכימו למימון חומה - נסגור את הגבול

לכתבה המלאה
הסנאטורים הדמוקרטים ננסי פולוסי וצ'ק שומר - 8/1. רויטרס, רויטרס
"טראמפ בוחר בפחד במקום בעובדות", נציגי הדמוקרטים, פלוסי ושומר/רויטרס, רויטרס

יושבת ראש בית הנבחרים, ננסי פלוסי, מיהרה להגיב לנאום ואמרה כי "למרבה הצער, מה ששמענו מטראמפ היה הרבה דיסאינפורמציה". היא טענה כי טראמפ "בחר בפחד" בנאום שלו, והוסיפה כי "אנחנו העברנו חקיקה שתתקצב את פעילות הממשל, אבל הנשיא דחה זאת כי הוא מתעקש על חומה, שהוא תמיד טען שמקסיקו תשלם עליה".

עוד אמרה פלוסי כי הדמוקרטים מסכימים לשפר את אבטחת הגבול, אך לא מסכימים לבנות חומה, וציינה כי בכל יום שעובר, כ-800 אלף עובדים פדרליים לא מקבלים שכר בגלל השבתת הממשל. "אפשר לשפר את הטכנולוגיות ולשפר את כוח האדם. אבל האנשים והילדים בגבול הם לא איום ביטחוני, הם אתגר הומניטרי. טראמפ צריך להפסיק להחזיק את האמריקנים כבני ערובה", סיכמה פלוסי.

מנהיג המיעוט הדמוקרטי בסנאט, צ'אק שומר, אמר אחריה כי "נשיא ארצות הברית נכשל בלגרום למקסיקו לשלם על החומה הלא נחוצה הזו. הוא לא הצליח לשכנע את האמריקנים בנחיצות שלה, וסגר את הממשל - ככה לא עובד הממשל. לא פוגעים במיליוני אמריקנים כדי לזכות ביתרון בוויכוח".

גם שומר, כמו פלוסי, חזר על כך כי יש תחילה לאשר תקציב ולהחזיר את הממשל לעבודה סדירה, ורק לאחר מכן להמשיך את הדיונים על הקצאת תקציבים לאבטחת הגבול. לדבריו, "הנשיא השתמש בחדר הסגלגל כדי לייצר משבר ולזרוע פחד שיסיח את הדעת מן הכאוס בממשל שלו".

הוא אמר כי שני הצדדים מסכימים שיש לאבטח את הגבול אך לא מסכימים על הדרך. "איך נצא מהבלגן הזה?", שאל שומר. "בואו נפריד את השבתת הממשל מהוויכוח על הגבול. יש חקיקה דו-מפלגתית שאמורה לאפשר את פתיחת פעילות הממשל. אין תירוץ לפגוע במיליונים בגלל הבדל בהשקפת העולם". עוד הוסיף כי "אנשים לא מקבלים משכורות ולא מצליחים לשלם משכנתא. אפשר לפתוח את הממשל ואז לעבוד על פתרון לחילוקי הדעות בינינו. הסמל של אמריקה צריך להיות פסל החירות, ולא חומה בגובה עשרה מטר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully