וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרשת הטרור היהודי: השרה שקד נפגשה עם משפחות הנערים שנעצרו

שרת המשפטים נפגשה עם משפחות הנערים שנעצרו בחשד למעורבות בזריקת האבנים שממנה נהרגה עאישה א-ראבי ליד רחלים. בית המשפט הורה להעביר תלונה של אחד מהם על התנהלות אלימה ומשפילה מצד חוקרי השב"כ. הוריהם: "לא יודעים מה הם עוברים, יש להם נשמות רכות"

צילום: ניב אהרונסון, עריכה: ניר חן

שרת המשפטים איילת שקד נפגשה היום (שני) עם משפחות הנערים שנעצרו בחשד למעורבות ברצח הפלסטינית עאישה א-ראבי בפרשת הטרור היהודי. לפי ארגון "חוננו", שקד הקשיבה לעמדת המשפחות שהודו לה "על הפגישה ועל ההקשבה". הפגישה התקיימה בהמשך לשיחת טלפון שקיימה שקד עם אמו של אחד העצורים בשבוע שעבר.

א-ראבי, תושבת בידיא ואם לתשעה, נהרגה מזריקת אבנים במהלך נסיעה במכוניתה ב-12 באוקטובר, סמוך להתנחלות רחלים. חמשת הנערים, תלמידי ישיבת "פרי הארץ" הסמוכה לזירת הפיגוע, נעצרו בשבוע האחרון ואתמול הוארך מעצרם עד יום חמישי. שב"כ התיר אתמול לפרסום את נסיבות מעצרם והבהיר כי "כל פרטי החקירה וזהות החשודים הינם תחת צו איסור הפרסום".

שב"כ חשף כי במהלך החקירה נתפסו ממצאים שמלמדים על מאפייניהם האנטי-ציוניים והקיצוניים של החשודים, שכוללים אמירות קשות נגד מדינת ישראל וסמליה. כך למשל, בחומרים שאותרו, נמצא ברשותם סרטון המתעד שריפה של דגל ישראל על ידי חלק מהעצורים בפרשייה. בנוסף לכך, נתפס בחדרו של אחד העצורים דגל ישראל ועליו הכתובת "מוות לציונים" לצד איור של צלב קרס.

עוד בנושא:
נוער קצה, שיעורים עם תומך "תורת המלך": ישיבת החשודים בטרור יהודי
הרגו ונערכו לחקירת שב"כ: נערים חשודים ברצח פלסטינית
בעלה של הפלסטינית שנרצחה מזריקת אבנים: "מקווה שתהיה האחרונה"

איילת שקד בועידת כלכליסט 31 בדצמבר 2018. קובי ריכטר/TPS, אתר רשמי
נפגשה עם משפחות החשודים בטרור יהודי. שקד/אתר רשמי, קובי ריכטר/TPS

פגישתה של שקד עם משפחות החשודים התקיימה זמן קצר לפני מסיבת עיתונאים שקיימו ההורים הערב בתל אביב, שבה מתחו ביקורת על ראש הממשלה, בנימין נתניהו ומה שהם מכנים "שתיקתו אל מול רמיסת הזכויות של בניהם הקטינים", לטענתם, על ידי חוקרי שב"כ. אמו של אחד מהחשודים אמרה כי "משפילים אותו ואינני יודעת איזה דברים עוד עובר הבן שלי בשב"כ. בני הוא בן 15 וחצי הוא נער צעיר נשמתו רכה ויש פה אנשים שאחראים לפגום בנשמה שלו. ראש הממשלה בבקשה תפסיק את הרמיסה של הזכויות של הנערים האלה".

אביו של אחד החשודים סיפר כי "הבן שלי קשור בכיסא וצועקים עליו וקוראים לו 'אתה רוצח' וככה מוציאים ממנו הודעות. יש פה אנשים עם כישרון למניפולציות ומשחקים עם הנערים שכל מה שהם עושים זה ללמוד. לא פלא שהודעות כאלה נפסלות". עוד אמר האב כי "בזמן זריקת האבנים - הם היו בכלל בסעודת שבת. ככה העיד עליהם אחד מהרבנים. והחוקרים סירבו. רק בלחץ השופט - קיבלו את העדות".

עוד באותו נושא

שריפת דגל וכיתוב "מוות לציונים": פרשת הטרור היהודי נחשפת

לכתבה המלאה
שריפה של דגל ישראל ע"י החשודים ברצח עאישה א-ראבי. שב"כ
מתוך התיעוד שנתפס על ידי החוקרים/שב"כ

בשבוע שעבר התקשרה שקד לאמא של אחד העצורים ואמרה כי שוחחה עם פרקליט המדינה בנוגע למניעת המפגש עם עורך דין. "העברתי לו (לפרקליט המדינה, מ"ה) את הזעקה והבהרתי לו את הנקודה והוא וידא שפרקליטת המחוז עוקבת אחרי זה באופן אישי וגם מדווחת לו. הם שמו על זה זרקור ומודעים לזה היטב", אמרה שקד לאם, בשיחה שפורסמה בחדשות "כאן".

יו"ר מרצ ח"כ תמר זנדברג אמרה כי שקד "ממשיכה לדשן את הערוגות הרעילות של המתנחלים" ותקפה את הימין החדש כי "אצלו יש סטנדרטים אחרים ליהודים וערבים". לדברי זנדברג, "במקום לעשות חשבון נפש היא עושה חשבון בחירות ורצה לזרועותיהם של משפחות של מואשמים בטרור. אם ח"כ היה עושה את ההיפך אל מול הורים פלסטינים הוא כבר היה מוצא את עצמו במרתפי השב"כ".

הועברה תלונה של אחד החשודים על התנהלות החוקרים

מסיבת העיתונאים של הורי החשודים נערכה על רקע ביקורת שהופנתה כלפי השב"כ גם לגבי האיסור על שלושה מהחשודים להיפגש עם עורך דין במשך שבוע, בהתאם לסעיף בחוק הנוגע לחקירות בעבירות ביטחון. האיסור עורר ביקורת רבה מצד אנשי ציבור, ובהם חברי כנסת, ראשי מועצות וכן רבנים בציונות הדתית.

בתוך כך, בית משפט השלום בראשון לציון הורה אתמול למשטרה להעביר תלונה של אחד מהחשודים לגוף האחראי על תלונות נחקרים בשב"כ - המתב"ן. הוראת השופט גיא אבנון מגיעה בעקבות עדותו של החשוד הקטין בפניו על התנהלות אלימה ומשפילה מצד חוקרי שב"כ. כמו כן, הורה השופט כי קצין מבחן יבקר אותו.

עאישה אל-ראבי פלסטינית בת 45 מכפר בידיא ליד סלפית שנהרגה לאחר השלכת אבנים של מתנחלים 13.10.18. צילום מסך, אתר רשמי
נהרגה מזריקת אבנים על מכוניתה. עאישה א-ראבי/אתר רשמי, צילום מסך

מדובר בחשוד שנעצר במוצאי שבת, ונאסר עליו לפגוש עורך דין עד מחר. "בית המשפט שוחח עם הקטין באופן ישיר בדלתיים סגורות. הקטין שיתף את השופט באמצעים אשר מופעלים עליו, לאחר מכן השופט פנה אלי ולהורי הקטין ועדכן אותנו לגבי הקטין", אמר עורך דינו עדי קידר מארגון "חוננו". "הזדעזענו לשמוע שהוא מתלונן על כך שהחוקרים צועקים, מקללים, משפילים אותו ומדברים אליו כך שיורקים בעצם על פרצופו".

קידר אמר כי "זה מצטרף לטענות הנוספות של כבילה לאורך כל שעות היממה כאשר הידיים באחור באופן שאתה לא בכלל יכול לגעת באף, בשערות ובכל מה שמפריע לך. הפסקות מעטות מאד לתפילות ולארוחות, ממש בקצרה, תנאים מזעזעים בתא המעצר, כל אלו מצטרפים לתלונה שהשופט הפנה למבת"ן ואנחנו מקווים ומצפים להתייחסות של מבת"ן בנושא".

אתמול התייחס שב"כ לטענות עורכי הדין ומשפחות החשודים על ההתנהלות כלפיהם בחקירות. בין היתר, נמסר כי הנחקרים מוחזקים לפי נהלי שב"ס, נבדקו ו"לא העלו תלונות מול גורמי הרפואה של שב"ס ולא מול בתי המשפט במסגרת דיוני הארכת המעצר ועררים שהתקיימו". עוד נמסר כי בדיונים בבתי המשפט "לא העלו הנחקרים טענות כלשהן אודות מצבם הרפואי או הנפשי או כל טענה בנוגע ליחס אליהם מצד גורמי החקירה".

הצהרת ראשי המכינות הקדם צבאיות: מגנים את המתקפות הציבורית נגד השב"כ, 7 בינואר 2019. צילום מסך
הצהרת ראשי המכינות/צילום מסך

בתוך כך, ראשי המכינות הקדם-צבאיות פרסמו היום הצהרה שבה גינו את המתקפות הציבריות נגד השב"כ. "אנו מוחים על הניסיון להבדיל בין דם לדם ובין חשוד ברצח לחשוד ברצח על בסיס לאומי ואתני, מעשה הסותר את יסודות קיומנו הציוני כמדינה יהודית ודמוקרטית", כתבו ראשי המכינות בהצהרתם. עוד הוסיפו כי הם מודים ללוחמי ועובדי השב"כ, משטרת ישראל, חיילי צה"ל ומערכת בתי המשפט על עבודתם הקשה "לפענח את הרצח ולהביא להעמדת הרוצחים לדין צדק".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully