וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרגו ונערכו לחקירת שב"כ: נערים חשודים ברצח פלסטינית

שב"כ התיר לפרסום כי פרשת הטרור היהודי שבמסגרתה נעצרו חמישה תלמידי ישיבה בשומרון עוסקת בזריקת האבנים שממנה נהרגה עאישה א-ראבי, תושבת בדיא ואם לתשעה ילדים. "נמשיך לסכל טרור, יהודי או פלסטיני"

חמשת נערי הישיבה שנעצרו חשודים שיידו אבנים על אם לתשעה שנהרגה/צילום: ניב אהרונסון, עריכה: שניר דבוש

פרשת הטרור היהודי - כל הפרטים

- הותר לפרסום: חמישה נערי ישיבה נעצרו
- החשד: יידו אבנים על אם לתשעה שנהרגה ברכבה
- אחרי הרצח הגיעו פעילים מיצהר לתדרך את הנערים על חקירות שב"כ
- בעלה: "המעצר לא יחזיר אותה"

חמשת הנערים שנעצרו במסגרת פרשת הטרור היהודי חשודים במעורבות בפיגוע שבו נהרגה עאישה א-ראבי - כך התיר היום (ראשון) שב"כ לפרסום. א-ראבי, תושבת בדיא ואם לתשעה ילדים, נהרגה מזריקת אבנים במהלך נסיעה ברכבה בליל יום שישי, 12 באוקטובר, סמוך להתנחלות רחלים. עוד הותר לפרסום כי החשודים הם נערים הלומדים בישיבת "פרי הארץ" הסמוכה לזירת הפיגוע.

ביום שבת, יום לאחר הפיגוע, נסעו פעילים מיצהר לישיבה ברחלים כדי לתדרך את הנערים הלומדים בישיבה איך להיערך ולהתמודד עם שב"כ. "מעבר לאמור לעיל, כל פרטי החקירה וזהות החשודים הינם תחת צו איסור הפרסום", נמסר משב"כ.

עו"ד איתמר בן גביר, המייצג את אחד החשודים, הגיב כי עיתוי הפרסום מלמד על לחץ השב"כ, לכאורה נראה כי התיק מתפורר בין בידיים וכי אין ראיות ולכן שעה לפני מסיבת העיתונאים של עוה"ד מנסים בשירות הביטחון הכללי לקלקל את המסיבה. החשודים שתקו בחקירתם, עברו מניפולציות קשות ונמצאים בטראומה קשה ושום הודעת דובר לא תסיט את הנושא".

עוד בנושא:
אמו של הנער החשוד בטרור יהודי: "חרדה לגורלו, לא נתנו לי פרטים"
"שמעתי פיצוץ וראיתי שאשתי נפגעה": עדות בעלה של עאישה א-ראבי

עאישה אל-ראבי פלסטינית בת 45 מכפר בידיא ליד סלפית שנהרגה לאחר השלכת אבנים של מתנחלים 13.10.18. צילום מסך, אתר רשמי
נהרגה מזריקת אבנים. עאישה א-ראבי/אתר רשמי, צילום מסך

משלושה מהחשודים נמנע במשך שבוע מפגש עם עורך דין בהתאם לסעיף בחוק הנוגע לחקירות בעבירות ביטחון. האיסור עורר ביקורת רבה מצד אנשי ציבור, ובהם חברי כנסת, ראשי מועצות וכן רבנים בציונות הדתית. בתגובה לטענות אמרו בארגון כי "העצורים בחקירות השב"כ מקבלים את מלוא הזכויות שלהם הם זכאים לפי החוק. הטענות על מניעת זכויותיהם של הנחקרים בניגוד לדין, משוללות כל יסוד ומטרתן להסיט את הדיון מהחשדות החמורים בגינם נעצרו לחקירה".

לטענת שב"כ, מתקיים "מאמץ יזום ומתמשך מצד גורמים בעלי אינטרס להכפיש את הארגון ועובדיו וליצור דה-לגיטימציה לפעילותו".

בשב"כ הוסיפו כי ניסיונות אלה לא ירפו את ידו מהמשך פעילותו לסיכול טרור, "באשר הוא טרור - יהודי או פלסטיני". בהודעתם הדגישו כי "במהלך השנה סיכל שירות הביטחון הכללי מאות פיגועי טרור ברחבי יהודה ושומרון. בין היתר, גם פיגועי טרור יהודי. שירות הביטחון הכללי ימשיך לפעול בנחישות לסיכול טרור באשר הוא טרור".

עימותים מחוץ לבית המשפט במהלך דיון קטינים בפשרה ביטחונית. אתר רשמי
עימותים מחוץ לבית המשפט בהארכת מעצרם של החשודים/אתר רשמי

במסיבת עיתונאים מחוץ לבית המשפט הוסיפו עורכי הדין כי הנערים אינם קשורים למקרה. "אני פונה להורים - אם הילד שלכם נקלע חלילה לחקירה, מה גם שהוא חף מפשע. בסופו של יום הילד הזה מבוקר עד לילה אזוק לכיסא ונמצא בתנאים מחפירים וכל הזכויות שלו מופרות. ראיתי ילד מותש, עייף, רצוץ, רעב", אמר עו"ד עדי קידר מארגון "חוננו", המייצג חלק מהנערים שנעצרו. "בשורה התחתונה הנערים שאני ראיתי לא קשורים לאירוע. אין להם קשר".

עו"ד בן גביר אמר במסיבת העיתונאים שהוא רוצה להתייחס לעיתוי הפרסום: "שעה לפני שאנחנו עורכים מסיבת עיתונאים, ושב"כ יודע היטב שאנחנו הולכים לקיים אותה, תוך כדי דיונים בבקשות המעצר. משהו מקומם אותי מאוד בהתנהלות הזאת. רק לפני יומיים זה היה פגיעה בביטחון המדינה. פתאום הותר לפרסום. מה קרה?".

בן גביר סיפר כי הוא פגש את מרשו ו"לא נלמד שום דבר. מה שהיה הוא שיהיה. אם שב"כ לא מסוגל לקבל ביקורת של בית המשפט ולהפנים אותה - זה דבר רע לדמוקרטיה".

בעלה של א-ראבי: "מקווה שתהיה האחרונה"

מאות השתתפו בהלווייתה של א-ראבי, שנהרגה מפגיעת אבן בראשה. בעלה יעקוב סיפר כי ייודו אבנים לעבר מכוניתם סמוך לצומת רחלים, בעת שהיו בדרכם מביתה של בתם בחברון לביתם בכפר בידיא. אחת האבנים חדרה לרכב ופגעה בה. בעלה, יעקוב א-ראבי, התייחס בשיחה עם וואלה! NEWS למעצרם של החשודים: "מה אני יכול להגיד? מה זה יעזור לי? מה זה ייתן לי? אני רוצה שלא יעשו משהו אחר, שלא יפגעו במישהו אחר".

"זה לא יחזיר את אשתי ואת האמא של הילדים שלי. בשביל שאני ארגיש טוב והמשפחה שלי אנחנו רוצים שכל מי שעושה טעות יקבל את מה שמגיע לו שאנשים אחרים ילמדו מזה. כל בן אדם שעושה טעות צריך לשלם", הוסיף הבעל.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הפגנה מול בית ראש הממשלה נגד תנאי מעצרם של החשודים, אמש/מערכת וואלה!, צילום מסך

"גם אם עצרו וייכנסו לבית סוהר זה לא עוזר לי, זה בכל מקרה לא מחזיר את אשתי", הוסיף א-ראבי. "צריך שאחרים ילמדו מזה. אני מקווה שאשתי תהיה אחרונה שלא יהיו עוד מקרים כאלו. באותו מקום שזרקו עליי אבנים זרקו גם על ראש ממשלת הרשות הפלסטינית".

הוא אמר כי "כל הזמן זורקים ואין סוף לזה. אחרי חמש בערב אני כבר לא יוצא בערב עם האוטו. הייתי נובע בלילה אבל מאז אני אל יוצא. משעה חמש לא יוצאים לכביש. אפילו בכפר עצמו. מפחיד עד עכשיו".

עוד אמר יעקוב: "32 שנה חייתי עם אשתי ביחד, היו לנו הרבה תוכניות גם להסתובב בעולם אחרי שהילדים יגדלו. על זה אני חושב, על מה שכבר לא נוכל לעשות ביחד. יש דברים יותר חשובים בבית שאני צריך לטפל בהם".

(עדכון ראשון: 14:05)

הלוויית עאישה א-ראבי, שנהרגה מידויי אבנים, בעיירה בידיא שבשומרון, 13 באוקטובר 2018. רויטרס, רויטרס
מאות בהלוויתה של א-ראבי/רויטרס, רויטרס
צילום: שלומי גבאי עריכת וידאו:ניר חן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully