וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפגישה התפוצצה: טראמפ מאיים להשבית את הממשל לחודשים או שנים

הממשל מושבת כבר שבועיים, אבל הנשיא והדמוקרטים לא הגיעו לפשרה בנושא העברת המימון לבניית החומה בגבול מקסיקו: "אמרנו לנשיא שאנו זקוקים לממשל פתוח". טראמפ אמר שיש תקדמות - אך גם איים להכריז מצב חירום כדי לעקוף את הקונגרס בצעד שנוי במחלוקת משפטית

ראש בית הנבחרים ננסי פלוסי מדברת על ההשבתה בממשלה/צילום: רויטרס, עריכה: איתי עמרם

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ומנהיגי הקונגרס נכשלו הערב (שישי) פעם נוספת בניסיון להגיע לפתרון שיסיים את השבתת הממשל האמריקני שנמשכת כבר שבועיים, וסנאטור דמוקרטי אמר כי הנשיא איים בפגישה כי ההשבתה תימשך "חודשים, או אפילו שנים". לאחר הפגישה איים טראמפ כי ישתמש בתקנות חירום לבניית החומה, שלא דורשות את אישור הקונגרס, על אף שהוא צפוי להיתקל בקשיים משפטיים.

כשהם יצאו מהפגישה שתוארה כ"שנויה במחלוקת" בבית הלבן, סיפרו מנהיגי הדמוקרטים כי טראמפ נשאר נחוש בדעתו שלא יסיר את ההשבתה שהביאה לסגירת משרדי הממשל, עד שהקונגרס לא יאשר את העברת המימון לבניית החומה בגבולה הדרומי של ארצות הברית. למרות הכישלון בהגעה לפתרון, הצדדים הסכימו להמשיך בשיחות בסוף השבוע.

"אמרנו לנשיא שאנחנו זקוקים לממשל פתוח", אמר הסנטור הדמוקרטי צ'אק שומר מניו יורק לעיתונאים ביציאת מהבית הלבן. "הוא התנגד. למעשה, הוא אמר שהוא ישאיר את הממשל מושבת לתקופה ארוכה מאוד, חודשים או אפילו שנים".

יו"ר בית הנבחרים, ננסי פלוסי, אמרה כי מפלגתה מחויבת לאבטחת הגבול, אך רוצה שהממשל ייפתח מחדש בזמן שדנים בכך. "אנחנו יכולים לעשות זאת הכי טוב כשהממשל אינו מושבת", אמרה. "הבהרנו זאת לנשיא". פלוסי, שנכנסה לתפקידה אתמול עם השתלטות הדמוקרטים על בית הנבחרים בעקבות הבחירות בנובמבר, תיארה את הפגישה כמתוחה לעתים.

עוד בוואלה! NEWS:
הדמוקרטים לקחו את הרוב בבית הנבחרים: "נעבוד בשיתוף פעולה"
קים מאיים: נשנה מסלול בנוגע לפירוק מגרעין אם הסנקציות יימשכו
התביעה דורשת עונש מוות: נפתח משפטם של הנאשמים ברצח חאשוקג'י בסעודיה

דונלד טראמפ מדבר לתקשורת 4 בינואר 2019. רויטרס
טראמפ, בשיחה עם עיתונאים, היום/רויטרס

טראמפ, שדיבר בפני הכתבים אחרי מנהיגי הדמוקרטים, אמר כי הוא אכן מוכן להשבית את הממשל לתקופה של חודשים ואפילו שנים, אך הוסיף כי הוא מקווה שהוא ייפתח מחדש בתוך כמה ימים. לדבריו, השיחות היו מועילות. "הייתה לנו פגישה מאוד מאוד יעילה, עשינו דרך ארוכה", אמר הנשיא לאחר הפגישה עם הדמוקרטים, הראשונה מאז השבעת הקונגרס החדש ביום חמישי. בסוף השבוע ייפגש סגן הנשיא מייק פנס ובכירים אחרים בממשל עם גורמים בקונגרס בניסיון לפתור את המשבר.

טראמפ רואה בחומה אמצעי הכרחי לבלימת זרם המהגרים וסוחרי הסמים אל ארצות הברית ממקסיקו, בעוד שהדמוקרטים טוענים כי הרעיון אינו מוסרי, לא יעיל וארכאי. לפי ההערכות, הפרויקט להקמת החומה יעלה כ-23 מיליארד דולר, על אף שבכירים בממשל ובקונגרס אמרו לאחרונה כי לא מדובר בחומה של ממשל, אלא במכשול.

"אנחנו יכולים להכריז מצב חירום ולבנות אותה במהירות", איים טראמפ לאחר הפגישה, למרות ההתקדמות שאותה ציין. הוא אמר כי הוא יכול לעשות זאת "למען ביטחונה של המדינה שלנו, ללא ספק". לפי החוקה, הקונגרס הוא בעל הסמכות למימון הממשל הפדרלי, כך שטראמפ צפוי להיגרר לבתי המשפט אם אכן ינסה לעקוף אותו כדי לקיים את אחת מהבטחותיו המרכזיות.

עוד באותו נושא

מאמצים לסיום ההשבתה בוושינגטון: "זקוקים לגבול מאובטח"

לכתבה המלאה
ראש בית הנבחרים בארצות הברית ננסי פלוסי מדברת לתקשורת 4 בינואר 2018. רויטרס
ראשי הדמוקרטים לאחר השיחות עם טראמפ/רויטרס

כרבע מפעילות הממשל מושבתת מאז 22 בדצמבר לאחר שנציגי הדמוקרטים סירבו לבקשתו של טראמפ להקצות 5.7 מיליארד דולר למשרד להגנת המולדת שישמשו לבניית חומה בגבול עם מקסיקו. הנציגים הדמוקרטים הסכימו לכלול 1.3 מיליארד לצורך אבטחה שוטפת של הגבול ועבודות תחזוקה במקומות בהם מוצבת כיום גדר גבול, וזאת בתנאי שהכסף לא ישמש לבניית חומה.

טראמפ כבר הבהיר בכמה הזדמנויות כי לא יסכים לכל פשרה בנושא ואף אמר כי יהיה גאה להשבית את הממשל על סוגיה עקרונית זו. אלא שמאז חלפו שבועיים שבמהלכם 380 אלף עובדים פדרליים נמצאים בחופשה כפויה ועוד 420 אלף עובדים חיוניים ממשיכים למלא את עבודתם מבלי לקבל שכר. בשל כך בתלוש המשכורת הבא, לאותם משרדי ממשלה לא יהיה כסף לשלם משכורות לעובדים.

השבתת הממשל הפדרלי מכבידה על מערכת ההגירה של ארצות הברית והיא מואשמת בהחרפת העיכובים בבתי המשפט ובסיבוך של מינוי עובדים חדשים.

(עדכון ראשון: 21:11)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully