וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קים מאיים: נשנה מסלול בנוגע לפירוק מגרעין אם הסנקציות יימשכו

2.1.2019 / 2:00

מנהיג קוריאה הצפונית הזהיר מפני המשך הלחץ האמריקני ואמר כי וושינגטון "טועה בהבנתה את סבלונת העם בצפון קוריאה"', אך הוסיף כי הוא מוכן לפגוש שוב את טראמפ. נשיא ארה"ב שיבח אותו: מצפה להיפגש שוב

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

מנהיג קוריאה הצפונית קים ג'ונג און אמר הלילה (שלישי) בנאום לרגל השנה החדשה כי אם ארצות הברית תמשיך בסנקציות, הוא ישנה את המסלול בכל הנוגע לפירוק הארסנל הגרעיני של ארצו. קים הוסיף כי הוא מוכן לפגוש את הנשיא דונלד טראמפ בכל עת כדי להגיע לפירוק האזור מנשק גרעיני, תוך שהוא מבטיח שלא לייצר עוד נשק גרעיני, אם כי לא ברור אם הוא התנה זאת במשהו.

לדברי קים, לקוריאה הצפונית לא תהיה כל אופציה אחרת מלבד "לבדוק כיוונים חדשים בנושא הגרעין כדי לשמור על ריבונותה אם ארצות הברית מחשבת בצורה שגויה את סבלנותם של אנשינו". מנהיג קוריאה הצפונית אמר כי "ארצות הברית כופה עלינו משהו בלתי רצוי ומפעילה לחץ מבלי לשמור על הבטחה שניתנה מול כל העולם". הכוונה ב"דרך חדשה" אינה ידועה, אך דבריו עשויים להטיל ספק נוסף בכוונותיו לוותר באמת על הנשק הגרעיני, שאותו רואה קוריאה הצפונית כאמצעי הכרחי להגנה על ביטחונה.

בנאומו אמר קים כי היחסים עם הדרום נכנסו בשנה החולפת "לשלב חדש לחלוטין" והציע להמשיך ללא תנאים מוקדמים במיזמים הכלכליים המשותפים הנתונים לסנקציות בינלאומיות. ב-2018 הוא נפגש שלוש פעמים עם נשיא הדרום מון-ג'ה אין ושלח לו מכתב לרגל השנה החדשה שבו הוא הביע תקווה לממש את הבטחתו לבקר בסיאול ולקיים פגישות לעתים תכופות.

וושינגטון לא הגיבה לנאומו של קים, אך סיאול בירכה אמרה כי בנאום ביטא קים את "נחישותו" לקדם את היחסים עם הדרום ועם ארצות הברית. הלילה טראמפ שיבח גם הוא את קים. "אני מצפה להיפגש עם היושב ראש קים, שמבין טוב כל כך שלקוריאה הצפונית יש פוטנציאל כלכלי גדול", כתב בטוויטר.

עוד בנושא:
האקרים מסתוריים גנבו מידע על אלף עריקים צפון קוריאנים שברחו לדרום
צפון קוריאה: נוותר על הגרעין רק אם ארה"ב תסיר את האיום מצדה

מנהיג קוריאה הצפונית קים ג'ונג און בנאום לרגל השנה החדשה. רויטרס
קים לפני נאומו לרגל השנה החדשה, הלילה/רויטרס

טראמפ וקים הבטיחו לפעול יחדיו לפירוק חצי האי הקוריאני מנשק גרעיני ולפעול לכינון "הסכם שלום יציב וארוך טווח" במסגרת הפגישה ההיסטורית שקיימו השניים בסינגפור בחודש יוני בשנה שעברה. מאז הפגישה דווחו כמה מקרים שבהם הוצגו הוכחות לכך שקוריאה הצפונית המשיכה בתוכנית הגרעין. לאחרונה נחשפו צילומי לווין המראים על פעילות באתרים לפיתוח נשק גרעיני ובמפעלים לפיתוח טילים ארוכי טווח במדינה.

פיונגיאנג דורשת מארצות הברית להסיר את הסנקציות ואת ההגבלות שהוטלו לאחר סיום מלחמת קוריאה בשנת 1953, בתמורה להרס אתר הניסויים הגרעיניים ומפעל לפיתוח מנועים לטילים בליסטיים. גורמים רשמיים בארצות הברית אמרו כי את המהלכים הללו ניתן להשיב לאחור בקלות, וכי המעשים לא הוכחו באופן ודאי. וושינגטון, מצדה, עצרה תמרונים צבאיים רחבי היקף שתוכננו עם קוריאה דרומית במטרה להפיג את המתיחות באזור.

עם זאת, וושינגטון מתנה את הסרת הסנקציות עד השלמת פירוק הארסנל הגרעיני של פיונגיאנג. על אף שהמשטר הקומוניסטי לא ערך ניסוי גרעיני או שיגור טיל מאז נובמבר 2017, תמונות לוויין העידו כי הוא ממשיך בפיתוח תכנית הגרעין.

לפי ההערכות, נאומו של קים, שבשנה שעברה התרברב ב"כפתור האדום" שמונח על שולחנו, נועד לשלוח מסר ולפיו הוא מעוניין בהמשך השיחות, אך בתנאים שלו.

(עדכון ראשון: 7:54, 1.1.19)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully