וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרישום בחו"ל והמסר המרתיע של מס הכנסה: ההסתבכות של בר רפאלי

4.1.2019 / 8:20

מומחי מיסים מסבירים כי החשד העיקרי כלפי הדוגמנית הוא כי שיקרה והסתירה עובדות לגבי מגוריה בארץ, מה שמעביר את הפרשה מהמגרש האזרחי - לתחום הפלילי. "האם אני חושב שיכניסו את בר רפאלי לכלא? לא, אבל בית משפט יכול לחשוב אחרת"

בר רפאלי. GettyImages
רפאלי/GettyImages

כתב החשדות שמסרה אתמול (חמישי) הפרקליטות לדוגמנית בר רפאלי מייחס לה שורה של עבירות מס, כאשר במרכז עומד החשד כי העבירה לרשות המסים מידע כוזב, והסתירה מידע רלוונטי, כדי שיקבע שהיא אינה תושבת ישראלית לצרכי מס. הוריה, רפי וציפי, חשודים גם בהלבנת הון. במקביל, מנהלת רפאלי הליך אזרחי על שומת המס שלה.

עורכי הדין המתמחים במיסוי, שלומי רגב ועמיחי פרי ממשרד "אלתר עורכי דין", מסבירים כי ההבדל בין ההליך האזרחי לפלילי הוא סוג המחלוקת בין האזרח לרשות המסים. "הקו המפריד הוא כשמס הכנסה מרגיש, או חושד, או שיש לו ראיות שנתת עובדות לא נכונות", הם מסבירים. כלומר: כל עוד הטענות הן משפטיות, הדיון הוא אזרחי. ברגע שהוויכוח הוא על העובדות - עוברים למגרש הפלילי.

עוד בוואלה! NEWS:
מנדלבליט: האמירות שמיליונים לא יקבלו את החלטתנו - חוסר אחריות
בלי חיילים על הקרקע: טראמפ רוצה להכריע את איראן - דרך הכיס
לוחית הרכב והיריקה ברחוב: גלגול פרשת הרצח שנסגרה אחרי 21 שנה

בר רפאלי ציפי רפאלי. אלירן אביטל, מערכת וואלה! NEWS
בר וציפי רפאלי/מערכת וואלה! NEWS, אלירן אביטל

"בזמן הדיון על תושבות", מסביר פרי. "אחד הדברים שנבדקים זה האם יש לך בית קבע ואיפה אתה מתגורר כשאתה נמצא בישראל. אז אתה יכול להגיד שיש לך דירה שכורה, אבל שאתה חושב מכל מיני סיבות עדיין צריך להחשיב אותך תושב חו"ל. אבל אם אתה אומר שאין לך דירה, כשבעצם מתברר שיש לך דירה, והיא רק רשומה על שם אחיך, אבל בפועל אתה גר בה - זה כבר יכול להיות טריגר להליך פלילי".

עוד באותו נושא

יותר מ-23 מיליון שקלים: בר רפאלי תועמד לדין על עבירות מס

לכתבה המלאה
"מס הכנסה לא גוף טיפש. הוא יודע שהוא יכול לקבל יחסי ציבור ופרסום, וזה שווה לו לא מעט כי אנשים מורתעים מזה"

רפאלי אינה הידוענית היחידה שהסתבכה בשנים האחרונות עם רשות המסים. למשל, הזמר אייל גולן הורשע בהסדר טיעון בעבירות מס ונידון לארבעה חודשי עבודות שירות ולקנס, והזמר קובי פרץ נידון לשנה וחצי של מאסר בפועל, שבסופו של דבר קוצרה לתשעה חודשים. השאלה היא האם תחום הבידור מועד במיוחד לעבירות מס - או שאולי אלה פשוט התיקים שמושכים יותר תשומת לב.

"אני הייתי מפריד את זה לשניים", אומר רגב. "קודם כל, יש תחומים מסוימים (בעולם הבידור, ד"ד) שמסתובב בהם הרבה מזומן. מטבע הדברים, כשיש הרבה מזומן, אז קל יחסית להעלים אותו. אבל זה לא המקרה הזה של בר רפאלי. שנית, גם מס הכנסה הוא לא גוף טיפש. הוא יודע שהוא יכול לקבל יחסי ציבור ופרסום, וזה שווה לו לא מעט כי אנשים מורתעים מזה".

פרי מוסיף כי "כשאתה מייצג מישהו יחסית ידוע במס הכנסה, הם לוקחים בחשבון שבטח לא תרצה להגיע לפסק דין (כדי להימנע מפרסום שלילי, ד"ד). אז יש את האלמנט של לחץ כשזה דמות יותר מפורסמת, כשלנישום יש יותר מה להפסיד".

"בתיאוריה זה יכול להיגמר בכלא"

בלב החשדות נגד רפאלי, כאמור, עומדת השאלה האם היא תושבת מס בישראל. התחום של תושבות, כמו תחומים רבים בעולם המיסים, ידוע כתחום אפור - מה שמייצר חוסר ודאות. "זה נכון בהרבה תחומים, אבל בעיקר לגבי תושבות", אומרים פרי ורגב. "לכן גם יש מקום לדיונים עם מס הכנסה, בדיונים אזרחי. אם אתה תושב ישראל בוודאות - אז נגמר. אם עשית רילוקיישן מלא, זה גם נגמר. כל בנאדם אחר, מאחר שהחוק הוא מהותי ולא כמותי, אז כולם בתחום האפור. אנחנו רואים לדוגמה המון הייטקיסטים שעושים רילוקיישן, ויש להם המון הידיינויות. אני מעריך שבין רבע מהתיקים שלנו זה בענייני תושבות".

ומה לגבי העונש שצפוי לרפאלי בהנחה שיוגש נגדה כתב אישום, והיא תורשע? רגב מסייג ומזכיר כי לא כל העובדות ידועות בשלב זה, וההתרשמות היא בעיקר מהודעת הפרקליטות. ובכל זאת מדובר בתיק במעלה על פניו חשדות כבדים.

"בתיאוריה זה יכול להיגמר בכלא", אומר רגב. "האם אני באמת חושב שיכניסו את בר רפאלי? לא. אבל בית משפט יכול לחשוב אחרת. הם (הפרקליטות) אומרים שהפליליות של המעשה הייתה שהיא הסתירה עובדות ושיקרה. מזה הם מגיעים למסקנה שלפי העובדות הנכונות היא תושבת ישראל, מה שאומר מיסוי מלא על הכול, קנסות, ואפילו עבודות שירות - ואפילו כלא".

עו"ד רותי ליטבק, המייצגת את בר רפאלי, מסרה: "בר רפאלי לא עברה כל עבירה. אנו משוכנעים כי לאחר שמיעת טענותינו בשימוע, תתקבל ההחלטה שאין מקום להליך פלילי במקרה זה. המחלוקת האזרחית עם רשות המיסים מתנהלת בבית המשפט מזה כשלוש שנים וקרובה לסיומה. לא היה מקום, ודאי לא בעיתוי זה, לפעול להגשת כתב אישום בגין אותה המחלוקת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully