וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוקרים מחוץ לחוק: המדובבים עלו לפרקליטות בעוד מפלה בבית המשפט

2.1.2019 / 6:10

איומים, שידול לסמים קשים, והפעלת לחץ בלתי סביר. פסילות ההודאות של הקטין שנאשם בפשעי שנאה היא עוד איתות מבית המשפט למשטרה ולפרקליטות בכל הנוגע לשימוש במדובבים, אולם הן מתעקשות שלא להפנים את המסר

צילום: ניב אהרונסון, עריכה: שניר דבוש

פסילת ההודאות של ב' - הנער שנאשם בפשעי שנאה, ובין היתר בהצתת כנסיית הדורמיציון - מצטרפת לשתי מפלות קשות שספגו השנה רשויות החקירה והתביעה בשל שימוש קלוקל במדובבים: אלישע חייבטוב, שהורשע ברצח בשדרות, זוכה על ידי בית המשפט העליון; וסלומון רדאי, שנאשם ברצח חברתו, זוכה בבית המשפט המחוזי בירושלים. שלושת המקרים, וכן שורת אירועים דומים שלא זכו לסיקור נרחב, מחייבים בשאלה - מה לעזאזל קורה בחדרי החקירות?

תרגיל המדובבים שהוביל לפסילת ההודאות של הנער אתמול (שלישי) היה חריג. במסגרת חקירתו הוא הושם במתקן שהיה למעשה כלא מדומה. ה"אסירים" האחרים, שהיו בגירים, היו שוטרים שהתחזו לעבריינים קשים. כפי שפורסם בשבוע שעבר בתכנית עובדה, הם איימו עליו, ואף מנעו ממנו אוכל ושינה. אחרי לחצים רבים - הוא הודה. לאחר מכן נשלח הקטין למתקן שב"כ, ואחרי שעומת עם המדובבים והבין שנעשה לו תרגיל, הודה פעם נוספת. במשך זמן רב גם נמנע ממנו להיפגש עם עורך דין.

במקרה של חייבטוב, המדובב לא היה שוטר, אלא נרקומן עם עבר עשיר של שימוש בסמים. "כנהוג", גם הוא התחזה לעבריין כבד - איש משפחת פשע. בתא לימד המדובב את חייבטוב להשתמש בהרואין, ואף עשה זאת איתו במשך מספר ימים. גם מחייבטוב נמנע במשך זמן ממושך מפגש עם עורך דין - עד שגם הוא נשבר והודה.

לקריאה נוספת:
מכה לפרקליטות: בית המשפט פסל הודאות של נאשם בטרור יהודי
למרות התנגדות הפרקליטות: בוטל האישום נגד נערים שריססו כתובות על כנסיות
מניעת היוועצות וסמים בתא המעצר: הנורות האדומות במשפט חייבטוב

צעיר הנאשם בחברות בארגון טרור, הצתת כנסיית הדורמציון, הצתות כלי רכב וכן השחתה ועבירות נוספות ממניע גזעני,1 בינואר 2019. -, אתר רשמי
הצעיר ורעייתו בבית המשפט, אתמול/אתר רשמי, -
בעבר כבר עלו בעיות אמינות דומות עם אותו מדובב. לא רק שבמשטרה ובפרקליטות המשיכו להשתמש בשירותיו, אלא גם ניסו להסתיר את ההיסטוריה המפוקפקת שלו מההגנה ומהשופט

לעתים, ההתנהלות הפסולה אינה רק של המדובבים עצמם. כך, למשל, חשף נציב הביקורת על הפרקליטות - השופט בדימוס דוד רוזן - תיק שוד אלים שבו אחת הראיות החזקות הייתה עדות של מדובב משטרתי שהוצב בתאו של הנאשם. המדובב טען, בין היתר, כי הנאשם סימן לו בידיו שהיה רעול פנים בעת השוד. מתברר כי באותו זמן ממש היו שוטרים שתצפתו על התא - ואף אחד מהם לא ראה סימני ידיים כאלה. הפרקליטות, כך נמצא, נמנעה מלגבות עדות מהשוטרים ואף הוציאה תעודת חיסיון על מנת למנוע מההגנה לגלות על דבר קיומה של התצפית.

עוד התברר כי בעבר כבר עלו בעיות אמינות דומות עם אותו מדובב. לא רק שבמשטרה ובפרקליטות המשיכו להשתמש בשירותיו, אלא גם ניסו להסתיר את ההיסטוריה המפוקפקת שלו מההגנה ומהשופט. הדבר נחשף רק במהלך הדיונים בבית המשפט, והביא לזיכוי.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

הסוד שהמשטרה והפרקליטות מפחדות לחשוף

המשטרה והפרקליטות הדגימו לפני כחודשיים, במהלך שכמעט לא זכה לתהודה, כמה חשוב להן השימוש במדובבים. בתיק שנידון בבית המשפט המחוזי מרכז, העדיפה הפרקליטות לחזור בה מכתב אישום כנגד שני נאשמים ברצח שנחשדו כי פעלו בשירות ארגון פשע רק כדי שלא תיאלץ לחשוף את נוהל ההפעלה של המדובבים. זאת, אף שהשופטים שדנו בתיק קבעו מפורשות כי לא מצאו כל טעם המצדיק את שמירת הנוהל בסוד.

כתובות נאצה שנכתבו על מנזר הדורמיציון שבירושלים, ינואר 2016. כנסיית הדורמיציון, מערכת וואלה!
כתובות הנאצה על גבי דלת הכנסייה שיוחסו לצעיר שהודאותיו נפסלו/מערכת וואלה!, כנסיית הדורמיציון

מול הצטברות המקרים בהם נחשפים כשלים בהפעלת המדובבים, קשה שלא לחשוב כמה תיקים מסתיימים בהרשעה, ולא מגיעים לידיעת הציבור, אף שנעשה בהם שימוש באותן שיטות בדיוק. הרי על כל חייבטוב שזוכה בזיכוי מהדהד, יש רבים שמורשעים. חלקם, ניתן להניח, אף משתכנעים תחת הלחצים האדירים להודות בפשעים שלא ביצעו.

בנוסף, רצף הזיכויים ופסילת ההודאות, מתקבל הרושם שיש ברשויות החוק מי שטעה אולי לחשוב כי שימוש בעבריינים, או בשוטרים המחופשים לעבריינים, מבטל את מגבלות החוק. אולי הביקורת החריפה של בתי המשפט ושל הנציב רוזן תגרום למשטרה ולפרקליטות לעשות בדק בית, ולהבין שגם ושהמטרה החשובה - פיצוח הפשעים החמורים ביותר - אינה מקדשת את כל האמצעים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully