וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מניעת היוועצות וסמים בתא המעצר: הנורות האדומות במשפט חייבטוב

3.8.2018 / 19:10

לא בכל יום שלושה שופטי עליון הופכים הכרעת דין של בית משפט מחוזי ומזכים נאשם שהודה בביצוע העבירה החמורה ביותר - רצח. אולם נראה כי זו הפעם הראשונה שבה השופטים נתקלו בחקירה שבה מדובב השתמש בהרואין יחד עם חשוד בתא מעצר, לעיני חוקרים שלא עשו דבר בעניין

צילום: רוני כנפו, כאן תאגיד השידור, עריכת וידאו: ניר חן

תיקי חקירה רבים עברו תחת עיניו הבוחנות של שופט בית המשפט העליון, אורי שוהם, שפרש אתמול (חמישי) מתפקידו. אף על פי כן, דומה ששוהם, כמו שני חבריו להרכב השופטים שזיכה פה אחד את אלישע חייבטוב מעבירת רצח, טרם נתקל בחקירה שבה מדובב משתמש בהרואין יחד עם חשוד בתא מעצר לעיני צוות חקירה ודבר לא נעשה על מנת להפסיק זאת. אולם בפועל, זה מה שקרה בחקירתו של חייבטוב, שהודה בפני המדובב ברצח שי אדרי והורשע ברצח בבית המשפט המחוזי בשנת 2011.

הרצח אירע בחודש יוני 2002. לפי כתב האישום שהוגש נגד חייבטוב, נכנסו חייבטוב וחברו למועדון סנוקר כשהם עוטים על פניהם מסכות שחורות - חייבטוב אחז באקדח וחברו בסכין. בשלב זה, קם הנרצח שי אדרי, שעבד בסנוקר, מכסאו והתקדם לעברו של חייבטוב שירה לעברו ירייה אחת שקטלה את חייו.

עוד בנושא
מדובב נרקומן - והרואין בתא: הכשל שהביא לשחרור המורשע ברצח
דרמה בעליון: אחרי 12 שנה - זוכה אדם שהורשע ברצח

שוחרר מהכלא אחרי עשור- ביהמ"ש העליון  זיכה את אלישע חייבטוב, שהורשע ברצח עובד מועדון בשדרות ב-2002. תאגיד כאן
חייבטוב בזיכויו בבית המשפט העליון, אתמול/תאגיד כאן

לא בכל יום הופכים שלושה שופטים של בית המשפט העליון הכרעת דין של בית משפט מחוזי ומזכים נאשם שהודה בביצוע העבירה החמורה ביותר - רצח. מה אם כן הביא את השופטים להכרעתם זו? דומה שניתן להצביע על שני עניינים מרכזיים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

מניעת זכות ההיוועצות

חייבטוב נחקר ימים ארוכים מבלי שניתנה לו הזכות להיוועץ עם עורך דין, וזאת למרות שחזר ודרש להיפגש עם גורם מייעץ. בעניין זה ציין בית המשפטי כי "בנסיבות העניין, הפגיעה בזכות ההיוועצות היא בעוצמה הגבוהה ביותר, ונראה כי גורמי החקירה עשו הכל, בסיועו של המדובב, למנוע מהמערער לממש את זכותו הבסיסית".

באחד המקרים שבהם ביקש חייבטוב להיוועץ עם עורך דין מטעם הסנגוריה הציבורית, המדובב הוליך אותו שולל והבטיח לו כי עו"ד אביגדור פלדן יפגוש אותו באולם המעצרים. ואולם, ההבטחה הייתה שקרית ואיש לא יצר קשר עם עו"ד פלדמן בהקשר זה.

שחרורו של אלישע חייבטוב, 2 באוגוסט 2018. רוני כנפו
העליון הפך את החלטת בית המשפט המחוזי. חייבטוב עם שחרורו, אתמול/רוני כנפו

ומה היה חלקו של צוות החקירה במעשה הרמייה? על כך כתבו השופטים: "אין מחלוקת על כך שבעמדת ההאזנה נשמעו חילופי הדברים בין המדובב לבין המערער וניתן היה למנוע זאת". נראה שהמשטרה לא דאגה לזמן לאולם המעצרים גם את הסנגור עמו ביקש חייבטוב להיוועץ. כך חייבטוב לא התייעץ עם שום גורם במשך שלושה שבועות, כולל המועד שבו הגיע להארכת מעצר כחשוד בשוד ורצח.

מתשובתו של המדובב לשאלה שהפנתה אליו ד"ר חגית לרנאו, סגנית הסנגור הציבורי, ניתן ללמוד מדוע היה לו חשוב למנוע מחייבטוב מפגש עם עורך דין: "את יודעת, מהניסיון שלי, כשהם חוזרים מבית המשפט אז הדבר הראשון שהעורך דין אומר לו זה 'תיזהר ממדובבים'. כשהוא חזר מבית המשפט הוא הפך לפחדן והתחיל לחשוש בגלל שעורכי הדין מסבירים מה קורה בתאים עם המדובבים".

השימוש בהרואין

"אין זה מתקבל על הדעת כי בידיעת גורמי החקירה התבצע שימוש מסיבי בסמים בתא המעצר, ומלבד דיווח לראש הצח"מ לא נעשה על ידי צוות החקירה דבר", כתבו השופטים. הם תהו כיצד התבצעה עבירה חמורה של שימוש בהרואין מול עיני החוקרים ואיש מצוות החקירה לא פעל כדי לסכל זאת. אולם דבר נוסף הטריד את השופטים מאד - חייבטוב לא התנסה קודם לכן בהרואין ולכן תהו - האם הודאתו בפני המדובב ניתנה תחת השפעה של סם קשה?

לאורך השנים הוכשרו תרגילי חקירה רבים כלגיטימיים לנוכח הרצון להשיג הודאות בביצוע פשעים ממי שאין בכוונתו להפליל את עצמו. אך ברור כי יש מעשים שלא יעשו ושיפסלו את הודאת החשוד.

המדינה עדכנה כי "הופקו לקחים"

במהלך המשפט עדכנה המדינה כי ראש הצח"מ שהיה אחראי לחקירה אינו עוסק עוד בתחום החקירות. עוד נאמר כי נהלי הפעלת מדובבים על ידי המשטרה עברו שינויים מהותיים כך שתקלות דומות לא אמורות להתקיים. עם זאת, לא התברר אם ננקט הליך נגד המדובב בגין השימוש בהרואין. ניתן להניח כי אם ננקט הליך שכזה, המדינה הייתה מעדכנת בכך.

פסק הדין שניתן אתמול יועבר לעיונו של היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, אך ספק אם פעולות שלא ננקטו עד כה נגד מי מהעורבים, יינקטו כעת. בהתחשב במקרי עבר שבהם נאשמים שהודו בהליך לא תקין, הורשעו וזוכו, קיבלו פיצויים, ניתן להעריך בסבירות גבוהה כי גם אלישע חייבטוב יזכה לפיצויים גבוהים בגין שנות מאסרו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully