וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: מפקדים בצבא ארה"ב רוצים להשאיר לכורדים בסוריה נשק אמריקני

30.12.2018 / 0:18

גורמים אמריקניים אומרים כי בצבא חשים כי החלטת טראמפ לסגת היא בגידה בכוחות שנאבקו בדאעש וטוענים כי בלתי-אפשרי לאסוף את הנשק מהם. צעד כזה צפוי לעורר זעם אצל ארדואן, ששוקל לצאת למתקפה חדשה נגד הכורדים

ללא

מפקדים בצבא ארצות הברית האחראים על תכנון הנסיגה האמריקנית מסוריה ממליצים לאפשר לכוחות הכורדיים הנאבקים בארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) לשמור על הנשק האמריקני שסופק להם - כך אמרו ארבעה גורמים אמריקניים לרויטרס. צעד כזה, אם אכן יצא לפועל, לא יתקבל בעין יפה אצל טורקיה, הרואה במיליציה הכורדית בסוריה (YPG) ארגון טרור.

שלושה מהגורמים, שדיברו בעילום שם, אמרו כי ההמלצות הן חלק מהדיונים המתנהלים על טיוטת תכנית של צבא ארצות הברית. לא ברור מה הפנטגון ימליץ בסופו של דבר לבית הלבן. לדבריהם, טרם התקבלה החלטה. התכנית הסופית תוצג לבית הלבן בימים הקרובים והנשיא דונלד טראמפ יקבל את ההחלטה הסופית.

הפנטגון מסר כי יהיה זה "בלתי-הולם וטרם זמנו" להגיב על מה יעלה בגורל כלי הנשק האמריקניים. שון רוברטסון, דובר מטעם הפנטגון, אמר כי ההתמקדות היא בהבטחת ביטחונם של הכוחות האמריקניים. הבית הלבן לא הגיב.

לקריאה נוספת
אחרי נסיגת ארה"ב: טורקיה ורוסיה סיכמו לשתף פעולה בסוריה
שר החוץ של בריטניה: תפיסת עולמו של טראמפ היא שחור או לבן
בצל איומי טורקיה: צבא סוריה נכנס לעיר אסטרטגית שפינו הכורדים

כוחות כורדיים בעצרת בחסכה, צפון סוריה, 23 בינואר 2018. רויטרס
כוחות כורדיים בעצרת בחסכה, צפון סוריה, 23 בינואר 2018/רויטרס

הגורמים אמרו כי החלטתו החפוזה של טראמפ, שהובילה לביקורת נרחבת ולהתפטרות שר ההגנה ג'יימס מאטיס, הכעיסה בכירים בצבא ארצות הברית. אלו רואים במהלך בגידה ב-YPG, שהובילו את המאבק בדאעש בצפון-מזרח סוריה.

אחד הגורמים אמר כי ארצות הברית הבטיחה לכורדים שהם יחומשו על ידי וושינגטון עד להשלמת המאבק בדאעש. "הלחימה לא נגמרה, אנחנו לא יכולים פשוט לבקש את הנשק בחזרה", אמר. טראמפ טוען כי דאעש הובס, בניגוד למרבית ההערכות, והעביר את האחריות למיגורו הסופי אל טורקיה.

הצעה להותיר את הנשק האמריקני בידי הכורדים, הכולל טילי נ"ט, נגמ"שים ופצצות מרגמה, תבטיח להם כי הם לא ננטשים על ידי וושינגטון. עם זאת, אנקרה, המאיימת במבצע צבאי נוסף נגדם, דורשת שצבא ארצות הברית יאסוף את הנשק שהועבר להם במאי 2017 לקראת המתקפה על א-רקה, בירת "המדינה האסלאמית".

הגורמים אמרו כי יהיה זה כמעט בלתי-אפשרי לאסוף מהם את כל כלי הנשק, על אף שהפנטגון מחזיק ברישומי האספקה ולמרות הבטחות הבית הלבן. "איך נעשה זאת ומי יעשה זאת?", שאל אחד הגורמים. "הרעיון שנצליח להחזיר את הנשק הוא אווילי, כך שנשאיר אותו היכן שהוא", אמר גורם אחר.

הדיון בנושא מתנהל במקביל להכנות לקראת ביקורו של היועץ לביטחון לאומי ג'ון בולטון בטורקיה ובישראל השבוע.

עוד באותו נושא

להילחם לבד בלי ארה"ב: מתנת החג של טראמפ למזרח התיכון

לכתבה המלאה
רכב צבאי של מורדים הנתמכים על ידי טורקיה באזור מנביג' שבסוריה ב-28 בדצמבר 2018. רויטרס
כלי רכב של מורדים הנתמכים על ידי טורקיה ליד מנבג', השבוע/רויטרס

גורם המעורה בדיונים על תכנית הנסיגה של ארצות הברית אמר כי הבית הלבן ונשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן יתנגדו למהלך. "זאת דחיה של תכנית הנסיגה של טראמפ מסוריה", אמר אותו גורם, שביקש שלא להזדהות.

לטענת אנקרה, הנשק שמגיע לידי ה-YPG עשה את דרכו בעבר למחתרת הכורדית PKK, הנאבקת בשלטונות טורקיה ומוגדרת ארגון טרור על ידי ארצות הברית והאיחוד האירופי.

ההחלטה החפוזה של טראמפ התקבלה אחרי שיחה שקיים עם ארדואן לפני שבועיים. הגורמים האמריקניים אמרו כי נשיא ארצות הברית היה אמור להזהיר את נשיא טורקיה מפני התכנית שלו לצאת למבצע מעבר לגבול נגד הכורדים, אך תוך כדי השיחה הוא שינה את המדיניות של ארצות הברית במזרח התיכון, כשהוא נוטש למעשה רבע משטחה של סוריה ומטיל על טורקיה את האחריות לסיים את המאבק בדאעש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully